Pravidlo 20 sekund musí ovládat každý řidič. Kdo ho nebude znát, tomu policie na místě zabaví auto

Ty nejlepší věci bývají jednoduché: triviální pravidlo dokáže výrazným způsobem zlepšit provoz na silnicích a dálnicích. Jde jen o to, naučit se ho správně používat.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

V silničním provozu můžeme najít několik pravidel, která sice nejsou uzákoněna (ač by to u některých možná nebylo úplně od věci), přesto patří ke slušnosti a dobrým mravům tato pravidla dodržovat. Je to stejné jako v etiketě – ne všechno je popsané, přesto se i nepsanými pravidly slušného chování ve společnosti řídíme. Pravidlo 20 sekund vzniklo původně v Německu, což s ohledem na jeho masivní dálniční síť je celkem pochopitelné. Uplatnění ale najde i v Čechách. Pojďme se na něj podívat společně.

20 sekund jako snadný způsob plynulého provozu na dálnicích

A asi nikoho nepřekvapí, že byť každý německý řidič pravidlo 20 sekund odříká „i ve tři ráno po probuzení“, přesto není zahrnuto v německém silničním zákoně, tzv. StVO. Jeho počátky bychom přitom dostopovali zhruba 35 let zpátky, tedy ke vzniku sjednocení Německa. Důvod je jednoduchý: na německé dálnice „vtrhla“ masa řidičů z bývalého východního Německa, kteří rychlou a bezpečnou jízdu příliš neovládali. Bylo potřeba urychleně najít pomůcku, jež by byla hlavně jednoduchá a funkční.

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

A touto pomůckou se stalo právě pravidlo 20 sekund. O co přesně jde? Ukažme si to na modelové situaci, kterou určitě znáte. Jedete po dálnici nebo rychlostní silnici maximální povolenou rychlostí (proto jste konečně zvolili dálnici) a co chvíli se před vámi objeví mnohem pomaleji jedoucí vozidlo, jež se drží v levém pruhu. Nic nenasvědčuje tomu, že by řidič předjížděl – je zkrátka veden sobeckým rozmarem, nedostatkem řidičských zkušeností nebo jiným hnutím mysli, jež je těžké uhodnout. 

V Čechách jsme na „problikávače“ levého pruhu vysazení

Nervózní a netrpěliví řidiči mohou v takových situacích začít blikat světly, nebo dokonce troubit, což je jednak nepraktické, jednak nebezpečné chování (ne každý má nervy ze železa a úlek ve vysoké rychlosti není nic, po čem by kdokoli toužil). Touha cestovat maximální povolenou rychlostí neopravňuje člověka k agresivitě na silnici. Jakkoli byste chtěli třeba předjet zprava. Nicméně musíte zkrátka zpomalit a dávat u toho ještě pozor, aby se pomalejší vozidlo nerozhodlo změnit jízdní pruh.

Psychopat na videu: Na dálnici vybrzdil auto, urval mu zrcátko a rozkopal ho. I takováto individua jezdí po českých silnicích

V Německu se dle zákona nesmí předjíždět zprava. Kromě obecně platného pravidla a povinnosti jezdit na pravé straně vozovky však platí uvedené pravidlo 20 sekund – tento čas určuje, jak dlouho můžete jet v levém nebo prostředním pruhu, pokud neprobíhá předjíždění. To znamená: když je možné jet v pravém pruhu déle než 20 sekund, máte v zásadě povinnost jej použít. A co je zajímavé: německá policie příliš neuznává výmluvy typu „nebyl jsem schopen odhadnout délku a čas 20 sekund“. Neumíte počítat do dvaceti? Pak nejezděte po dálnici. Diskutovat s policií může podle některých expertů vést až k zabavení auta.

Pokuta 80 euro, pokud nenapočítám do dvaceti

Díky tomu se řidiči, kteří předjíždějí například kolonu kamionů nebo pomaleji jedoucích aut, kde je délka manévru předvídatelná, nemusí neustále vracet do pravého jízdního pruhu. A následně jej, krátce poté, opět měnit za střední nebo levý pruh. Tento systém velmi usnadňuje jízdu i řidičům, kteří nejedou maximální povolenou rychlostí, ale jezdí rychleji než třeba kamiony. Díky tomu je doprava plynulejší a vozidla využívají jízdní pruhy efektivněji.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Neoprávněná jízda ve středním pruhu a blokování provozu v Německu může mít za následek pokutu 80 EUR a jeden trestný bod. Pouze v situacích výrazného zpomalení a hustého/zácpového provozu můžete ignorovat jízdu v pravém pruhu. Navzdory těmto pravidlům můžete i na německých dálnicích vypozorovat situace, kdy se řidiči drží například prostředního pruhu, protože je to pro ně zkrátka pohodlnější. Vyplatí se však následovat ty, kteří znají a uplatňují pravidlo 20 sekund.

Něco tak jednoduchého, přitom s tak šokujícím účinkem

A i když je v Čechách mnohem méně tříproudových dálnic (s jenom lehkým sarkasmem doplníme „mnohem méně jakýchkoli dálnic“) než v Německu a zákon umožňuje i předjíždění zprava, je to především příležitost, jak skutečně zlepšit plynulost dopravy. A udělat jízdu po dálnicích komfortnější a bezpečnější jak pro sebe, tak pro okolní řidiče. A o to by mělo jít především.

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články