Kvalitu paliva na benzínce poznáte i vy. Pumpař vyzradil univerzální trik, funguje u: MOL, OMV, Shell a dalších 17 pump

Padlo největší tajemství, pumpař prozradil, jak odhalit nekvalitní benzín. Zvládne to každý řidič.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Otázka, kterou si jistě položil nejeden řidič u čerpací stanice. Je tankované palivo skutečně kvalitní? Lze nějak poznat, jednoduše a rychle, jestli nafta či benzín nejsou znehodnocené? Laboratorní testy chemického složení paliva jsou prováděny pouze certifikovanými chemickými pracovišti. Aby laik provedl stejně relevantní analýzu, je v podstatě nemožné. Nicméně existuje několik jednoduchých ukazatelů, které mohou pomoci řidičům rozpoznat nekvalitní palivo. 

Přesnou analýzu paliva zvládne jen certifikovaná laboratoř

„Tyto ukazatele nejsou v žádném případě tak přesné jako laboratorní analýza,“ říká pan Antonín K., pracovník čerpací stanice, „ale vnímavý řidič může těmito jednoduchými metodami zabránit natankování pochybného paliva.“ Jedním ze základních ukazatelů nekvalitního paliva je jeho barva. „Provedení testu je jednoduché,“ popisuje čerpadlář, „vezměte si čistou skleněnou nádobu, ideálně slabostěnnou, a nalijte do ní benzín.“ Správný benzín by měl být čirou kapalinou s mírným žlutavým nádechem. Pokud se v palivu objevují nečistoty, je to zjevný signál problému.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

I když není možné identifikovat přesně, jaké nečistoty se v palivu nacházejí, a navíc mohou být viditelné pouze ty největší. Dalším ukazatelem nekvalitního paliva může být přítomnost neviditelných příměsí. „To lze zjistit pomocí improvizované metody s papírovým kapesníčkem,“ popisuje postup pracovník čerpací stanice. „Stačí nakapat trochu benzínu na čistý bílý kapesník a nechat ho odpařit.“ Pokud na povrchu zůstanou skvrny, je to známka přítomnosti příměsí a nečistot v palivu.

Stopy na papírovém ubrousku prozradí nežádoucí příměsi

Dalším potenciálním problémem může být přítomnost vody v palivu, což je častým podvodem pumpařů. Když se do nádrže s objemem tisíc litrů nalije padesát litrů vody, mohou pumpaři získat nemalé peníze, aniž by to zákazník poznal. Stačí vynásobit počet litrů vody cenou litru paliva a hned je jasné, jak si podvodník přilepšil. Existuje jednoduchý test, kterým lze přítomnost vody odhalit. Do vzorku benzínu stačí přidat trochu manganu. Pokud je palivo kvalitní, žádná reakce nenastane. Pokud však palivo obsahuje vodu, benzín s manganem zrůžoví.

Řidič přišel s poněkud děsivým způsobem, jak vyzrát na zloděje auta

Nápovědou špatné kvality paliva může být také jeho zápach. Při odpařování benzínu vznikají škodlivé výpary, a proto je nevhodné přímo čichat k palivu. Nekvalitní palivo může vydávat typický zápach sirovodíku, který se podobá zápachu zkažených vajec. Pokud při natankování pocítíte tento zápach, může to být známka nekvalitního paliva. Navíc se problém s nekvalitním palivem může projevit nepravidelným chodem motoru. Osvědčeným způsobem, jak poznat nekvalitní palivo, je sledovat spotřebu.

Špatná kvalita paliva se projeví vyšší průměrnou spotřebou

Nekvalitní palivo hoří rychleji, což se projevuje vyšší spotřebou paliva. „Pokud si všimnete, že při stejném stylu jízdy spotřebováváte více paliva než obvykle,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „může to být důsledek nekvalitního benzínu.“ V takovém případě je vhodné vyzkoušet natankování u jiné čerpací stanice, ideálně od jiné značky, a sledovat spotřebu při stejném jízdním stylu.

iZdroj fotografie: iStock

Je důležité si uvědomit, že tyto metody jsou pouze orientační a nemohou poskytnout přesnou informaci o chemickém složení paliva. Pokud má řidič podezření na nekvalitní palivo, měl by informovat příslušné orgány, aby mohly provést další kontrolu dané čerpací stanice. Například Českou obchodní inspekci. A jsou-li pochybnosti o kvalitě paliva, je lepší se vyhnout riziku a vybrat si spolehlivou čerpací stanici s dobrými referencemi.

U které čerpací stanice tankujete nejraději?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články