Na silnicích jsou nové dopravní značky, řidiči to ani netuší. Jak se změní dosud platná pravidla provozu?

Přečíst přehlednou informaci na dopravním značení a podle toho se správně rozhodnout na další křižovatce nebo dálničním sjezdu může výrazně zvýšit bezpečnost v silničním provozu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dnes tu máme jeden zajímavý příklad a inspiraci pro tvůrce našeho dopravního značení, jak by jej šlo poměrně jednoduše upravit a zpřehlednit tak, aby bylo pro řidiče čitelnější jasnější. Jak totiž ukazují policejní statistiky, jednou z častých příčin nehod na českých silnicích a dálnicích je chybná orientace podle dopravního značení a špatné zařazení do pruhů při odbočení. Pojďme se společně podívat na to, jak by to šlo udělat lépe a co by to znamenalo při orientaci v silničním provozu.

Přečíst infomaci rychle a přesně je extrémně důležité

Nehody způsobené ukvapenými manévry (speciálně na dálnici) totiž nejednou končí řetězovou nehodou se závažnými důsledky. Přitom na počátku nebylo nic než obyčejné přehlédnutí, případně nedostatečná informace na svislém dopravením značení. Zlomky vteřiny totiž často rozhodují o tom, jestli z ukazatele na mostě či na rampě odečtete všechno tak přesně, jak potřebujete a jestli budete mít dostatek času s touto informací naložit tak, abyste se následující sjezd z dálnice zařadili do správného pruhu.

iZdroj fotografie: GDDKiA

Rozhodnout přitom mohou zdánlivé drobnosti. Velikost písma, řazení důležitých informací, doplnění o informace, kam přesně pokračuje silnice navazující na tu, z které se právě sjíždí. To je sice k nalezení na značení i dnes, nicméně místy tam není přesně to místo (například nejbližší větší město), které by tam člověk hledal a čekal. Jedním z navrhovaných řešení je umístění čísel komunikací na jízdní pruhy v místech se složitým silničním systémem, jako jsou dálnice nebo rychlostní komunikace.

Nový typ značek s upravenou grafikou

Opět – pro rychlejší a přesnější orientaci. Nový typ značek testují v nedalekém Polsku, kde dokonce zohledňují to, kolik písmen má dané jméno města a jak se tedy vejde na ceduli tak, aby bylo co nejčitelnější. V rámci pilotního programu GDDKiA (tamní Generální ředitelství silnic a dálnic) identifikovalo křižovatky, které mohou těžit z dodatečného značení cílových měst. Toto značení bude přizpůsobeno konkrétním podmínkám, například zvětšením nápisů na 75 % normy nebo přizpůsobením počtu písmen v názvu města.

Nastane zákaz seniorů za volantem? Kdy už se zpřísní podmínky? Další smrtelná nehoda za jízdu v protisměru na dálnici

Celé to má navíc ještě jeden aspekt. Jezdí kolem nás mnoho řidičů a řidiček seniorů, jimž navigace v mobilu naprosto nic neříká. Zkrátka ji nepoužívají. A nikdo jim to nemůže mít za zlé. Navíc často vlastní starší, klasické vozy, které nejenže nemají navigaci v palubním infosystém/multimediálním rozhraní, ony nemají ani ten infosystém. A i kdyby jej měli, stejně jej tato skupina řidičů nebude používat. Dotykový displej a menu na šest prokliknutí? Děkujeme, nechceme. Ukažte mi, kde se to startuje a kde je spojka.

Senioři potřebují delší čas k přečtení informací

Přitom právě tato skupiny řidičů mívá s ohledem na svůj věk (a jemu adekvátně snížené motorické/orientační funkce) někdy problému se na dálnicích rychle zorientovat, případně zvolit správný výjezd. Nebo si jej nesplést s nájezdem na dálnici v protisměru. Výsledkem potom bývají těžké nehody, případně „pronásledování“ takto jedoucího seniora v protisměru policií po dálnici, kdy si všichni přítomní dané operace „modlí“ v jediné: aby to stihli a byli u něj dříve s policejním autem a majáky, než jej potká někdo jedoucí se svém směru.

Možná by tedy přehlednější grafika značení a doplnění o důležité informace prospěla i této skupině, a ubylo by nehod (nejen) seniorů. Jak to vidíte vy? Najdete na dopravním značení vždy to, co hledáte? A najdete to rychle? Aniž byste musel čekat „na další ceduli“, případně tápali, jestli sjet tady, nebo až příště? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Brali byste podobnou úpravu a zpřehlednění grafiky i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články