Příčiny přehřívání motoru a jak jim čelit včetně řešení

Jaké jsou příčiny přehřívání motoru
                   

Přehřátý motor je krizová situace, do níž se nechce dostat žádný řidič. Přesto se jí 100% nevyhneme ani u novějších aut, ačkoliv už se dnes motory ani zdaleka nepřehřívají tolik, co dříve. Hlavním příčinou bývá zanedbaná údržba, ale samozřejmě přispívají i horké letní dny a plno dalších okolností. Pojďme se podívat, jak přehřátí motoru předejít, a co dělat v případě, že k němu přeci jenom dojde.

Přehřívání motoru

Určitě se nejedná o žádné nové poznatky. Přesto bývají ty nejabsurdnější příčiny nejčastější.

Co způsobuje přehřátí motoru

Snad všichni to známe z amerických filmů, kdy se začne kouřit z motoru, řidič zastaví a otevře kapotu, z níž se vyvalí oblak páry. Dříve, než se tohle stane, dostáváme upozornění od ručičky teploměru, která se dostává do červeného pole. Je-li teplota motoru vyšší než při běžném provozu, rozsvítí se červená kontrolka …v kritické situaci začíná auto hlučit a z pod kapoty se vyvalí oblaka páry. Přitom lze nejčastější příčině tohoto problému jednoduše předejít.

Jaké jsou příčiny přehřívání motoru

Hned zkraje zdůrazňujeme, že okamžité vypnutí motoru není vždy tím nejlepším řešením. Zastavíte tím totiž cirkulaci vzduchu, oleje i chladící kapaliny, a motor se tak může doslova uvařit. Nejlepším řešením je zastavit, pustit topení na maximum (odvede značnou část tepla z motoru) a otevřít kapotu, čímž by měla teplota začít klesat. Jakmile dostatečně klesne (poznáte dle ručičky teploměru), můžete motor vypnout a po cca 15minutévo pauze zkontrolovat stav oleje a chladící kapaliny. Pokud by ale teplota nezačala během dvou až tří minut klesat, okamžitě motor vypněte.

Nedostatek chladící kapaliny, poškozený termostat či pumpa

Spousta lidí zapomíná na doplňování chladící kapaliny, která zajišťuje většinu chladícího procesu. V momentě, kde její hladina výrazně klesla pod minimální hranici (když je centimetr pod hranicí, v pohodě dojedete), je nezbytné nádobku dolít. Obvykle postačí destilovaná voda, kterou koupíte na každé benzince. V případě, že v nádobce zbývá převážně už jenom čistá voda, dolijte i chladící kapalinu. Dolévání provádíme vždy se studeným motorem …těsně po jeho zhasnutí totiž hrozí při otevření nádobky riziko opaření.

Mohlo by vás zajímat: Spolehlivá ojetá SUV, která pořídíte i s opravdu omezeným rozpočtem

Příčinou nedostatku chladící kapaliny ale nemusí být jenom její přirozený úbytek nebo zanedbané doplňování. Zejména u starších aut může dojít k poškození hadice chladiče, jejíž poškození bychom poznali snadno, protože by kapalina někde tekla. Horší to je v momentě, kdy kapalina vytéká jinudy přímo do motoru, kde samozřejmě nemá co dělat. Pokud motor vodu spaluje / odpařuje, pravděpodobně půjde z výfuku bílý kouř; průnik do oleje potom prozradí olejová měrka nebo víčko olejové nádobky, na němž se smícháním vody a oleje vytvoří sliz.

Příčiny přehřívání motoru

Je-li ovšem vody v chladící nádobce dostatek a nikde neuniká, může být problém v její cirkulaci. Nejdříve proto vyloučíme zavzdušnění soustavy. Jakmile motor úplně vychladne, otevřeme chladič, pustíme naplno topení a pozorujeme, zda z vody neunikají bubliny. O něco častěji však bývá na vině vodní pumpa, u níž mohlo dojít k přidření (projeví se hvízdajícím řemenem), nebo k vylámání lopatek, kvůli čemuž nemůže čerpat dostatek kapaliny skrze motor.

Problémem bývá občas i termostat …malá a celkem levná věcička, která když vypoví službu, odstaví celý systém chlazení. Její práce spočívá v propouštění chladící kapaliny mezi motorem a chladičem. V momentě, kdy se termostat zasekne zavřený, dojde k rychlému zahřátí motoru a jeho následnému přehřívání, protože nemůže být teplo odváděno do chladiče.

