Každé 10. auto v Česku má stočený tachometr. Samotné stáčení není trestným činem

Koupit ojetinu s přetočeným tachometrem znamená několikrát prodělat. Podvedený přeplatí auto, náhradní díly i nadměrný servis.

i Zdroj fotografie: KENPEI / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Stáčení tachometrů je nešvarem, který se týká prodeje ojetých automobilů dlouhodobě. Je to relativně snadný způsob, jakým se může prodejce obohatit. Podvodník koupí automobil s vysokým nájezdem a pouhým stočením tachometru zvýší jeho hodnotu. Podvedený kupující investuje více peněz, než by měl, kupuje draze vůz, který je nadhodnocený.

Stáčení tachometru není trestný čin. Pokus o prodej je

Navíc se zvýšenou pravděpodobností bude stroj vyžadovat servis mnohem dříve, než by se podle nájezdu dalo odhadovat. S tím souvisí riziko, že s mylným údajem na tachometru automobil dostane špatný nebo nedostatečný servis ve správný čas, porouchá se. Investice tak opět naskočí o servis a opravy. Server CarVertical se specializuje na prověřování ojetých automobilů před koupí.

Sleduje a vyhodnocuje dlouhodobě parametry ojetých aut, a to globálně a podle výsledků na tom není Česká republika zase až tak špatně, jak by se mohlo zdát. Je s podílem aut s přetočeným tachometrem asi uprostřed mezi sledovanými zeměmi. Jeden by hádal, že nejtragičtěji na tom bude v rámci Evropy Balkán, ale není tomu tak. Největší podíl ojetin se stočeným tachometrem je podle serveru CarVertical v pobaltských republikách.

Česká republika na tom není tak zle, jako Pobaltí

Nejhůře je na tom podle statistiky Lotyšsko, kde je podle serveru 24 % automobilů se stočeným tachometrem. Následuje lokalitou výjimka, Rumunsko s 19,8% podílem vozů se stočeným tachometrem. Třetí nejhorší je Estonsko. Česká republika je podle poslední statistiky s podílem 10,95 % až v druhé polovině vybraných a sledovaných zemí. Nejlépe si vede podle CarVertical Belgie, kde je údajně podíl vozidel se stočenými tachometry pouze 9,85 %.

iZdroj fotografie: S vědomím CarVertical

Problém stáčení tachometru je méně rozšířen v bohatších západoevropských zemích. Tam si lidé zvykli kupovat novější automobily s menším průměrným nájezdem. Ale i tam jsou výjimky. Auta z Německa, Francie či Itálie mohou mít také stočený tachometr, zejména pokud se jedná o vozy prodávané na export do východní Evropy, podle statistik může být 30 až 50 % exportovaných aut se stočeným tachometrem.

Auto s přetočeným tachometrem se několikrát prodraží

Hrubým odhadem lze stanovit i částku, o kterou podvedený zákazník přeplácí auto se stočeným tachometrem. Jde v průměru o 25 % z prodejní ceny. Náklady na servis, které takové konfliktní auto vyžaduje, jsou pak ještě vyšší. V neposlední řadě pak auto, u kterého je stočený tachometr, je dále neprodejné. Anebo jen velmi obtížně, za podstatně sníženou cenu.

Redakce má zkušenost s případy, kdy bylo s tachometrem manipulováno i v renomovaném servisu. Nešlo ale nikdy o pokus poškodit kupujícího. V jedné situaci, jak nám bylo při dotazování sděleno, zákazník opravoval klasického youngtimera. Musel měnit komplet přístrojovou desku i s počitadlem kilometrů. Dárce, automobil prodávaný na díly, měl najeto na tachometru méně a majitel vozu žádal, aby byl tachometr upraven do stavu, který mělo jako auto před servisem.

Upravovat nájezd tachometru v některých případech lze

Čili vlastně nešlo o stočení ale přetočení. A to je v pořádku, podle novely zákona 56/2001Sb. se v §36, odst. 4 říká, že: záznam o celkové ujeté vzdálenosti na počítadle ujeté vzdálenosti nesmí být měněn, ledaže ke změně dojde při opravě nebo výměně počítadla ujeté vzdálenosti. Problémem je, když se snaží podvodník obohatit na úkor kupujícího.

iZdroj fotografie: Jan Kameníček / Creative Commons / CC-BY-SA

A to tím, že stočí tachometr a zvýší tak, snížením nájezdu, hodnotu prodávaného automobilu. Je tedy stočení tachometru trestným činem? Problematika, která byla dlouhé roky nejednoznačná. Stáčení tachometru není podle zákona trestným činem. Prodej auta se stočeným tachometrem? To už je něco jiného!

Je-li prokázán podvod, násleuje trest odnětí svobody

Nejvyšší soud označil v konkrétním případě stočení tachometru za trestný čin. Pachatel byl odsouzen k odnětí svobody. Tento judikát tedy dává návod na to, jak na problematiku stáčení tachometr nahlížet. Může to být chápáno tak, že samotné stočení tachometru není trestným činem. Ale prodej auta se stočeným tachometrem může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu podvodu.

Koupili jste někdy auto se stočeným tachometrem?

Zdroj: CarVertical
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články