Řidiči zpozorněte: Zmizí z předpisů aktuální pravidla pro chodce na přechodech? Je třeba přiznat si, že už je načase

Chodec na přechodu je zranitelný víc, než si mnoho lidí připouští. Neplatí žádná absolutní přednost, vstoupit na přechod je riziko.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Od začátku se říkalo, že dávat přednost chodcům na přechodech pro chodce je kontroverzní myšlenka. Teoreticky to byl nápad dobrý. Cílem bylo zlepšit bezpečnost. Bohužel to nedopadlo úplně tak, jak mělo. Nařízení vedlo k nejrůznějším problémům a přímo patologickým situacím. Ukazuje se, jako kdyby nebyli řidiči schopni takovou věc přijmout, respektovat a dodržovat. Co říká zákon?

Při kontaktu chodce s autem to hůře odnese vždy člověk

„Řidič je povinen při přijíždění k přechodu pro chodce dbát zvýšené opatrnosti, snížit rychlost tak, aby neohrozil žádného chodce na přechodu nebo vstupujícího na přechod a dát přednost chodci, který je na přechodu nebo na přechod vchází. Jinak řečeno, chodec na přechodu pro chodce má přednost před vozidlem. To říká polské nařízení, věc se totiž netýká nás, v ČR nic jako absolutní přednost chodců neplatí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité je si uvědomit, že i když chodci mají na přechodech přednost, existují určitá pravidla a povinnosti, kterými by se měli řídit. Chodec má například zakázán vstup na vozovku přímo před jedoucím vozidlem, a to i na přechodu pro chodce. Kromě toho je chodci zakázán vstup na vozovku za vozidlem nebo jinou překážkou, která by omezovala viditelnost řidiče.

Chodci nemají přednost, dokonce musí dát přednost tramvaji

Problémem je, že někteří chodci začali chápat svou přednost na přechodech příliš doslovně a stali se nepozornými. Mnoho z nich přechází silnici bez ohledu na provoz a očekávají, že řidiči vždy zastaví. Kromě toho někteří řidiči jsou zmatení a nesprávně interpretují pravidla. Pokoušejí se třeba zastavit před každým chodcem. To vede k nebezpečným situacím a zpomalování provozu. Poláci vnímají, že situace je kritická a je ji nutné řešit.

Nová dopravní značka v platnosti už od 10. srpna? Ovládat ji mají chodci, jenže řidiči vůbec netuší, o co jde

U nás je snad situace lepší. Je třeba mít stále na paměti, že řidič, ale i chodec je účastníkem silničního provozu. Všichni se musí řídit zákonem o silničním provozu. Řidičům zákon v zásadě dává povinnost umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo chce přecházet, nerušené a bezpečné přejití vozovky. K přechodu se řidič musí přibližovat takovou rychlostí, aby mohl před přechodem zastavit, pokud je to nutné, to však neplatí pro řidiče tramvaje.

Zpomalit nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce musí i řidič, jestliže to udělají i ostatní řidiči jedoucí stejným směrem. Chodcům zákon ukládá povinnost přecházet po přechodu pro chodce, je-li do vzdálenosti 50 m od místa přecházení. Chodec musí dodržovat, že se mimo přechod pro chodce přechází jen kolmo. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zda přecházením neohrozí sebe ani ostatní účastníky provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co je extrémně důležité, tak chodec nesmí přecházet, pokud by donutil přijíždějící řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Nikde v zákoně není ani zmínka o tom, že by směl chodec vstoupit kdykoli na přechod pro chodce a očekávat absolutní přednost. Tu nemá, a když už chodec nevládne dostatečným selským rozumem, měl by pamatovat na pravidla.

Přecházíte pouze na přechodu?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články