Americká auta jsou nádherná a lákají na velké osmiválcové motory. Skutečně nalákat se ale v EU dá jen málokdo, důvod je jasný.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Americká auta v Evropě? To je trochu, jako kdybyste si do české kuchyně pořídili americký gril na steaky a čekali, že na něm uděláte svíčkovou. Ano, vypadá to efektně, občas to někdo zkusí, ale většina lidí zůstane u osvědčené klasiky. I když se občas na silnici mihne nějaký ten Mustang nebo obří pick-up, pořád je to spíš rarita než běžný jev. Dobře, tak zrovna Mustangy jsou tady i díky oficiálnímu dovozu docela obvyklé, ale to je tak všechno. Byť si asi občas každý představí, jak by asi vypadal za volantem amerického osmiválce, realita je u nás 2.0 TDI.
Jezdit s V8 by se líbilo hodně lidem v EU, ale jen teoreticky
Není to tak, že byste na každém rohu potkali Dodge Charger nebo Chevrolet Camaro. Statistiky mluví jasně, v loňském roce, tak jako v tom předchozím, tvořila americká auta na evropském trhu jen zlomek procenta. A není to jen otázka vkusu nebo tradice, i když i to hraje roli. Hlavní důvody jsou mnohem prozaičtější. Jde o rozměry, spotřebu, nebo prostě o to, že evropské silnice nejsou na americké koráby stavěné.
Kdo někdy zkusil zaparkovat Cadillac Escalade v podzemní garáži v centru Prahy, ten ví, o čem mluvím. Ale teď vážně, proč vlastně Evropané americká auta skoro neřídí? První, co každého napadne, je velikost. Americká auta jsou prostě velká. A teď nemyslím jen délku, která často přesahuje pět metrů, ale i šířku, jež se v evropských uličkách mění v noční můru. Zkuste s takovým autem projet historickým centrem jakéhokoliv evropského města a pochopíte, proč většina lidí raději sáhne po kompaktním hatchbacku.
Vím, o čem mluvím, pamatuji si na doby oficiální přítomnosti značky Cadillac v ČR. V rámci té jsem byl na prezentaci portfolia a jezdil Cadillacem Escalade po centru Barcelony. Drsný zážitek. Ale Escalade mám rád, ne že ne. Uvažoval jsem o něm jako o rodinném autě. Ale nikdy jsem si ho nekoupil. Proč? Rozměry. Spotřeba. Servis a náhradní díly. Mimochodem spotřeba, zatímco v Americe je benzín pořád relativně levný a nikdo moc neřeší, jestli auto žere deset nebo patnáct litrů na sto, v Evropě je tohle téma číslo jedna. Průměrná spotřeba amerických aut se pohybuje klidně kolem 12 litrů na 100 km, což je v době, kdy se všichni snaží šetřit a jezdit ekologicky, prostě mimo mísu.
Americká auta jsou na české silničky a města moc velká
Když k tomu připočtete emise CO2, které jsou v Evropě pod drobnohledem, není divu, že americké značky mají na našem trhu těžkou pozici. Další kapitolou je cena. Nebudu řešit aktuální situaci, ke které se vrátím, ale přenesu se rok dva zpátky a dále. Clo, DPH, poplatky za transport. Ty mohou auto klidně cenově zdvojnásobit. Zase osobní věc, chtěl jsem si koupit nějaké velké Subaru. Větší než Forester, takže jsem koukal na trh do USA. Líbí se mi dlouhodobě Subaru Accent. Osmimístné SUV. Má vše, co bych chtěl. V přepočtu jako nové vyjde v USA na 922 000 Kč.
Když ale přidám náklady na clo, transport, DPH a podobně, dostanu se na 1,4 milionu Kč. A to už je vážně hodně. Dalším problémem je i servis a náhradní díly, ty jsou často nedostupné. K tomu pojištění, zkuste si pojistit Chevrolet Suburban a zjistíte, že to není žádná legrace jako u litrové Fabie. Ano, jsou tady firmy, které umí vše z USA do ČR dopravit a vše zařídit. Jsou tady lidé, kteří si muscle car značky Dodge koupí. Proč ne.
Clo, DPH, transport, poplatky. Cena je hned o 500 tisíc Kč vyšší
Nedá mi ale nezareagovat na dubnové vyjádření amerického prezidenta. Ten se nechal slyšet v tom smyslu, že prý jsou americká auta na evropských silnicích příliš málo vidět. Trump kritizoval údajnou evropskou neochotu kupovat americká auta. Dodal něco v tom ohledu, že „Čína nás zneužívá, ale EU je na nás opravdu zlá. Chovají se k nám opravdu špatně. Nekupují naše auta.“ Jako bych ho slyšel. Tedy kdybych ho už dávno nepřestal poslouchat.
Zmínil jsem aktuální situaci, to, jak Trump mává se světovou ekonomikou prostřednictvím svých nepochopitelných rozhodnutí. Ta rozhodně na prodejích amerických aut v EU nepřidají. Ale nesourodost amerického a evropského trhu tady historicky existuje. A je pravda, že americká auta se na evropském trhu etablují hůře než ta evropská na tom americkém. Rovnost ale mezi nimi nikdy nebude.