Problém, který se mezi řidiči zhoršuje: Policie apeluje na všechny účastníky silničního provozu a chystá se do akce

Alkohol za volantem zabíjí, kdo pije před jízdou, měl by automaticky přijít o řidičák. Jsou lokality, kde je to opravdu velký problém.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Téma dodržování dopravních předpisů je stále na pořadu dne. Jakkoli podle statistik mohou klesat počty závažných nehod spojených s úmrtím, i jedna jediná oběť je příliš. Nikdo nemusí umírat na silnicích zbytečně. A už vůbec ne ze zlovůle, bezohledného chování a nezodpovědnosti. Nehodovost a řidičské prohřešky se řeší jak u nás, tak u našich sousedů. V Polsku mají stále naléhavější a závažnější trable.

Řidiči porušují dopravní předpisy a pijí před jízdou alkohol

Nejenže dodržování předpisů kleslo, ale i jeden z nejzávažnějších problémů na polských silnicích, řízení pod vlivem alkoholu, se stává stále větším problémem. Podle tamní policie se ve Varmijsko-mazurském vojvodství od ledna do konce srpna tohoto roku stalo 39 dopravních nehod spojených s řízením pod vlivem alkoholu. Tato čísla zahrnují incidenty, které vedly ke ztrátě životů a vážným zraněním.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Opilí řidiči, kteří se odváží usednout za volant, jsou stále větším problémem. Odhaduje se, že tento problém se zhoršuje, a zatím neexistují náznaky toho, že by situace byla na cestě ke zlepšení. Jen ve zmiňovaném Varmijsko-mazurském vojvodství bylo zadrženo celkem 2 244 řidičů, kteří řídili s alkoholem v krvi. To je statistika pouze na lokální bázi, nicméně dává představu o tom, jak závažný problém může být na celostátní úrovni.

Kličkující řidič zaujal policejní hlídku. Auto měl plné alkoholu a nadýchal 3 promile

Policie se rozhodla konat v boji proti nedisciplinovaným a nebezpečným řidičům. Plánuje zesílit kontroly a ukládat přísné tresty těm, kteří řídí pod vlivem alkoholu. Tato snaha by měla přispět k zvýšení bezpečnosti na silnicích a snížení počtu tragických dopravních nehod. Přísnější tresty a zesílené kontroly mohou pomoci, ale konečným cílem by mělo být vytvoření kultury bezpečnosti na silnicích, ve které budou všichni řidiči dodržovat předpisy a brát ohled na ostatní účastníky silničního provozu.

Některé národy si alkohol prostě neumí odpustit, ani před jízdou

Jestli Poláci vstanou od sklenek s pálenkou a uvědomí si, že alkohol za volantem je zlo? Těžko odhadovat, těžko nebýt skeptický. Alkohol za volantem je problém i u nás. Příkladem je nehoda z minulého měsíce. Řidič osobního vozidla tovární značky Alfa Romeo na silnici I. třídy č. 35 ve směru od Hodkovic nad Mohelkou na Liberec narazil přední částí svého auta do BMW jedoucího v pravém jízdním pruhu stejného směru.

Co se dělo dál, bylo otázkou okamžiku. Po střetu vozidel řidič vyjel doleva, narazil do svodidel a byl jimi odmrštěn k pravému okraji komunikace. BMW přejelo do levého jízdního pruhu a po nárazu do středových svodidel zůstalo stát napříč v levém jízdním pruhu. Motorista v Alfě Romeo nadýchal 1,73 promile. A to nebylo všechno. Policie přišla na to, že muž nevlastní řidičské oprávnění pro danou skupinu motorových vozidel. To stále není všechno, samotný pachatel se přiznal, že ten den už spáchal jinou dopravní nehodu, od které ujel.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Vzhledem k hladině alkoholu v krvi lze očekávat, že od soudu odejde muž možná i s trestem odnětí svobody. Policie pak zcela relevantně varuje před alkoholem, i tím zbytkovým. Na svém webu píše, že alkohol a jiné návykové látky se podepisují na způsobu řízení. Řidič se stává snadno apatickým, dochází k celkovému útlumu a přeceňují se i řidičské schopnosti. Zvýšená míra alkoholu v krvi řidiče způsobuje tunelové vidění. Stejně zrádný je i tzv. zbytkový alkohol. Jeho vlivem řidič snadno cokoli přehlédne a následky mohou být v některých případech i fatální. Pod to se nelze než podepsat.

Souhlasíte s tím, že alkohol před jízdou nikdy?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články