Nedostatek oleje

Další a neméně častou příčinou je nízká hladina oleje, který má kromě mazání také chladící schopnost (zejména při vysokých otáčkách). V momentě, kdy jeho hladina výrazně klesla pod minimální hranici, může dojít k nedostatečnému promazávání motoru. Důsledkem je zvýšené tření některých částí, čímž vznikne vyšší teplota v motoru a jeho nadměrné opotřebení. Řešení je i v tomto případě stejně jednoduché, jako příčina. Olej stačí doplnit do ideální hladiny mezi minimem a maximem, zpravidla se jeho doplňování provádí při vypnutém motoru, když auto stojí v rovině.

Mohlo by vás zajímat: 8 věcí, které byste neměli dělat s manuální převodovkou a spojkou

Zanesený nebo poškozený chladič

U starých nebo hodně používaných aut dochází k zanášení chladiče, do něhož proudí krom vzduchu také prach, listí, kamínky, voda nebo hmyz. Tohle všechno chladič postupně zanáší, čímž se stává částečně nepropustným, a nedochází tak k potřebnému chlazení motoru. V městském provozu se to nemusí výrazně projevit, zatímco při velké zátěží může být chladící výkon omezený natolik, že neudrží teplotu motoru v optimální míře.

Dúvod přehřívání motoru

Kontrola i náprava je v tomto případě jednoduchá. Nemá smysl ji provádět u rok starého auta (pokud s ním nejezdíte v extrémních podmínkách), ale u starších vozů může být zanešený chladič zdrojem (nebo alespoň společníkem) problémů. Zkontrolovat ho postačí vizuálně, a je-li zanešený, vyfoukejte z něj nečistoty stlačeným vzduchem nebo ho vysajte vysavačem. Pokud je materiál zrezivělý nebo nelze nečistoty vyfoukat, bude potřebovat odpojit termostat a chladič zpod kapoty vyndat.

Mohlo by vás zajímat: Jak nastartovat s vybitou baterií i bez kabelů?

Na čištění chladiče existují různé speciální přípravky, ale mnohdy postačí i čistá teplá voda, kterou chladič propláchnete zvenku i zevnitř. Kdyby se situace nezlepšila, nechte ho přes noc namočený ve vodě, případně do ní přidejte čistící přípravek nebo alespoň ocet. Průběžně chladič proplachujte horkou vodou, abyste postupně vymývaly odmočené nečistoty. Pokud ani tohle nepomůže, nezbývá než koupit nový.

Vadné těsnění hlavy válců

Dojde-li k prasknutí těsnění pod hlavou, bude unikat chladící kapalina mimo potrubí, jímž má proudit. Následkem bude zvyšování teploty motoru (čím více jí vyteče, tím více se bude motor zahřívat), což poznáte při úniku většího množství kapaliny podle bílého kouře z výfuku. Poškození může být ale mnohem větší, pokud pronikne chladící kapalina až do oleje nebo do samotného válce, kde by mohla pořádně zkomplikovat spalování paliva.

Co dělat, pokud se přehřeje motor

V případě, že doléváte kapalinu podezřele často a neuniká ven (třeba prasklou hadicí), je pravděpodobně na vině prasklé těsnění hlavy. Ačkoliv těsnění samotné drahé není, svěřte jeho výměnu automechanikovi / servisu. Kromě samotné hlavy se musí demontovat rozvody, a celý proces není zrovna vhodný pro domácího kutila.

Popraskané hadice a zanesený systém chlazení

Opět je to problém zejména starších aut, u nichž může dojít k popraskání hadic v důsledku stáří i častého užívání. V momentě, kdy praskne, začne chladící kapalina jednoduše vytékat do motoru. K problému hodně přispívá, pokud doplňujete nádobku s chladící složkou normální vodou namísto destilované. Ta totiž vytváří uvnitř hadic vodní kámen, který je postupně zanáší a zmenšuje průtok kapaliny. Popraskanou hadici poznáte snadno, a nejčastěji se budou defekty objevovat v záhybech. Řešením je výměna hadicí, a jako prevence slouží nejlépe propláchnutí, když měníte chladící kapalinu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články