Proč je v zimě manuální převodovka mnohem lepší než automatická

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Manuál je nejklasičtější a nejspolehlivější převodovka, automat se hodí v dopravních zácpách. Protože čeští motoristé objevují pohodlí, stále častěji dávají přednost dvoupedálovým autům. V zimě je však takové auto v mnoha ohledech horší než manuál. Proč jsou na tom v chladném počasí majitelé automobilů s manuální převodovkou lépe.

V zimě se auto potýká s větší námahou, což ovlivňuje i přenos energie. Všimli jste si někdy, že se po dlouhém pobytu v chladu při řazení “chroupala” kolečka? To znamená, že olej v klikové skříni zhoustnul. Každé převodovce svědčí, když se před provozem zahřeje. A po startu motoru to rychleji stihne manuál. Stačí jen nastartovat motor a nechat ho, aby běžel několik minut na volnoběh.

iZdroj fotografie: Pexels
Zdroj fotografie: Pexels

S „automatem“ je vše mnohem komplikovanější. Jeho pracovní kapalina se plně zahřívá pouze v pohybu. Proto pokud okamžitě dupete na plyn, je zaručené zvýšené opotřebení jednotky. A jednoho dne se to určitě projeví na jeho fungování.

Mimochodem, manuální převodovka také zpravidla vydrží mnohem déle. Zpravidla funguje správně, dokud nedojde k sešrotování vozu, zatímco automatická převodovka je obvykle před smrtí po najetí 200 000 km,i přestože je pečlivě udržovaná – podléhá včasné službě. A jiné převodovky nevydrží najeto 100 000 km.

iZdroj fotografie: Pixabay
Zdroj fotografie: Pexels

Dalším důležitým plusem klasického manuálu  je, že může ušetřit více paliva než automat. To je důležité zejména v zimě, kdy je spotřeba paliva znatelně vyšší.

Automobilem s „manuálem  je také snazší dostat se ze zajetí sněhu nebo bahna. Rychlým přeřazením páky z prvního rychlostního stupně na zpátečku a naopak můžete rozkmitat auto a vyjet ze závěje. Na automatu takový trik nebude fungovat.

Mimochodem, pokud má auto variátor, může se při procesu záchrany vozu z hlubokého sněhu snadno přehřát převodovka. Stejný efekt můžete zažít, když si opřete kola o vysoký obrubník a zkusíte se rozjet. Kontrola prokluzu ve variátoru je v tu chvíli na škodu. S manuálem nikdy takové problémy nezažijete.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je také bezpečnější přepravovat přívěs nebo táhnout jiné auto s vozem, který má tři pedály. Stačí se jen lehce vzdálit od místa, aby se udržela přilnavost, a  manuál zvládne i dlouhou cestu. Pokud jde o automat, musíte si přečíst návod k použití. Je-li tažení u takového stroje zakázáno, je lepší neriskovat, jinak můžete jednotku spálit. V zimě to lze navíc zvládnout mnohem rychleji, protože silnice jsou špatně vyčištěné a jakákoliv prudká změna rychlosti znásobí zatížení převodovky.

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články