Se zpřísňováním ekologických norem se pomalu utahuje smyčka nad vozidly se spalovacími motory a čím dál víc měst jim znesnadňuje vjezdy. Nemáte tu správnou samolepku? Platíte.
Nikdy jsem nebyl příznivce přílišného „etiketování“ čelního skla, krom zhoršené viditelnosti směrem dopředu (a tedy té hlavní, kterou řidič potřebuje) mi přišlo poněkud nemístné se v 21. století zabývat něčím tak archaickým, jako je samolepka. Když vše kolem funguje na digitální bázi, od objednání zítřejšího oběda po převod peněz v bance. A na auto budu lepit papírky? Směšné. Pravdou ale zůstává, že v zájmu „ekologické identifikace“ je tam opravdu lepit musím. Pojďme se na to podívat společně.
Ekologické samolepky v Evropě více než povinné
Navíc vylepení je vždy jen ta příjemnější část celé operace, následné seškrabávání po skončení platnosti (typivky u dřívějších dálničních známek) jsme asi nemilovali nikdo. Pravda, došlo pak k určitému zlepšení v technologii samolepek, šlo to od určité doby snáze. Ale stále mi to přišlo, s chytrým telefonem v kapse, kterým si objednám letenku a současně zjistím počet milenek egyptského faraona během deseti vteřin jako mírně řečeno krok zpátky.
Jenže. Píše se rok 2023, na dohled je už rok 2025 s hrozící drakonickou EURO 7 a v Evropě přibývá měst (a míst), která se rozhodla, že do jejich „revíru žádná škodná nevleze“. Rozumějte: motorista se svým (považte) stejně archaickým spalovacím motorem, jako je ta již zmíněná samolepka. A co tedy uděláme? Ano, správně. Vytiskneme archy samolepek a za poměrně zajímavý peníz (zajímavý pro městskou/komunální/regionální kasu) je budeme prodávat.
Vydělávání na ekologii je poměrně snadný byznys
A hle, nekonečný byznys je na světě. To se nejen v roce 2023 hodí. Pokud tedy míříte na návštěvu za svými příbuznými do některého z evropských velkoměst, či tam jenom míníte zavážet zboží, nebo tam máte obchodního partnera a chcete zajet až do centra metropole, zbystřete. Speciálně tehdy, pokud je váš čtyřkolový miláček poháněn například starším dieselovým motorem. Potom je opravdu dobré zjistit, jak je to s možností vjezdu a co je třeba udělat (rozumějte: co je třeba kde zaplatit), abyste opravdu někam vjet mohli.
Ignorování místních požadavků se vám totiž může opravdu nepříjemně vymstít, a účet, který vám vystaví tamní policie, většinou násobně překročí cenu ekologického „cejchu“. A jednak vám zkazí den, jednak možná pochopíte, proč se někteří rozhodli pro plug-in hybrid, ale pouze takový plug-in hybrid, který umožňuje „EL“ registrační značku – a v dokladech k vozidlu budou mít potvrzení, jací že to nejsou „ekologičtí kabrňáci“. A následně: Evropo vítej.
Evropa 2023: kde, co, kdy
Pojďme se tedy podívat do nejčastěji navštěvovaných zemí Evropy, jak to právě u nich vypadá s ekologickými poplatky – a co je rozhodně dobré nepodcenit:
Německo:
- Zelená nálepka je vyžadována pro téměř všechny německé ekologické zóny
- Ekologickou nálepku potřebují i zahraniční auta
- Z nařízení jsou vyňaty motocykly a veterány
Chcete-li vjet se svým vozidlem do německého centra města , které je příslušnou dopravní značkou zcela nebo částečně označeno jako ekologická zóna, potřebujete ekologickou nálepku na čelní sklo. Osobní a nákladní auta s horšími emisními normami mají vjezd zakázán. V Německu je 56 ekologických zón . V 55 z nich jsou povolena pouze vozidla se zelenou nálepkou. Stále můžete vstoupit do ekologické zóny Neu-Ulm se žlutou nálepkou. Spolková agentura pro životní prostředí má mapu se všemi ekologickými zónami v Německu . Za aktuálnost, úplnost a správnost informací odpovídají příslušné obce.
Rakousko:
Kde: Vídeň a některé východní části Dolního Rakouska, Burgenland a velké části Štýrska
Koho se to týká: Dopravní omezení pro motorová vozidla třídy N registrovaná jako nákladní vozidla. Zákaz vjezdu pro vozidla s emisní třídou Euro 0, 1 a 2. Emisní nálepka pro emisní třídu Euro 3.
Jak: Emisní nálepka je k dostání pouze v Rakousku v servisech, střediscích kontroly vozidel a na mnoha základnách ÖAMTC po předložení osvědčení o registraci část 1.
Ostatní: V Horním Rakousku a Tyrolsku platí zákaz jízdy pro nákladní vozidla nad 3,5 t nebo 7,5 t.
