Přehled povinných nálepek na cesty po Evropě: Kdo je nebude na autě mít, riskuje mastnou pokutu

Se zpřísňováním ekologických norem se pomalu utahuje smyčka nad vozidly se spalovacími motory a čím dál víc měst jim znesnadňuje vjezdy. Nemáte tu správnou samolepku? Platíte.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Nikdy jsem nebyl příznivce přílišného „etiketování“ čelního skla, krom zhoršené viditelnosti směrem dopředu (a tedy té hlavní, kterou řidič potřebuje) mi přišlo poněkud nemístné se v 21. století zabývat něčím tak archaickým, jako je samolepka. Když vše kolem funguje na digitální bázi, od objednání zítřejšího oběda po převod peněz v bance. A na auto budu lepit papírky? Směšné. Pravdou ale zůstává, že v zájmu „ekologické identifikace“ je tam opravdu lepit musím. Pojďme se na to podívat společně.

Ekologické samolepky v Evropě více než povinné

Navíc vylepení je vždy jen ta příjemnější část celé operace, následné seškrabávání po skončení platnosti (typivky u dřívějších dálničních známek) jsme asi nemilovali nikdo. Pravda, došlo pak k určitému zlepšení v technologii samolepek, šlo to od určité doby snáze. Ale stále mi to přišlo, s chytrým telefonem v kapse, kterým si objednám letenku a současně zjistím počet milenek egyptského faraona během deseti vteřin jako mírně řečeno krok zpátky.

Od října platí nová pravidla pro vjezdy do měst: Nastaly změny pro majitele spalovacích motorů. Lži s emisemi vyšly najevo

Jenže. Píše se rok 2023, na dohled je už rok 2025 s hrozící drakonickou EURO 7 a v Evropě přibývá měst (a míst), která se rozhodla, že do jejich „revíru žádná škodná nevleze“. Rozumějte: motorista se svým (považte) stejně archaickým spalovacím motorem, jako je ta již zmíněná samolepka. A co tedy uděláme? Ano, správně. Vytiskneme archy samolepek a za poměrně zajímavý peníz (zajímavý pro městskou/komunální/regionální kasu) je budeme prodávat.

Vydělávání na ekologii je poměrně snadný byznys

A hle, nekonečný byznys je na světě. To se nejen v roce 2023 hodí. Pokud tedy míříte na návštěvu za svými příbuznými do některého z evropských velkoměst, či tam jenom míníte zavážet zboží, nebo tam máte obchodního partnera a chcete zajet až do centra metropole, zbystřete. Speciálně tehdy, pokud je váš čtyřkolový miláček poháněn například starším dieselovým motorem. Potom je opravdu dobré zjistit, jak je to s možností vjezdu a co je třeba udělat (rozumějte: co je třeba kde zaplatit), abyste opravdu někam vjet mohli.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Ignorování místních požadavků se vám totiž může opravdu nepříjemně vymstít, a účet, který vám vystaví tamní policie, většinou násobně překročí cenu ekologického „cejchu“. A jednak vám zkazí den, jednak možná pochopíte, proč se někteří rozhodli pro plug-in hybrid, ale pouze takový plug-in hybrid, který umožňuje „EL“ registrační značku – a v dokladech k vozidlu budou mít potvrzení, jací že to nejsou „ekologičtí kabrňáci“. A následně: Evropo vítej.

Evropa 2023: kde, co, kdy

Pojďme se tedy podívat do nejčastěji navštěvovaných zemí Evropy, jak to právě u nich vypadá s ekologickými poplatky – a co je rozhodně dobré nepodcenit:

Německo:

  • Zelená nálepka je vyžadována pro téměř všechny německé ekologické zóny
  • Ekologickou nálepku potřebují i ​​zahraniční auta
  • Z nařízení jsou vyňaty motocykly a veterány

Chcete-li vjet se  svým vozidlem do německého centra města , které je příslušnou dopravní značkou zcela nebo částečně označeno  jako ekologická zóna, potřebujete ekologickou nálepku na čelní sklo. Osobní a nákladní auta s horšími emisními normami mají vjezd zakázán. V Německu je 56 ekologických zón . V 55 z nich jsou povolena pouze vozidla se zelenou nálepkou. Stále můžete vstoupit do ekologické zóny Neu-Ulm se žlutou nálepkou. Spolková agentura pro životní prostředí  má mapu se všemi ekologickými zónami v Německu . Za aktuálnost, úplnost a správnost informací odpovídají příslušné obce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Rakousko:

Kde: Vídeň a některé východní části Dolního Rakouska, Burgenland a velké části Štýrska

Koho se to týká: Dopravní omezení pro motorová vozidla třídy N registrovaná jako nákladní vozidla. Zákaz vjezdu pro vozidla s emisní třídou Euro 0, 1 a 2. Emisní nálepka pro emisní třídu Euro 3.

Jak:  Emisní nálepka je k dostání pouze v Rakousku v servisech, střediscích kontroly vozidel a na mnoha základnách ÖAMTC po předložení osvědčení o registraci část 1. 

Ostatní:  V Horním Rakousku a Tyrolsku platí zákaz jízdy pro nákladní vozidla nad 3,5 t nebo 7,5 t.

