Ve 150 km/h úmyslně přeřadil na dvojku. Pyšně natočil, jak poslal motor do kytek uprostřed dálnice

Řidič zařadil v rychlosti 150 km/h druhý rychlostní stupeň a stalo se nevyhnutelné. Motor nic jiného dělat nemohl.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Asi každého motoristu někdy napadla otázka, co by se stalo, když by ve vysoké rychlosti podřadil o několik rychlostních stupňů. Když by zařadil v plném tempu například druhý rychlostní stupeň. Jak by se projevilo nevyhnutelné překročení maxima otáček. Ten, kdo by si myslel, že by došlo k nejhoršímu, myslel by si to správně. Taková chyba může udělat z jinak bezproblémového auta zcela nepojízdný vrak, auto s hodnotou náhradních dílů.

Chyba, která je nežádoucí. A pro auto zcela destruktivní

Automat je chytřejší než člověk? Vlastně auto, u automobilů se samočinnou převodovkou obvykle nehrozí, že by došlo k destruktivnímu přetočení motoru. Překročit otáčky lze, ale krátkodobě ve specifických případech. Ale jinak by si automatika měla ohlídat to, aby nedošlo k poškození hnací soustavy, motoru. V případě manuální převodovky je to ale jiné, tam může řidič nechtěně zařadit špatný stupeň a způsobit vozu fatální škody.

iZdroj fotografie: David Perez / Creative Commons / CC-BA-SY

V krizové situace se dá ještě hasit pomyslný požár tím, že řidič zcela nevyšlápne spojku. Autu to sice nesvědčí, ale je to poslední a rychlá možnost, jak zabránit nejhoršímu. Když už má řidič chybně zařazeno, pouští spojku a na posední chvíli si to uvědomí. Pokud ale dojde k uvolnění spojky, motor se dostane do nadlimitního spektra otáček a je zle. Matematika je v případě nesprávného podřazení jednoduchá a nesmlouvavá.

Přetočení motoru u automatu nehrozí, v ohrožení je manuál

Jede-li auto na 6 000 otáček rychlostí 100 km/h, pak se ve 150 km/h dostane motor na stejný kvalt k 9 000 otáčkám za minutu. A co se stane? Nic, co by řidič chtěl. Motor je nedostatečně mazán a zadře se. Nebo dojde ke zpožďování uzavírání ventilu. Při opožděném zavření ventilu hrozí, že do něj narazí píst. Pak se buď ohne dřík ventilu anebo se do pístu vyrazí díra. Toto všechno vede k poškození agregátu, v lepším případě „pouze“ k zadření, k tomu, že se motor takzvaně potká.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Reálný pohled na to, co se stane s autem při tak hrubém zacházením natočil na video jeden šílený francouzský řidič. Pomocí jakéhosi meziplynu, jinak by to ani nešlo, zařadil ve vysoké rychlosti na dálnici druhý rychlostní stupeň. Co se stalo, bylo v danou chvíli nevyhnutelné. Pro zbytek motoristického světa platí, že je zbytečné ničit si takto auto a že se dá všem takovýmto situacím předcházet, zejména soustředěním se na řízení.

Co vy, přetočili jste někdy motor?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články