Odborník na ojetiny vysvětlil, jaký nájezd kilometrů je už příliš vysoký. Auto by v takovém případě nechtěl ani zadarmo

Je rozdíl mezi auty, která mají najeto sto, dvě stě a pět set tisíc kilometrů? Je, a značný, některé by experti nechtěli do garáže ani zadarmo.

i Zdroj fotografie: AAA Auto / Creative Commons / Public Domain
                   

Nabídka autobazarů je u nás obrovská, na trhu jsou desítky tisíc automobilů z druhé ruky. Každé hledání ideálního ojetého auta může hraničit s legendárním hledáním svatého grálu. Zájemce chce za co nejnižší cenu ten nejlepší automobil, v co nejlepším technickém stavu a s co nejnižším nájezdem. A právě nájezd je něco, co je velmi často spojeno s určitou rouškou mýtů a pověr.

Jaký nájezd je pro experta na ojetiny nepřekonatelný?

Existuje jakási pomyslná hranice 100 000 najetých kilometrů, kterou by nechtěl překonat žádný kupující, a to i u auta, kde logika průměrného nájezdu snadno pojme klidně 150 000 či 200 000 km. Existuje ale nějaký nájezd, který reálně není dobré překračovat? Oslovili jsme našeho dvorního spolupracovníka, pana Pavlíčka, který se specializuje dlouhé roky na servis ojetých automobilů evropských a japonských značek. „K nájezdu ojetého auta je třeba vždy přistupovat s ohledem na stáří automobilu,“ začíná specialista Pavlíček.

iZdroj fotografie: Autor Peters / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokračuje, že „je rozdíl, jestli má automobil najeto 100 000 km za tři roky, pět nebo patnáct let.“ Podle odborníka na ojetiny je podstatné, kolik auto najelo za rok. Respektive naopak, pokud auto najede za rok zcela běžných 10 000 km, pak je samozřejmé, že po patnácti letech provozu může mít na tachometru 150 000 km, a bude to zcela v pořádku. „Důležitý je pravidelný servis podložený kompletní historií a dokumentací,“ pokračuje pan Pavlíček.

Stejně jako nájezd je důležitá doložená servisní historie

Jde o to, aby bylo zřejmé a doložené, že automobil podle servisního plánu jezdil do servisu. Že byly pravidelně měněny odpovídající provozní kapaliny, veškerý servis probíhal bez prodlev, se správnými náplněmi a díly.Řada řidičů chce auto s co nejmenším nájezdem, ale například 40 000 km na tachometru u desetiletého vozu u mne vyvolává množství otázek,“ říká odborník Pavlíček.

iZdroj fotografie: Alofok / Creative Commons / CC-BY-SA

Statisíce kilometrů na tachometru znamenají opotřebení

Pokud auto většinu svého času stálo zaparkované, jde o to, kde stálo, zda v temperované garáži, s odpojenou baterií nebo na dobíječce. Jestli po letech stání bylo auto na podvalu odvezeno do servisu a případně do jakého, zda byl vyměněn olej. Zda auto nebylo startováno na několikaletý benzín. Věc se má tak, že ani velmi malý nájezd, tradičně za vysokou pořizovací cenu, není zárukou bezproblémového auta.

Na druhou stranu auto, které má najeto několik set tisíc kilometrů, je díky provozu prostě opotřebovanější. Spoje, díly, šroubování, vše může být uvolněnější už jen z podstaty věci. Je rozdíl, jestli na českých rozbitých silnicích auto trpí 100 000, anebo 250 000 km. K tomu je třeba přihlížet. „Velmi obecně bych řekl, že auto s nájezdem 150 000 km může být s kompletní historií a dobrým servisem žádaným artiklem,“ dodává pan Pavlíček.

Automobil z druhé ruky a případně s jakým nájezdem by si specialista na ojetiny nikdy nekoupil? „Pro mne je limitní hranicí 500 000 km,“ dává najevo přesný údaj odborník Pavlíček. Podle experta na ojetiny už je mnohdy převodovka za svým zenitem, motor pravděpodobně dosluhuje. Karoserie bude s největší pravděpodobností zasažena korozí. U tak ojetého automobilu, ať už by byla jeho pořizovací cena jakkoli nízká, jsou potenciální náklady vysoké.

Značně ojetá auta by odborník nechtěl ani zadarmo

Navíc je zde bezpečnostní riziko spojené s uvolněnými a poškozenými díly. Na českém trhu je na největším portálu s nabídkou ojetých automobilů aktuálně v prodeji asi 70 000 automobilů. Při změně filtrování podle nájezdu se ukazuje, že zhruba 51 000 aut má nájezd do 300 000 km. Při snížení hranice na 200 000 km se nabídka zúží na 44 600 aut. To znamená, jinak řečeno, že vyloženě značně ojetá auta jsou na našem trhu minimálně.

iZdroj fotografie: Thomas Doerfer / Creative Commons / CC BY-SA

Extrémem jsou aktuálně dva Opely Insignia s uvedeným nájezdem 2,2 milionu km. Možná jde ale o překlep, nájezd je skutečně absurdně vysoký. Vysoký je i nájezd 1,1 milionu km u Opelu Corsa. Reálnější je Renault Espace z roku 2018 s nájezdem 910 000 km. Za pět let, to už řidič musel skutečně hodně jezdit. Mělo by jít o auto koupené v ČR. S prvním majitelem, nehavarované, se servisní knihou, původní cenou 1,2 milionu Kč, dnes je vůz v nabídce za 649 000 Kč. Výhodnost takové nabídky je podle výše uvedeného na zváženou. 

Jak ojeté je vaše auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články