Čeští politici uplatili mobilní operátory. Tajně sledují řidiče osobních aut přes jejich telefony a hlásí jejich polohu

Chytré telefony s GPS jsou fajn, pokud člověk řeší navigaci. Ovšem velmi snadno se z nich stanou dokonalá sledovací zařízení, nikdo neunikne.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Dnes na to musí být člověk do určité míry zvyklý. Má mobilní telefon a přes něj může být monitorován. Což je jen fajnovější výraz pro to, že je občan sledován. Ovšem s největší pravděpodobností k tomu dal souhlas a ani o tom neví. Copak někdo někdy četl pětadvacátou stranu smlouvy s operátorem psanou písmem menším, než je špendlíková hlavička? Jistě to tam někde je. Vyjádření souhlasu kdesi pod čarou.

Mobil v autě – řidič netuší, že je sledován, a politici se radují

Vyjádření souhlasu s tím, že zákazník mobilního operátora může být sledován, respektive že jeho data související s polohou mohou mýt použita pro analýzy. A to i v zájmu dalších stran. Někde jsem před pár dny četl, že řidiči jsou v Praze sledování skrze své mobilní telefony. To je přesně ono, proto ten úvod. Praha zkoumá mobily řidičů, kteří vjíždí do historického centra města, a analyzuje tím dopravu. Hustotu, počet aut v čase a podobně.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka

Pražští řidiči se tak stali nevědomými subjekty v mobilním sledování. To má tedy poskytnout údaje o jejich pohybu a tranzitu historickým centrem města. Tato netradiční, a do určité míry kontroverzní metoda sběru dat je součástí analýzy, již zadala městská správa mobilním operátorům. Cílem je získat informace o počtu řidičů, kteří pouze projíždějí historickým centrem bez cílové destinace. A proč to všechno?

Policisté chtěli zastavit auto kvůli chybějící SPZ. Následovala scéna jako z akčního filmu

I přes zaklínání se ekologií a všemi obvyklými ušlechtilými tématy bude na konci nějaký zákaz a povinnost platit. Jinak řečeno jde o více peněz do městské pokladny. Závěry této analýzy budou důležitým zdrojem pro rozhodnutí o zpoplatnění jízdy přes pražské centrum. Podle náměstka Hřiba by mělo zpoplatnění začít platit od října letošního roku v oblastech Smetanova nábřeží a části Malé Strany.

Zákaz, a kdo tam nebydlí, sáhne do peněženky pro pár stovek

Podle navrhovaného plánu budou zpoplatněny trasy na levém břehu Vltavy, včetně Karmelitské ulice a Smetanova nábřeží. Řidiči, kteří projíždějí těmito úseky, budou muset zaplatit 200 korun denně. Navrhované zpoplatnění bude mít jistě výjimky pro rezidenty, osoby se zdravotním postižením, zásobování a sociální služby. Problém je ze strany města postaven na tvrzení o desítkách tisíc kurýrů projíždějících denně centrem.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jinak řečeno za to, že si necháváte dovážet pizzu, budeme platit mýtné. Téma je ale zásadnější v tom, že jsou data lidí takto použita. I kdyby s tím člověk souhlasil, je to přinejmenším nepříjemné. Podle všeho jsou data anonymní, jde pouze o počet, ne jména a adresy. Ale i tak. Jak to bude trvat dlouho, než kromě prostého průjezdu začnou úřady měřit třeba přes GPS překročení rychlosti nebo špatné parkování? Automatické strhávání pokut je jen dalším logickým krokem. 

Souhlasíte se sledováním řidičů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články