Napadlo vás, že zřejmě pácháte hrubý přestupek? Je možné při vytváření záchranářské uličky přejíždět plnou čáru?

Řidiči často chybují a nevědí, jak správně uhnout sanitkám či hasičům. Bojí se vjet do křižovatky na červenou nebo přejet plnou čáru.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Situace je jasná a na mnoha místech obvyklá. Kolona, ať už z jakéhokoli důvodu, auta se začínají zastavovat. Relativně nově je tady povinnost vytvářet místo pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Co tím chci říct? Jednoduše to, že pokud dojde na ucpání komunikace, jsou řidiči povinni vytvořit koridor pro průjezd sanitek, policie či hasičů. Vytváření takzvané „záchranářské uličky“ je umožnění průjezdu vozidel záchranného systému v případě dopravní zácpy. Jde o jedno z klíčových pravidel, které mohou reálně zachránit lidské životy.

U jízdy sanitky jde mnohdy o život a o vteřiny, mysleme na to

Co na věc říká zákon? Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v § 41 odstavci 8 říká, že není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Tolik tedy ve zkratce litera zákona. Povinnost vytvořit záchranářskou uličku je v zákoně ukotvena od roku 2012.

iZdroj fotografie: Jan Polák / Creative Commons / CC-BY-SA

Nedávno jsem se v rámci jakési debaty na toto téma dostal pod palbu otázek, jak to je v případě, že mezi pruhy není přerušovaná čára. Že je tam souvislá čára podélná a řidiči tvořící záchranářkou uličku jsou nuceni ji přejet. Uvědomil jsem si, že to je zajímavé téma. A že vlastně ani já si nejsem jen tak od boku jistý, jak to je. Že se musím minimálně zamyslet. Podélná čára souvislá se jako značka používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.

Čtyři vozidla s majáky proti sobě: Projedou dřív křižovatku „papaláši“, sanitka, hasiči, nebo policie?

Věc má svá pravidla. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Toto je téma, které už jsme společně několikrát řešili. Tedy situace, kdy je možné plnou čáru přejet. Snad si vzpomenete na základní rozdíl mezi předjížděním a objížděním.

Co dělat, když je třeba přejet přes plnou čáru, je to přestupek?

Nicméně výjimky pro tvorbu záchranářské uličky v rámci tématu nenajdete. A to je porušení této povinnost hrubě pokutováno a penalizováno trestnými body. Vyvstává otázka, jak se chovat v situaci, kdy je třeba pro vytvoření této uličky přejet souvislou podélnou čáru. Je tento manévr povolený, nebo tím řidič riskuje pokutu? Znovu tedy připomenu plné znění zákona, paragrafu, který jsem zmínil výše, osmý odstavec.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem.

Řešit čáru je stejně hloupé jako se nepohnout na červenou

Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. V tuto chvíli bych si dovolil tvrdit, že je to minimálně nejasné. Jakkoli tady může být vyšší zájem, priorita jízdy a podobně. Nicméně je tady ještě sedmý odstavec stejného zákona a paragrafu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tam se píše, že řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd. A jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat. Ta předposlední věta podle mě řeší onu spornou záležitost. Tedy ono „jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela“.

Nejsem právník, ale za mne je věc vyřešena. Tedy ne jedním a jednoznačným výrokem, ale v rámci celého zákona. Znovu opakuji, nejsem právník, a pokud máte na věc jiný názor, podělte se o něj pod článkem v komentářích. Stejně tak budu rád za vyjádření právního specialisty. Každopádně platí povinnost vytvářet záchranářskou uličku. A nejenom to, existují jasné restrikce pro běžné řidiče. Ti nesmí záchranářkou uličkou použít. Pokud tak udělají, vystavují se riziku postihu. 

Stavíte se automaticky do uličky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články