Ministr dopravy Kupka: Demonstraci Čechů proti emisní normě Euro 7 vnímám jako projev selského rozumu

Francie

Kde: v několika městech a departementech

Co:  Environmentální zóny s různými omezeními přístupu, (Zone à Faibles Émissions mobilité – ZFE-m a Zone de Protection de l’Air – ZPA nebo Circulation différenciée/Differentiated traffic))

Koho se to týká:  všechna vozidla

Jak:  Pro jízdu na Crit’Air (certificat qualité de l’air) jsou trvale nebo dočasně vyžadovány ekologické nálepky. 

Kdy:  trvalá ekologická zóna ZFE-m v širší oblasti Paříže platí od pondělí do pátku od 8:00 do 20:00. Vjezd není povolen benzinovým vozidlům Euro 0 a 1, dieselovým vozidlům Euro 0, 1, 2 a 3. Od července 2022 zákaz vjezdu benzinovým vozidlům do Euro 3, naftovým do Euro 4. Navíc permanentní ZFE-m ve Štrasburku zákaz vjezdu pro benzínová vozidla Euro 0 a 1, Diesel Euro 0-2.

Ostatní:  Dočasné ekologické zóny ZPA ve zbývajících městech/útvarech platí pouze v případě imisního poplachu. Další trvalé ekologické zóny ZFE-m plánované ve velkých městech.

Itálie

Kde: Centrální oblasti mnoha italských měst a obcízóny s dopravním omezením (Zona a traffico limitato/ZTL), zimní zákazy jízdy 

Koho se to týká: všechna vozidla, která nejsou místní. Hoteliéři mohou svým hostům na mnoha místech vydávat dočasné povolení ke vstupu.

Jiné:  Mnoho obcí v regionu Lombardie nyní rozšířilo zákaz vstupu na celý rok. Dálnice jsou obecně vyloučeny. 

Zákaz vjezdu naftovým vozidlům s emisními třídami Euro 0, 1 a 2, benzinovým vozidlům Euro 0 a 1. V některých obcích platí také celoroční zákaz nafty Euro 3. Při znečištění ovzduší je zakázána i nafta Euro 4 .

Zvláštnost Milána: Zákaz vjezdu pro dieselové motory Euro 0, 1, 2, 3 a 4 bez filtrů pevných částic, benzínové motory Euro 0-1, mopedy a dvoudobé motocykly Euro 0 a 1 po celém městě (oblast B), od pondělí do pátku od 7.30 do 19.30 hodin.

Speciální zimní zákazy jízdy platí v regionech Emilia Romagna, Piemont a Veneto v obcích s více než 30 000 obyvateli od 1. října každého roku do 31. března následujícího roku. Zákaz vjezdu dieselovým vozidlům s emisními třídami Euro 0, 1, 2, 3 a 4, benzinovým vozidlům Euro 0, 1, 2. V případě znečištění ovzduší jsou zakázány i naftové Euro 5.

Konečně Lamborghini za rozumné peníze. Novinka se speciálním designem a unikátní převodovkou za 380 tisíc Kč

Holandsko

Kde: Amsterdam, Arnhem, Haag, Utrecht, ekologické zóny („zóna prostředí“)

Koho se to týká:  Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla (osobní vozy) emisní třídy Euro 0-3

Kdy:  každý den, nepřetržitě

Ostatní:  Ekologické zóny v nizozemských městech Breda, Delft, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ‚s-Hertogenbosch a Tilburg se týkají pouze nákladních vozidel.

Švýcarsko

Kde: Ženeva, Environmentální zóna („Circulation différenciée“) v městské oblasti a částech okolních obcí 

Kdy:  při imisním poplachu od 6:00 do 22:00

Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisními třídami Euro 0-2, benzinová vozidla Euro 0-1. Doklad o povolení vstupu se švýcarskou ekologickou nálepkou „Stick’Air“ je povinný.

Španělsko

Kde: Madrid

Co:  Nízkoemisní zóna „Zona de baixes emise ZBE“ v celé městské oblasti v rámci dálničního okruhu M30 

Kdy:  každý den, nepřetržitě

Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisními třídami Euro 0-3, benzinová vozidla Euro 0-2. Doklad o povolení vjezdu se španělskými ekologickými nálepkami, u vozidel neregistrovaných ve Španělsku stačí doklad o požadované emisní normě.

Ostatní:  Přísnější požadavky v ekologických zónách ZBEDEP Centro a Plaza Eliptica.

Kde: Barcelona

Co:  Environmentální zóna „Zona de baixes emise“ ZBE v celé městské oblasti v rámci silničních okruhů Ronda de Dalt (B-20) a Ronda Litoral (B-10) a části okolních obcí.

Kdy:  pondělí až pátek od 7:00 do 20:00.

Koho se to týká:  Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla Euro 0-3, benzínová vozidla Euro 0-2, motocykly
Euro 0-1 (možné denní jízdenky). Doklad o povolení vstupu prostřednictvím online registrace.

EU přistižena při lhaní, náklady na Euro 7 budou u každého auta 10x vyšší, než Brusel tvrdil. Jak typické. A zaplatíme to my

Závěrem? Jak je patrné, měst, zón a všech možných omezení je opravdu hodně, a co je navíc jisté, budou přibývat. Jedním z premiantů v tomto „oboru“ je Španělsko, kde zákazy vjezdu a další omezení přibývají opravdu solidním tempem. Naše doporučení je tedy jasné: zjistěte si před cestou, jak to konkrétně vypadá tam, kam máte namířeno. I v Čechách je možné mnoho z těchto samolepek zakoupit online, a je to opravdu výhodnější, než se na místě dohadovat s policií.

Jaký názor na ekologické samolepky máte právě vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jaký máte názor na ekologické samolepky?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články