Prémiová nafta a benzín na českých pumpách: Kdo chybně natankuje, zaplatí klidně 100 000 Kč za opravu motoru

Prémiová paliva se nehodí do každého auta. Tisíce řidičů si myslí, že svému autu prémiovým palivem pomáhají, a přitom je tomu přesně naopak. Nevědomky napomáhají devastaci motoru.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Prémiová paliva jsou dnes na očích řidičům na celé řadě čerpacích stanic. Jsou dražší než obyčejné palivo, a navíc pro jejich volbu provozovatelé benzínek motivují řidiče celou řadou různých benefitů. Podobně jako u načerpání určitého vyššího objemu paliva. Typicky třeba získáním vyšších bodů na slevových nebo jinak marketingově nastavených kartách vydávaných pod značkou řetězce čerpacích stanic. Za nasbírané body lze nakupovat palivo se slevou, ale také různé zboží s výraznou slevou, či dokonce zcela bezplatně. A to od občerstvení až po sběratelské modely aut.

Kvalitnější palivo? Pozor, jak pro koho

O tom, že jsou tzv. prémiová paliva s vyšším oktanovým číslem kvalitnější, patrně není pochyb. Šoféři, kteří je svým vozům dopřávají, věří, že toto palivo zkvalitňuje chod motoru, a díky tomu dosáhnou zajímavějších jízdních vlastností. Ale také vyšší životnosti motoru, a dokonce výrazně nižší spotřeby. Za určitých okolností s nimi lze souhlasit, ale rozhodně ne ve všech případech. A to je přesně to, oč tu běží.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pro některé vozy je prémiové palivo naopak velmi riskantní. A v tom nejhorším případě dokáže motor výrazně poškodit. Takže podstatně dražší tankování se může v konečném důsledku projevit jako naprosto kontraproduktivní. Jak to tedy vlastně s vysooktanovým palivem doopravdy je? Pro koho se hodí a pro koho naopak vůbec ne? Toto téma je zcela zásadní a ani vy byste ho neměli brát na lehkou váhu. Tedy pokud se nechcete stát obětí vlastního omylu a být překvapení brutálními částkami za servis motoru. Nebo dokonce kompletní výměnu motoru vašeho auta, což může být pro řadu lidí finančně devastující.

Jak natankovat více paliva za stejnou cenu? Čeští řidiči přišli na slabinu všech benzínek a zveřejnili svůj „tajný“ recept

Antidetonační přísady jsou dvojsečné

Co na to odborník? Pan Pavlíček coby expert na japonská a evropská auta nám k tomuto tématu sdělil: „Mezi automechaniky se obecně traduje, že prémiová paliva jsou vždy dobrou volbou, anebo minimálně nezpůsobí žádné poškození na voze, do kterého jsou načerpány. Bohužel to však není pravda. V případě některých automobilů mohou prémiová paliva napáchat poměrně zásadní škody.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

V prémiových palivech je určitý obsah takzvaných antidetonačních přísad. Ty mají za úkol zabránit vyhoření pístů, ale také ventilů. Jsou tedy jakousi prevencí před poškozením hlavy motoru, které je jinak způsobeno klepáním. Ovšem pokud motoru daného vozidla chybí snímač klepání, může kvůli vysokooktanovému palivu dojít ke zpomalení jeho spalování. To pak může způsobit ztrátu výkonu motoru. Pokud se jedná o vůz starý tři nebo i pět let, pak nejsou obavy na místě. Ale v případě podstatně starších vozů s extra vysokým nájezdem už reálné riziko hrozí.

