Kauza vadných motorů Puretech, montovaných do mnoha modelů Peugeotu, Citroënu nebo třeba Opelu, narostla do obřích rozměrů. Skandál za miliardy euro se týká i 28 500 Čechů.
Jestli existuje názornější příklad, jak manažerské selhání stojí firmu miliardy eur (!!!), než je ten s motory Puretech, a vy o něm víte, tak prosím sem s ním. I když – existuje, samozřejmě. Jmenuje se Dieselgate, moje „oblíbená aféra“. Fajn. Tak to máme dva kolosální průšvihy, zapříčiněné selháním lidského faktoru. Pro Stellantis však přichází v té nejhorší možné době. Výsledek? Devastující. Soudy, zničená pověst, ztracená důvěra. Proč vlastně? Pojďme se na celou kauzu s redakcí AutoŽivě podívat společně.
Před osmi lety to ještě možná šlo zachránit
Celé to začalo celkem nevinně. A již před osmi lety. Někdy v roce 2017 se začal u motoru 1.2 Puretech (EB2) objevovat problém s předčasnou degradací rozvodového řemene, který se doslova rozpadnul již po 30 000 – 60 000 km. Částice pryže z řemenu ucpávaly olejové kanálky, což vedlo (a vede) k zadření motoru. Podle interních dokumentů Stellantisu, které unikly v březnu 2023, vedení o problému vědělo, ale rozhodlo se ho neřešit kvůli nákladům 3,2 miliardy EUR na svolávací akci. Jak se dál ukáže, nebyl to popravdě nejlepší nápad.
Kdo to „odnesl“ nejvíc? Od Peugeotu modely 208, 308, 2008, 3008, 5008, dále Citroën C3, C4, C5 Aircross, DS3, DS4 a Opel Corsa, Crossland s motory vyrobenými do června 2020. Celkem jde o 485 000 vozů ve Francii a například 380 000 v Německu, v České republice je registrováno 28 500 postižených vozidel. Výměna řemenu stojí 850 – 1 200 EUR (21 250 – 30 000 Kč), kompletní oprava poškozeného motoru pak 4 500 – 7 800 EUR (112 500 – 195 000 Kč).
Špatně zvolená směs u rozvodového řemenu: přes 3 miliardy euro ztrát
Technická analýza nezávislého institutu UTAC ukázala, že problém způsobila nevhodná směs řemenu BioFLEX od dodavatele Hutchinson, která degraduje při kontaktu s olejem 0W-30 při teplotách nad 90 °C. Stellantis změnil specifikaci až u motorů vyrobených po červnu 2020 (kód motoru EB2DTS místo EB2DT). Průměrná poruchovost postižených motorů dosahuje 31,2 % do 100 000 km podle statistik německého ADAC. Francouzská vláda vyzvala Stellantis k celoplošnému řešení poté, co ministerstvo hospodářství obdrželo 42 000 stížností spotřebitelů.
Do hromadných žalob se zapojilo již 178 000 majitelů vozů napříč Evropou. Největší skupinová žaloba ve Francii, kterou vede sdružení „Puretech Victimes“, zastupuje 89 000 klientů a požaduje odškodné 785 milionů eur. V Itálii soud v Turíně v lednu 2024 přiznal prvním 250 žalobcům průměrné odškodné 4 200 eur na vozidlo. Německý Kraftfahrt-Bundesamt nařídil v září 2023 povinnou výměnu řemenu u 142 000 vozů, což Stellantis stálo 168 milionů eur. Belgická asociace Test-Achats vyčíslila celkové škody majitelů na 2,1 miliardy eur.
Manažerské selhání a katastrofální dopady celé kauzy na Stellantis
Finanční dopady skandálu jsou devastující – Stellantis vytvořil rezervu 895 milionů eur na řešení problému, akcie koncernu poklesly o 18 % a prodeje postižených modelů klesly o 34 % v roce 2023. Celkové náklady včetně soudních sporů, odškodného a ztráty důvěry zákazníků se odhadují na 3,8–4,5 miliardy eur. To jsou peníze, které mohly jít do vývoje nových motorů, do vývoje elektropohonů či do boje s čínskou konkurencí v Evropě.
Nejhorší je, že Stellantis poškodil důvěru zákazníků právě v době, kdy ji nejvíc potřebuje. Když máte vybírat mezi osvědčenou Toyotou, levným čínským elektromobilem nebo Peugeotem, který vám možná za 50 000 km zadře motor… volba je jasná. Je to opravdu učebnicový příklad manažerského selhání – ušetřit 3,2 miliardy v roce 2017, aby nakonec zaplatili možná i víc, a ještě k tomu totálně ztratili reputaci. V době, kdy si to nejméně mohou dovolit.
Bývalý šéf Stellantisu Carlos Tavares tak může zpytovat svědomí, nakolik tohle celé zvládnul. Nebo spíš nezvládnul. Jak to vidíte vy? Nemáte také náhodou v autě tento „motorářský skvost”?