Radikální pravidlo pro řidičské průkazy bylo přijato pro státy v celé EU. Jak konkrétně se dotkne českých řidičů?

Tohle vymyslela EU a pravidlo dopadne na všechny řidiče, kteří doma spáchají nějaký závažný přestupek, v cizině už nesednou za volant.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Bodový systém v Česku v roce 2025 doznal zásadních změn. Už jsme o tom psali, celý bodové systém jsme v redakci AutoŽivě podrobili detailnímu zkoumání. Vy už tak díky tomu víte, že jsou tady tři kategorie s různým bodováním. Například. A že systém zahrnuje i velmi přísné tresty pro ty nejhorší přestupky. Ty byly doposud ryze lokální záležitostí. Pokud člověk spáchal těžký přestupek v ČR, nikdo se to mimo republiku nedozvěděl.

Dosud platilo, že co se stalo doma, mimo se nikdo nedověděl

Tohle se ale mění. Máme tu další evropskou novinku, která tentokrát opravdu není jen o tom, jakou barvu bude mít váš řidičák nebo jestli si ho můžete uložit do mobilu. Tentokrát jde o něco, co může změnit život každému, kdo si někdy myslel, že když udělá průšvih za hranicemi a doma to projde bez povšimnutí. Nebo naopak. V platnost vstoupilo nové pravidlo, které má za cíl udělat s tímhle evropským „švejkováním“ krátký proces.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Zapomeňte na doby, kdy jste v cizině přišli o řidičák za alkohol, extrémní rychlost nebo jiný závažný přestupek a dál jste doma vesele jezdili, jako by se nic nestalo. Doposud si totiž členské státy EU informace o odebrání řidičských průkazů prakticky nesdělovaly. Nebo že jste o řidičák přišli takříkajíc na domácí půdě a pak jste v klidu sedli za hranicemi za volant. Tomu je konec.

Bentley za 12 milionů ukraden Německu. Policie ho brzy našla, ale v Polsku

Bylo to tak, i ten největší silniční pirát mohl v jednom státě přijít o papíry, ale v sousední zemi dál jezdit, jako by se nechumelilo. To se teď mění. Rada EU přijala nový návrh, který má tuhle mezeru v legislativě definitivně zacelit. Od prosince 2024 se rozjel proces, jehož cílem je společné vymáhání zákazů řízení napříč celou EU. Asi se to nebude týkat jen států EU, ale s velkou pravděpodobností i Norska díky spolupráci v rámci EHP.

Kdo přijde o řidičák doma, nesedne za volant ani v Německu

Očekává se, že právě tato výměna informací mezi státy přispěje ke snížení dopravních nehod a úmrtí na evropských silnicích. Jen pro představu – loni přišlo v dopravě o život přes 20 000 lidí a EU si dala za cíl, že do roku 2050 nebude na silnicích ani jedna smrtelná nehoda nebo vážné zranění. Ambiciózní? Rozhodně. Já myslím, že to nelze splnit. V redakci AutoŽivě analyzujeme dopravní situace, řešíme příčiny nehod, a myslím si, že nuly prostě dosáhnout není možné. Ale to je můj soukromý názor.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

A chápu, že je tady snaha smrtelné nehody snížit, s tím souhlasím. A někde se začít musí. Nová pravidla se dotknou hlavně těch, kteří se dopustí závažných přestupků – tedy řízení pod vlivem alkoholu, extrémní rychlosti nebo jiného nebezpečného chování. Pokud se v cizině dopustíte něčeho takového a přijdete o řidičák, už si ho doma jen tak nevyzvednete. Zákaz řízení bude platit napříč celou Unií. Důležitou součástí nového systému je i to, že jednotlivé státy si zachovají možnost posoudit způsobilost řidiče a přijmout další opatření podle svého vnitrostátního práva.

Proces bude trvat několik let, souvisí i s digitalizací řidičáků

Takže žádné unifikované tresty, ale možnost zohlednit místní specifika. Samozřejmě, jak už to v EU bývá, nebude to hned. Podle Rady EU může trvat až tři roky, než bude systém plně zaveden ve všech členských státech. Takže pokud jste si mysleli, že od zítřka už to bude platit všude, není to tak. Ale změna je na cestě. Aby bylo vymáhání nových pravidel jednodušší, bude EU ve všech členských státech vyžadovat zavedené pro digitální řidičské průkazy. Ty budou pak uznávány v celé Evropě. Což jistě usnadní cestování za hranice. Jde ale zatím o hudbu budoucnosti.

Je tohle správné řešení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články