EU rozhodla, od července nás auto „potrestá“ za překročení rychlosti. Bude nepříčetně pískat a vibrovat do volantu

Evropská komise se pustila do řešení nejčastější příčiny dopravních nehod, kterou je nepřiměřená rychlost. Nové vozy budou od července 2022 muset mít systém ISA.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Další povinnost pro výrobce aut je na spadnutí. V polovině příštího roku budou muset automobilky do všech nových vozů instalovat celou řadu nových technologií, mezi které patří i inteligentní omezovače rychlosti Intelligent Speed Assistance, neboli ISA. Evropská unie zveřejnila dokumenty, které popisují, jak budou nové bezpečnostní prvky fungovat. Hlavním smyslem zavedení systému ISA je informovat řidiče o správné rychlosti. Od července 2022 proto budou muset nové vozy zobrazovat aktuální maximální povolenou rychlost.

Nejčastější příčina nehod

Nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejtragičtější příčinou dopravních nehod. A Evropská komise se rozhodla, že to bude řešit. Už v roce 2019 schválila seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy všech nových vozidel. Systém podporující dodržování rychlostních limitů umí rozpoznávat značky a vyhodnocovat data z GPS. Systém ISA má fungovat buď tak, že bude informovat o platném rychlostním limitu a přiměje řidiče, aby zpomalil, nebo sám omezí rychlost vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Inteligentní omezovač rychlosti tedy zahrnuje buď funkci informování o omezení rychlosti SLIF a funkci upozornění na omezení rychlosti SLWF, nebo funkci regulace rychlosti SCF. Všechny nové modely vozů prodávané v Evropské unii od července 2022 budou muset být vybavené celou řadou bezpečnostních systémů. Třeba systémem prevence čelního nárazu, systémem rozpoznávání únavy řidiče a systémem ISA.

Zvuková výstraha i vibrace volantu

Stále ale není jasné, jaké jsou legislativní požadavky na systém ISA a jak tedy bude muset fungovat. Jisté je to, že jakmile řidič otočí klíčem v zapalování, systém ISA se spustí. Nařízení Evropské komise z loňského listopadu uvádí, že systém ISA může fungovat prostřednictvím kamer monitorujících dopravní situaci, navigačních údajů GPS a na základě strojového učení. Přednost má však vždy čtení skutečné hodnoty značky použité na silnici. V tom je ale háček, protože dopravní značení i mapy, z nichž vychází navigace, nejsou přesné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Systém zřejmě bude možné částečně deaktivovat, případně vypnout mechanismy, které řidiče nabádají k jízdě v rámci povolené rychlosti, ale systém zobrazování aktuálního rychlostního limitu zůstane aktivní. Řidiče systém bude informovat řidiče o překročení limitů blikajícími výstrahami na displeji, odstupňovaným zvukovým signálem nebo vibracemi volantu. Uvažovalo se také dokonce o snížení točivého momentu motoru či zpětným tlakem na plynový pedál tak, aby jeho opětovné sešlápnutí bylo výrazně těžší.

Jaký máte názor na nařízení Evropské komise?

Zdroj: Evropská komise

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články