Na Škodu a dalších 48 automobilek se valí lavina nevyhnutelného problému. Jejich auto máte na 68 % i vy

Japonec až na konec? Pejorativní rčení má vlastně docela pravdu, pokud jde o korozi, tady jsou asijská auta vyloženě špatná.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Automobil, jakkoli je stále častěji a častěji používána k jeho výrobě široká škála různých plastů, je stále z velké části z oceli. Ocel má řadu skvělých vlastností, zejména pevnost, tvrdost, houževnatost či odolnost ve zkrutu. A jednu hodně, hodně nepříjemnou, totiž že podléhá korozi. Jinak řečeno, auta reziví. Existovaly a existují výjimky. Dnes jsou to automobily vyrobené z různých kompozitů, supersporty z karbonu.

Některé materiály nepodléhají korozi, jiné ano. A jde o auta

Dříve to byl naopak levný Trabant s karoserií z bakelitu. Většina aut ovšem dříve či později začne podléhat korozi. Mezi jednotlivými automobilkami je ohledně antikorozní ochrany velký rozdíl. „Antikorozní ochrana je pro mnoho majitelů automobilů důležitým rozhodovacím faktorem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Odolnost proti rzi ovlivňuje rozhodnutí lidí při výběru nového auta.“ Expert dále pokračuje: „Zjistil jsem, že švédský časopis Vi Bilägare se nedávno na tuto problematiku zaměřil a zveřejnil zajímavé výsledky.“ Servisní odborník komentuje žebříček, který hodnotí úroveň antikorozní ochrany různých automobilových značek„Právě Švédsko není typické mírným klimatem, proto je stav automobilů v této zemi často zasažen korozí,“ spekuluje Pavlíček.

Koroze postihne dříve či později každé auto, včetně těch moderních. Jak se rzi včas zbavit?

„Není divu, že se Švédi na tento aspekt opotřebení aut tak soustředí,“ pokračuje. Podle mechanika Pavlíčka se věc týká 68 % zákazníků jejich servisu. Průzkum se zaměřil na různé faktory, které ovlivňují antikorozní ochranu vozidel, včetně tloušťky laku, úrovně ochrany poskytované karoserií a vnitřními profily. To vše bylo hodnoceno v kontextu času a velkého nájezdu. Bodové ohodnocení pak bylo stanoveno od 5 do 1 bodu.

Ochrana a prevence umí proces korodování zpomalit

Přičemž 5 je nejlepší výsledek, není to známkování jako ve škole, naopak. Absolutním vítězem se tak stala automobilka Porsche s 5 body. Následovalo ji BMW s výsledkem 4,1 bodů, bronzovou pozici uchvátilo Audi s 4,0 body. Od 4,0 do 3,6 bodů pak měly Mini, Mercedes, Renault, Volkswagen a Seat. Jak dopadla automobilka Škoda? Ta získala pomyslné „smolné“ 13. místo, v reálu to ale není špatný výsledek se 3,4 body. Průměr je 3,1 bodu a těsně pod ním skončila Alfa Romeo.

iZdroj fotografie: S vědomím D&M CARS

Volvo, jako „domácí“ značka s 3,0 body na 20. místě, nedopadlo nijak dobře. Poslední pak byla Honda na 40. pozici s výsledkem 1,8 bodu, jen o něco lepší bylo Subaru s 2,0 body a Suzuki s identickým bodovým hodnocením. Může samotný koncový zákazník a majitel auta ovlivnit to, jak rychle podlehne jeho automobil korozi? Podle experta Pavlíčka ano. Zejména pravidelnou péčí, kvalitním mytím, ale také například ošetřením podvozku voskem proti nánosům špíny a soli. Do určité míry lze i u vyloženě problematických aut napadení rzí zpomalit.

Žebříček automobilek

  1. Porsche – 5 bodů
  2. Jaguar – 4,7 bodu
  3. Nio – 4,5 bodu
  4. BMW – 4,1 bodu
  5. Audi – 4,0 bodu
  6. Mini – 4,0 bodu
  7. Mercedes – 3,9 bodu
  8. Renault – 3,7 bodu
  9. Volkswagen – 3,6 bodu
  10. Seat – 3,6 bodu
  11. Dacia – 3,5 bodu
  12. Tesla – 3,4 bodu
  13. Škoda – 3,4 bodu
  14. Lexus – 3,3 bodu
  15. Alfa Romeo – 3,0 bodu
  16. BYD – 3,0 bodu
  17. Cupra – 3,0 bodu
  18. Polestar – 3,0 bodu
  19. Volvo – 3,0 bodu
  20. Kia – 2,9 bodu
  21. Hyundai – 2,9 bodu
  22. Nissan – 2,7 bodu
  23. Peugeot – 2,6 bodu
  24. Opel – 2,6 bodu
  25. Jeep – 2,5 bodu
  26. MG – 2,5 bodu
  27. Citroën – 2,4 bodu
  28. Mazda – 2,3 bodu
  29. Ford – 2,2 bodu
  30. Toyota – 2,2 bodu
  31. DS – 2,0 bodu
  32. Fiat – 2,0 bodu
  33. Hongqi – 2,0 bodu
  34. Lynk&Co – 2,0 bodu
  35. Mitsubishi – 2,0 bodu
  36. Range Rover – 2,0 bodu
  37. Subaru – 2,0 bodu
  38. Suzuki – 2,0 bodu
  39. Honda – 1,8 bodu

Napadla vaše auto koroze?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články