Francie
Kde: v několika městech a departementech
Co: Environmentální zóny s různými omezeními přístupu, (Zone à Faibles Émissions mobilité – ZFE-m a Zone de Protection de l’Air – ZPA nebo Circulation différenciée/Differentiated traffic))
Koho se to týká: všechna vozidla
Jak: Pro jízdu na Crit’Air (certificat qualité de l’air) jsou trvale nebo dočasně vyžadovány ekologické nálepky.
Kdy: trvalá ekologická zóna ZFE-m v širší oblasti Paříže platí od pondělí do pátku od 8:00 do 20:00. Vjezd není povolen benzinovým vozidlům Euro 0 a 1, dieselovým vozidlům Euro 0, 1, 2 a 3. Od července 2022 zákaz vjezdu benzinovým vozidlům do Euro 3, naftovým do Euro 4. Navíc permanentní ZFE-m ve Štrasburku zákaz vjezdu pro benzínová vozidla Euro 0 a 1, Diesel Euro 0-2.
Ostatní: Dočasné ekologické zóny ZPA ve zbývajících městech/útvarech platí pouze v případě imisního poplachu. Další trvalé ekologické zóny ZFE-m plánované ve velkých městech.
Itálie
Kde: Centrální oblasti mnoha italských měst a obcí, zóny s dopravním omezením (Zona a traffico limitato/ZTL), zimní zákazy jízdy
Koho se to týká: všechna vozidla, která nejsou místní. Hoteliéři mohou svým hostům na mnoha místech vydávat dočasné povolení ke vstupu.
Jiné: Mnoho obcí v regionu Lombardie nyní rozšířilo zákaz vstupu na celý rok. Dálnice jsou obecně vyloučeny.
Zákaz vjezdu naftovým vozidlům s emisními třídami Euro 0, 1 a 2, benzinovým vozidlům Euro 0 a 1. V některých obcích platí také celoroční zákaz nafty Euro 3. Při znečištění ovzduší je zakázána i nafta Euro 4 .
Zvláštnost Milána: Zákaz vjezdu pro dieselové motory Euro 0, 1, 2, 3 a 4 bez filtrů pevných částic, benzínové motory Euro 0-1, mopedy a dvoudobé motocykly Euro 0 a 1 po celém městě (oblast B), od pondělí do pátku od 7.30 do 19.30 hodin.
Speciální zimní zákazy jízdy platí v regionech Emilia Romagna, Piemont a Veneto v obcích s více než 30 000 obyvateli od 1. října každého roku do 31. března následujícího roku. Zákaz vjezdu dieselovým vozidlům s emisními třídami Euro 0, 1, 2, 3 a 4, benzinovým vozidlům Euro 0, 1, 2. V případě znečištění ovzduší jsou zakázány i naftové Euro 5.
Holandsko
Kde: Amsterdam, Arnhem, Haag, Utrecht, ekologické zóny („zóna prostředí“)
Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla (osobní vozy) emisní třídy Euro 0-3
Kdy: každý den, nepřetržitě
Ostatní: Ekologické zóny v nizozemských městech Breda, Delft, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ‚s-Hertogenbosch a Tilburg se týkají pouze nákladních vozidel.
Švýcarsko
Kde: Ženeva, Environmentální zóna („Circulation différenciée“) v městské oblasti a částech okolních obcí
Kdy: při imisním poplachu od 6:00 do 22:00
Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisními třídami Euro 0-2, benzinová vozidla Euro 0-1. Doklad o povolení vstupu se švýcarskou ekologickou nálepkou „Stick’Air“ je povinný.
Španělsko
Kde: Madrid
Co: Nízkoemisní zóna „Zona de baixes emise ZBE“ v celé městské oblasti v rámci dálničního okruhu M30
Kdy: každý den, nepřetržitě
Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisními třídami Euro 0-3, benzinová vozidla Euro 0-2. Doklad o povolení vjezdu se španělskými ekologickými nálepkami, u vozidel neregistrovaných ve Španělsku stačí doklad o požadované emisní normě.
Ostatní: Přísnější požadavky v ekologických zónách ZBEDEP Centro a Plaza Eliptica.
Kde: Barcelona
Co: Environmentální zóna „Zona de baixes emise“ ZBE v celé městské oblasti v rámci silničních okruhů Ronda de Dalt (B-20) a Ronda Litoral (B-10) a části okolních obcí.
Kdy: pondělí až pátek od 7:00 do 20:00.
Koho se to týká: Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla Euro 0-3, benzínová vozidla Euro 0-2, motocykly
Euro 0-1 (možné denní jízdenky). Doklad o povolení vstupu prostřednictvím online registrace.
Závěrem? Jak je patrné, měst, zón a všech možných omezení je opravdu hodně, a co je navíc jisté, budou přibývat. Jedním z premiantů v tomto „oboru“ je Španělsko, kde zákazy vjezdu a další omezení přibývají opravdu solidním tempem. Naše doporučení je tedy jasné: zjistěte si před cestou, jak to konkrétně vypadá tam, kam máte namířeno. I v Čechách je možné mnoho z těchto samolepek zakoupit online, a je to opravdu výhodnější, než se na místě dohadovat s policií.
Jaký názor na ekologické samolepky máte právě vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!