Každý řidič, který se setkal s významnými opravami motoru, nebo pouze chce být opatrný na své auto, určitě vymýšlel různé vychytávky, aby motor vydržel co nejdéle. Jednou z nich je také způsob jízdy.

Měli bychom držet motor v nízkých otáčkách a užívat si nižší spotřebu paliva, nebo pořádně dupat na plyn, aby se čistily a motor pracoval v optimální teplotě?

Zdroj fotografie: Pixabay

První myšlenka zní sice dobře, ale ve skutečnosti na ní není nic dobrého. Tah motoru sice bude dobrý, ale díly „okolo“ se velmi rychle opotřebují. Na první pohled sice řidič omezuje rychlost otáčení dílů v motoru, ale ve skutečnosti to zvyšuje zatížení. Výsledkem je: velké opotřebení.

Druhý extrém jsou vysoké otáčky, které, ruku na srdce, také příliš nedávají smysl. Kromě obrovské spotřeby paliva se také zvýší teplota oleje. Proto bude mnohem viskóznější a nebude schopen adekvátně vytvořit olejový film na jednotlivých komponentech, takže se o sebe budou třít jednotlivé kovové díly. Pokud neustále udržujete motor ve vysokých otáčkách, bude jeho opotřebení ještě rychlejší než při jeho „škrcení“.

Jaká je tedy optimální volba, kdy je opotřebení téměř nulové?




Pro každý motor je to individuální otázka. Chcete-li zjistit přesná data, můžete tuto otázku položit ve vyhledávačích. „optimální otáčky“ a značku a model vašeho vozu.

Zdroj obrázku: Pxhere

Existují však také obecná doporučení, která jsou vhodná pro většinu masově prodávaných automobilů. Optimální otáčky motoru benzínových vozů jsou od 2 000 do 3 000 ot./min, u dieselů je to 1 500 až 2 500.

Právě při těchto rychlostech se na části motoru nanáší olej s optimální tloušťkou filmu a pohyby se provádějí nejsnadněji.