„Nevinný“ prohřešek českých řidičů zvyšuje spotřebu auta o 28 %. Vyvarovat se mu můžete již zítra

Snížení spotřeby potvrzeno, vyšší výkon však ne  

Jak jsme se dozvěděli od odborníka pana Pavlíčka, tak prémiová paliva mají jistý podíl na snížení spotřeby aut. Sám nám k tomu sdělil toto: „U nás v servisu sledujeme dlouhodobě vliv prémiového paliva na různé aspekty automobilů a jejich provozu. A s jistotou můžeme potvrdit, že pozorujeme mírné snížení spotřeby založené na prémiových palivech. Ale nejvýše do pěti procent. Více určitě ne.“ 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pokud jde o zvýšení výkonu, tak to už v závislosti na vysooktanových palivech náš odborník potvrdit nedokáže. „Změření výkonu motoru je možné tzv. na brzdě. A takové měření u nás provádíme v zásadě jen v těch případech, kdy si zákazník nechal naladit motor na vyšší výkon. Ale to, že by samotné palivo jako takové vykazovalo zvýšení výkonu motoru, to potvrdit opravdu nemohu,“ řekl nám k tomu pan Pavlíček.

Benzínky v Česku končí, do konce roku zmizí 90 % z nich. Nové využití? Přijde (ne)malá změna

Třicetiletá a starší auta v nejvyšším ohrožení

Prémiová paliva tedy skutečně mohou motorům aut prospívat. Udržují ho v lepším stavu, a navíc mohou snížit spotřebu, což je ideální kombinace. Naopak však způsobují problémy vozům z devadesátých let, jež nejsou vybaveny již zmíněnými snímači klepání. A automechanik Pavlíček nám to jen potvrzuje.

iZdroj fotografie: Uživatel Vauxford / Creative Commons / CC BY-SA

„Problém mohou prémiová paliva způsobit vozům starým třicet a více let, které mají navíc nadmíru vysoký nájezd. Rafinační a čisticí složky přítomné v prémiových palivech mohou smýt nahromaděné nečistoty ve starších motorech. Ty se následně smísí s olejem v olejové vaně. To vypadá jako žádoucí proces, ale tak tomu ve skutečnosti vůbec není,“ konstatuje pan Pavlíček.

Benzín a nafta budou od letoška v podstatě zakázané. Pro část řidičů se stanou nepoužitelným palivem

Počítejte se snížením výkonu i likvidací vstřikovačů

Kde je tedy vlastně zádrhel? „Víte, majitel vozu má sice čistý motor, ale vymyté karbonové usazeniny snižují těsnost pístu ve válcích agregátu. Tím pádem se snižuje kompresní poměr. A to způsobuje ne zvýšení výkonu motoru, ale přesný opak. Dojde k jeho snížení,“ sděluje nám. „Vysokooktanové palivo prostě do starého vozu nepatří. A to nehovoříme jen o snížení výkonu. Jinak v prémiových palivech jsou obsažené také detergenty. Jejich úkolem je vymývání nečistot v rámci palivového systému. A právě ve starých autech tento efekt zase dokáže poškodit vstřikovače,“ dodává.   

A je to oficiální: Vlastníte starší auto, zaplatíte o dost peněz navíc. Zavedeny nové kategorie poplatků a sazebníků

Jaký je recept pro starší vozy?

Mají vůbec majitelé starších aut nějakou šanci v případě, že chtějí svým čtyřkolým miláčkům dopřát v rámci paliva něco kvalitnějšího? Existuje dnes vůbec taková možnost? „Řešení tu samozřejmě je. V takovém případě úplně zapomeňte na nějaká prémiová paliva ze stojanů benzínek. Ale poohlédněte se po vhodných aditivech do motoru svého vozu. Jsou to speciální a prověřené přísady do paliva, které sice neovlivní chod motoru jako takový ani jízdní vlastnosti auta. Dokáží ale i tak pohonné jednotce prospět,“ uzavírá pan Pavlíček téma prémiových paliv.

iZdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA

A my přejeme všem řidičům, aby zvolili pro svá auta to správné palivo, které ve finále splní jejich očekávání. A především ať vám nezpůsobí destruktivní efekt, jenž vás bude stát nakonec nemalé peníze na opravách. Nejen volba paliva, ale také správná péče o vozidlo udávaná odborníky dokáže v konečném důsledku uchovat vůz v bezproblémovém provozu po co nejdelší dobu.  

Jak jste spokojení s prémiovým palivem ve svém voze? Pozorujete nějaká zlepšení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články