Pražák s vlekem blokuje nabíječky elektromobilů a dráždí policii. Riskuje víc než pokutu. Jaký je váš názor na tyto fotky?

Český řidič vyrazil do Německa s přívěsným vozíkem a parkoval tak, že při tom šlápl sousedům na kuří oko. Dostal pokutu?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Čas dovolených se blíží a cestování po Evropě v rámci prázdninových cest nabere za pár dnů plné obrátky. Pokud člověk pojede konkrétně přes Německo, musí počítat nejenom s typickými zácpami, ale také s tím, že na čerpacích stanicích a odpočívadlech od určité odpolední hodiny nezaparkuje. Řidiči kamionů a nákladních aut dodržují pauzy, musí někde spát, a právě tato místa berou každý den večer za dočasnou noclehárnu. Pokud přijede turista a chce zaparkovat, má obvykle velký problém. Problém mají i řidiči velkých aut.

Parkování na odpočívadlech je odpoledne a večer boj o místo

Jestli se někam vejde osobní auto, tak dodávka už to má mnohem horší. Nebo třeba auto s obytným karavanem. Když jsem jel nedávno přes Německo, narazil jsem na něco nevídaného. Nemyslím si ale, že šlo o to, že řidič neměl kde zaparkovat. Přišlo mi to spíše jako provokace. Řidič dodávky s podvalem pro převážení aut zaparkoval napříč dobíjecími místy pro elektromobily. Pikantní je to tím víc, že šlo evidentně podle registrační značky o řidiče z Čech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nevím proč na místě zaparkoval, ale když jsem si ho všimnul já, kolem dokola bylo docela dost míst na zaparkování. Takže nešlo o zmíněnou dopravní špičku, kdy na odpočívadlech probíhá boj o každé místo a o každý centimetr. Co hrozí řidiči, který blokuje autem se spalovacím motorem místo pro nabíjení elektromobilů? U nás je to pro tyto výtečníky i relativně jednoduché. Jeden by si myslel, že to je stejně jako s vyhrazeným místem pro invalidy.

Jak rychle se může jezdit bez obav z fotek z radarů? Ani za rychlost 150 km/h pokuta nepřijde

U nás je ale situace složitá, pokud se nepletu. Myslím si, že zatím neexistují oficiální doporučení k přesnému označení dobíjecích míst. A tak se můžeme setkat s různými variantami dopravního značení u dobíjecích stanic. Někdy jde o skutečnou kreativitu grafiků. Značení jsou zvláštní, včetně těch, která nejsou vůbec obsažena ve vyhlášce 294/2015 Sb. o dopravním značení. Pokuta za špatné parkování může podle Ministerstva vnitra dosáhnout až 1 000 Kč, policie může také umístit botičku nebo vozidlo odtáhnout.

Stát s klasickým autem tam, kde se dobíjí elektromobily? To ne!

Sankce platí i pro majitele elektromobilu, který nenabíjí a blokuje místo pro jiné. Má to jednu podmínku, že je místo označeno dopravním značením „Vyhrazené parkoviště“. Krásně zelený nápis „Neparkovat“ nestačí. V Německu ale došlo ke změně. Tu tam zavedlo tamní ministerstvo dopravy. Ve spolupráci s federálními státy došlo k úpravě vyhlášky a katalogu pokut. Byla zavedena nová pokuta, která potěší majitele elektromobilů.

Neoprávněné parkování u nabíjecí stanice bude nově pokutováno částkou v přepočtu cca 1 400 Kč. Někde dokonce policie rovnou odtahuje auta, která neoprávněně blokují nabíjecí stanice. Zpátky k nám do Čech. Jiné expertní hlasy zase oproti výše uvedenému říkají, že pokud v Čechách někdo blokuje místo před nabíječkou, nelze ho vlastně pokutovat. V Německu je to ale jiné. Tak či onak, přijde mi to smutné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Smutné, že právě český řidič se postavil tak, jak se postavil. Jediné, co bych bral jako omluvu, kdyby tam zastavil skutečně pouze na chvíli, jen pro vyřízení nějaké akutní záležitosti, a pak hned odjel. I tak mám ale pocit, že by německá policie byla dost nesmlouvavá. A pokud už tam jednou stál, bez ohledu na důvod, by musel sáhnout do peněženky pro pokutu v eurech. Byla to provokace?

Provokovat německou policii a riskovat pokutu v eurech?!

Těžko říct, já bych se řidiče popravdě i přes společný jazyk asi na motivaci ptát nechtěl. Provokovat ale zrovna v Německu, to mi přijde jako dost bláhové. Jistě, jsou tady lidé, kteří nemají rádi elektromobily. Do jisté míry patřím mezi ně, ale nejsem fanatik, jenž by je zcela odmítal.

Extrémista, který by dokonce majitele elektrických aut nějak cíleně obtěžoval. Elektromobilita mi nesedí jako jediná správná cesta, to je všechno. Ale evidentně jsou řidiči, kteří mají nutkání dávat svůj postoj veřejně a nepřiměřeně najevo. Řidič, jenž blokoval dobíjecí místa, riskoval pokutu. A také to, že narazí na stejně „extrémního“ příznivce druhé strany, který mu ve jménu lásky k elektřině dá pár facek.

Mají mít elektromobily extra přístup?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články