První obytný vůz od Škodovky je na světě. Vypadá úžasně. Ale nekoupíte ho ani za tři miliony korun

Nová unikátní Škodovka zajímá mnoho českých řidičů. Ale bohužel si ji nemohou koupit. Komu tedy bude Roadiaq sloužit?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Novým model Škodovky okamžitě zvedl velkou vlnu pozitivních emocí ze strany fanoušků značky. Její vývoj byl zpočátku zahalen tajemstvím ze strany automobilky, ale nyní už jsou důležité informace venku. A tento koncept je skutečně zajímavý. Jen je otázka, zda byl postavený na správné platformě původního modelu. Zdaleka ne každý ocení danou motorizaci.

iZdroj fotografie: Škoda

Ovšem samotná myšlenka, na základě které byl nový model koncipovaný, je velmi interesantní. Odpovídá jak současné době, tak předpokladům moderních řidičů, kteří už s vozem nechtějí pouze cestovat z bodu A do bodu B. Dalo by s říci, že nová Škodovka jde po krku menším obytňákům, po kterých je na trhu stále větší hlad. Ale docela jinak. V zásadě by se dalo říci, že jak z praktického, tak minimalistického pohledu. Na samotný zážitek z řízení je přitom stále pamatováno. A to především z pohledu formátu tohoto nového konceptu.

Útěk z kanceláře? Žádný problém

Vůz nabízí nejen prostor pro odpočinek, ale také pro práci v terénu. Je to vlastně taková inovativní možnost, jak utéci z kanceláře do přírody. A tam pracovat bez stresu a okolního ruchu. Už žádné švitoření kolegů, vyzvánění jejich telefonů, žádné aroma linoucí se z jejich svačin a obědů (případně i jiné a mnohem nepříjemnější odéry), které nám může být častokrát nepříjemné. Prostě úplné soukromí, klid a navíc čerstvý vzduch kolem.

iZdroj fotografie: Škoda

Výběr lokace tohoto obytného vozu je přitom prakticky neomezený. Jednou můžete pracovat s výhledem na řeku, podruhé na les a potřetí třeba na horské hřebeny. A přitom nejen pracovat, ale také relaxovat, nebo komunikovat s kolegy, přáteli či rodinou na sociálních sítích. No nezní to jako velmi příjemná pohádka? Tenhle vůz je přesně to, co by mému pracovnímu naturelu naprosto vyhovovalo. Práce střídá odpočinek, a to pokaždé na jiném místě. Ale také si dokáži představit, že bych jezdil s takovým vozem na své rybářské víkendové výpravy. Ve srovnání se spaním pod širákem či v rybářském bivaku je ro absolutní luxus.

Tajemný vývoj nových vozů

Ale kde se nový koncept vlastně vylíhl a jak, a kde se pracuje na jeho vývoji? Pro mnoho lidí je vývoj nového vozu tajemnou záležitostí. A není divu, že řidiče takto specifická aktivita zajímá. Jen se přiznejte. Že byste se také chtěli někdy podívat vývoji nového automobilu pod pokličku? Anebo dokonce být součástí jeho příchodu na „světlo boží.“ Je to sen nejednoho kluka, který ovšem v drtivé většině případů zůstává zcela nenaplněný.

iZdroj fotografie: Škoda

Myslíte si, že na začátku je rýsovací prkno a šikovný designér? Kdepak. Koordinátor exteriérového designu Škodovky Jiří Hadaščok nás v tomto ohledu vyvádí z omylu. „Na úplném začátku je třeba zvolit směr, název a vizi celého projektu. A to i u obytného vozu.“ Na konceptu nové Škodovky se mimochodem podílelo hned dvacet devět žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto. To už je pořádný vývojový tým. Základem pro jejich proměnu klasického SUV na obytný vůz úzce spojený s kanceláří byla oblíbená Škoda Enyaq.  

Cože? Obytný vůz bez klasického motoru?

Škoda Enyaq je elektromobil, který v klasickém, nebo dokonce sportovním RS provedení vídáme na českých silnicích stále častěji. A zájem řidičů si tento model bezesporu zaslouží, o tom žádná. Ovšem řešení obytného vozu postaveného na čistě elektrickém vozidle je alespoň v současné době minimálně diskutabilní. Mnozí z nás by očekávali, že se bude jednat spíše o diesel. Ale právě elektromobil byl patrně zvolený záměrně. V elektrickém pohonu je právě ona originalita, která se stala záměrně zadáním projektu. Má totiž budoucí přesah. A nový koncept by přeci měl být originální, nebo ne?

Cestování i klasické Q se v názvu promítlo

V případě této Škodovky se jedná již o devátý počin Středního odborného učiliště Škoda Auto. Se zmíněnou Škodou Enyaq jejich koncept sdílí nejen princip karosérie, ale také pohonnou soustavu. Koncept ovšem nemá jen název Enyaq rozšířený o nějaký logický přídomek. Název tohoto obytného vozu je zcela odlišný. Dostal konkrétní a samozřejmě nový název Roadiaq. Je to tedy další název modelu, který se neobešel bez finálního písmene Q.

iZdroj fotografie: Škoda

První část názvu (tedy „road“) logicky evokuje ideu cestování. Ale to přeci nabízí jakýkoli vůz. I ten neobytný. Každopádně Roadiaq je podle tiskových materiálů Škodovky vůz udržitelný. Jedná se o plně elektrický formát SUV s pohonem všech kol. Měl by zajímat především digitální nomády, který jej mohou využívat k cestování, trávení volného času, ale také pro práci.

Svazující elektřina, ale praktická variabilita

Dá se předpokládat, že podobně koncipovaných obytných kanceláří na kolech uvidíme v blízké budoucnosti ještě celou řadu. Tento koncept prostě odpovídá současné době, kdy je trávení veškerého času na kolech aut prostě IN. Jen ten elektrický pohon k takovému typu vozidla prostě aktuálně ještě nedává úplně smysl. Ten totiž není cesta ke svobodě, ale spíše opačným směrem.

iZdroj fotografie: Škoda

Tím ale vůbec nechceme dehonestovat práci evidentně velmi šikovných studentů. Jejich práce vypadá famózně i neokoukaně zároveň. Je vidět, že si dali záležet i co se týče malých detailů. A v jejich Roadiaqu nacházíme také vše, co uživatel moderní kanceláře potřebuje. Je tu k dispozici dokovací stanice, 27palcový monitor a samozřejmě stálé připojení k internetu, které je zásadní.  A co je skvělé, nechybí tu možnost snadné a rychlé přestavby z kanceláře na klasický obytný prostor. A to jak včetně postele, tak mini kuchyňky. Za to dáváme palec nahoru.

Jedna postel vlastně vůbec nevadí

Ovšem je evidentní (a možná je to i škoda), že v autě nacházíme pouze jednolůžko. Zdaleka ne každý chce cestovat s podobným typem auta zcela sám. Řada lidí chce sdílet zážitky minimálně ve dvou. Ale víte co? Ono to vlastně v reálu vůbec nevadí. Proč? No protože v dané posteli nikdo spát nebude. Jedná se čistě o koncept, práci studentů. A tak nelze očekávat, že by snad tento vůz měl šanci se dostat do sériové výroby. To znamená, že si jej nebudete mít šanci koupit za žádné peníze. Anebo že by se do takového projektu v budoucnu vedení škodovky přeci jen pustilo? Ne, to už je jen čistá úvaha.

Jaký obytný vůz vám imponuje nejvíce?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články