Předjíždění cyklistů na plné čáře? Nový řád boří staré pořádky řidičů. Fotografie v článku slouží jako jasný důkaz

Mohu předjet cyklistu a přejet přitom plnou, nebo dokonce dvojitou plnou čáru? Pro mnoho řidičů to zůstává stále otázkou, pro cyklisty naopak jedinou přijatelnou možností. Opravdu?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Když se téma předjíždění cyklistů objevilo na seznamu volných témat u nás v redakci (i s poznámkou „MS“), nadšeně jsem zavýsknul. A hned jsem se jal napsat krátkou zprávu vedoucímu redakce Michalu Ryšavému, neb jsem tušil, že právě on odhadnul, že toto téma bude speciálně pro mě jako dělané. A že jej velmi důvěrně znám z obou stran pomyslné „barikády“, jak coby cyklista, tak řidič za volantem automobilu. A že zkušeností a zážitků mám v tomto směru opravdu nepočítaně. Nenechte se prosit, jsme AutoŽivě.cz a věřím, že tohle vás pobaví.

Na mém oblíbeném kopci řeší plnou čáru 19 řidičů z 20

Mám možná z naší redakce v tomto směru celkem výjimečné postavení, neb na kolo usedám takřka denně již několik desítek let, postupně se ze zábavy stal životní styl a nutnost, taková lehká (někdy pravda taky pěkně těžká) droga a závislost. Zkrátka den bez kola jako by nebyl. A protože jsem z pracovních důvodů momentálně tak trochu donucen jezdit elektromobilem (zážitky přidám co nevidět), střídá se mi pohled přes volant a přes řidítka takřka denně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Babetta z Lidlu? V Česku začal revoluční prodej: Nové horské elektrokolo s dojezdem až 100 km a boží cenou

Ani ne 10 minut od domu mi přitom začíná jeden z několika mých tréninkových kopců, tento speciálně i v dobrém rozpoložení a kondici nezajedu pod 30 minut až na vrchol (věk je zkrátka znát), a po většinu cesty je plná čára, neb ta silnice je úzká a klikatí se. Čili jsem nesčetněkrát zažil situace, kdy mne auto sice objíždí uctivým obloukem, ale samozřejmě přitom nemůže nepřejet plnou čáru. A víte co? Každý, kdo jezdí na kole na silnici, vám potvrdí jediné: tohle je jedině dobře.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Je to totiž nesrovnatelně bezpečnější než opačný přístup: kdy se řidič snaží vejít i s vámi a autem tak, aby (nedej Bože) nepřejel onu čáru na silnici ani o 5 centimetrů. Co kdyby policie a co kdyby body, že ano. Že se přitom takřka otře o toho cyklistu už podobní úzkoprsí „dodržovači plné čáry“ většinou vůbec neřeší. Někdo na kole je pod jejich rozlišovací schopnosti, oni mají svého plechového miláčka na důkaz společenské příslušnosti k davu – a jestli náhodou sundají nějakého cyklistu z kola, jim je zcela jedno.

Někdo mne opravdu nechce jakkoli omezit a ani přejet plnou čáru. Přitom klidně může

Ovšem krom těchto dvou skupinu jsou i tací, co opravdu pokorně jedou za mnou v onom příkrém stoupání na jedničku/dvojku, často i několik minut, jen aby mne jakkoli neomezili a současně se nedopustili (v jejích očích) přestupku. Míněno v dobrém. Mám pro ně jednu skvělou zprávu: klidně si počkejte, jakmile to jen trochu půjde, a klidně mne předjeďte. A klidně přes plnou čáru. Vůbec nic vám totiž nehrozí. A já budu jedině rád, že mne neohrozíte. Zákon 361/2000 Sb. v paragrafu 17 totiž říká jasně:

Natočil optimistické předjíždění na třetí. Superb se musel probíjet příkopem a vyjet zpátky na silnici

Zákon 361/2000 Sb., paragraf 17 – Předjíždění

(6) Při předjíždění cyklisty je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1 m.

Řidič motorového vozidla je však povinen dodržet ostatní pravidla týkající se předjíždění, zejména nesmí cyklistu předjet, jestliže by jej nebo ostatní účastníky silničního provozu ohrozil nebo omezil, myšlena jsou především protijedoucí vozidla…

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pro předjíždění cyklistů tedy platí to samé, co třeba pro objíždění překážky v provozu. Pokud usoudíte, že je to bezpečné, můžete cyklistu předjet a bez výčitek svědomí při tom přejet plnou čáru. Musíte však stále zachovat v infoboxu uvedný odstup 1,5 metru, respektive metr (pro úseky s rychlostí omezenou na 30 km/h a méně). Ne, nemusíte s sebou vozit metr, tohle odhadnete. A já, stejně jako všichni další na kolech, vám jedině poděkují. Onen metr a půl pro nás často znamená hranici mezi klidnou jízdou a situací, kdy hrozí pád. Děkuji, a rozhodně nejen já, za Vaši ohleduplnost!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články