Stát se rozhodl a elektromobily končí. Verdikt je alarmující

Masivní a někdy až extrémní podpora elektromobility v Norsku musela jednou skončit. Zajímavé bude sledovat, co se bude dít dál bez „státních“ peněz.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Elektromobilita v Evropě pomalu nabírá na síle. V diskusích kolem ní je Norsko označováno za jednoho z průkopníků širokého zájmu o auta na baterie. V roce 2023 však došlo k výrazné změně, kterou asi nikdo nečekal. S tím, jak skončily dotace a pobídky ze strany norského státu (ani norská státní kasa není bezedná, a elektromobily a související infrastruktura jí už opravdu citelně „pustily žilou“) se náhle propadnul i zájem o elektromobily. Co bude dál? Pojďme se na to podívat společně.

Norsko vrátilo DPH zpátky do hry a náhle je vše jinak

Nejprve něco údajů: V roce 2022 bylo v Norsku 80 % všech nových vozidel elektrických. Nyní zájem o tento typ pohonu výrazně opadl. Důvod je velmi jednoduchý – ceny a daně. Nákup elektromobilu znamená zásah do rodinného rozpočtu i pro bohaté Nory. Speciálně když jim od nového roku vláda „přestala pomáhat“. Jinými slovy, přestala zasahovat do tržního prostředí. Vláda totiž vrátila sazbu DPH 25% pro všechna vozidla nad 500 000 norských korun (zhruba jeden milion korun českých).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Do konce roku 2022 přitom byla i tyto drahé elektromobily od DPH osvobozeny. Což se od roku 2023 změnilo. „Čisté elektromobily dostávají podporu na spodní hranici (cenového rozpětí), ale čím dražší elektromobil si koupíte, tím více DPH musíte zaplatit,“ vysvětlil opatření ministr financí Trygve Slagsvold Vedum. „Dnes si můžete koupit elektromobily s dlouhým dojezdem ve všech cenových relacích. Domníváme se proto, že je správné, aby ti, kdo se rozhodnou koupit si nejdražší auta, také platí určitou DPH komunitě.“

Stát musí vybírat daně, aby přežil

Dává to pochopitelně smysl. Zbavovat státní kasu příjmů jen proto, že si někdo dopřeje Mercedes EQ za dva miliony nebo Teslu Model S Plaid za tři miliony je nesmysl. Mimochodem, pokud zaplatí 25% z dvou milionů u té Tesly (počítá se z ceny NAD jeden milion), je to půl milionu korun v přepočtu. Vzdáte se takového „balíku“ jako strážce státní kasy? Byli byste blázni, a hlavně byste šli proti svým vlastním občanům, kteří by tak ekonomicky zajištěným jedinců dotovali nákupy prémiového zboží.

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

Což je nesmysl. Jinak to pochopitelně vidí norské sdružení pro elektromobily: „V sázce je celá politika elektromobilů. Je to nepochopitelně špatný nápad,“ řekla veřejnoprávnímu vysílání NRK Christina Bu, generální tajemnice asociace. Chápeme. Byl to celkem slušně rozjetý „mejdan“, kdy se celé Norsko skládalo na to, aby si ti, kdož si chtějí koupit elektromobily nemuseli sahat zbytečně moc do peněženky. Kam naopak o to více museli sáhnout ti, kdož chtěli zůstat věrní naftě nebo benzínu.

Všichni se skládali (nejen) na Teslu v Norsku. Absurdní

Stejně jako odpůrci automobilů, chodci, běžci, cyklisté, senioři, děti, invalidé. Ti všichni se v minulých letech skládali na boom elektromobility v této severské zemi. Zdá se, že na pomyslném „mejdanu“ přestala hrát hudba, jsou snězeny všechny dobroty a dopitý celý bar. Co bude dál? To je zajímavá otázka. Ve hře je totiž i nová, mimořádná daň. Její výška závisí na hmotnosti vozu a jak víme, elektromobily bývají poměrně těžké. Bude každopádně zajímavé sledovat, jak se Norsko popasuje se svým „elektromobilním snem“ i bez dotací. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak tipujete vývoj elektromobilů nejen v Norsku?

Zdroj: Insideevs
Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články