První výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot. Ztráty jsou nepředstavitelné, trh čeká dominový efekt

Většina odborníků z oboru se shodovala, že je to pouze otázka času. Který právě nastal: první bankrot výrobce elektromobilů je tady. I s kolosálními důsledky.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Úvodem stručná zpráva agentury Reuters: „Jako první z výrobců oznámila bankrot čínská společnost vyrábějící elektromobily WM Motor. Důvodem ukončení ambiciózního projektu je rostoucí konkurence na největším automobilovém trhu světa, kterým je Čína. Soud v Šanghaji v současné době zvažuje návrh na konkurz.“ Tolik agenturní citace. Odborníci však něco podobného dlouho předvídali s tím, že je to jenom otázka času. A co bude dál? Pojdme se na nestabilní výrobu nestabilních elektropřístrojů podívat společně.

Čína se na výrobu elektromobilů připravila velmi dobře

Že se s čínskými automobilkami v posledních dvou – třech letech „roztrhnul pytel“ ví ze všeho nejlépe ti, kdo tím byli nejvíce zasaženi: jejich konkurence. Z ní samozřejmě vnímáme nejvíc koncern VW, jemuž se prodejní čísla rozpadla před očima jako mýdlové bubliny z laciného bublifuku z pouti, a přimělo nejednu partu manažerů si protáhnout porady ve Wolfsburgu hodně dlouho do noci. Pokud na vrátnicích v VW mají „píchačky“, byť v supermoderní podobě, zřejmě by nás některé časy odchodů překvapily.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale vážně. Čína se poslední roky do výroby (především elektromobilů) opřela s takovou razancí, že nepřipravené konkurenci dokázala vzdálit o několik světelných let. K tomu přidejte dlouhou dobu chystanou a kompletně zvládnutou (od těžby surovin po finální výrobek) výrobu baterií do elektromobilů. A převahu Číňanů v IT systémech pro automobily. A vyjde vám jenom jedno: tento soupeř se bude těžko předhánět.

Příliš mnoho kohoutů na jednom smetišti

Samotná automobilka WM Motor přitom prodala v roce 2022 29 400 vozů, což je zhruba o třetinu méně než v předchozím roce, uvedl místní zpravodajský portál Sohu.com. Čína jako celek loni zaznamenala prodej 6,8 milionu EV, což představuje 93% meziroční nárůst. Společnost WM Motor byla založená v roce 2015 Freemanem Shenem. Což je bývalý člene představenstva automobilky Geely Group a pozdější šéf Volvo China. A kdysi se jí předpovídala budoucnost coby vyzyvatele Tesly.

Návrat MPV ve velkém stylu: Švédské Volvo nabídlo „pojízdný obývák z Číny“, super komfort a nečekaně vstřícnou cenu

Jenže to bylo vloni. Prodej vozů v Číně se však letos citelně zpomalil, což odráží jednak zpomalení reálné ekonomiky stejně jako úvěrovou krizi, která ovlivňuje stailitu podniků. Za prvních osm měsíců vzrostly celkové prodeje elektromobilů o 39 % ve srovnání se 114 % ve stejném období loňského roku. Kromě horšího spotřebitelského sentimentu byl čínský trh EV popsán analytiky jako přeplněný a zralý na konsolidaci. Povzbuzeno vládními pobídkami se do „EV boje“ zapojilo asi 200 firem, většina z nich v letech 2018 až 2020.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Konkurence zesílila na vrcholu COVIDu roce 2022, což vedlo Teslu ke nečekanému snížení cen v prvním čtvrtletí tohoto roku. Americká poradenská firma AlixPartners předpokládá, že do roku 2030 bude finančně životaschopná méně než jedna pětina z více než 160 aktuálně fungujících čínských značek elektromobilů. Jinými slovy: to, že nějaká čínská automobilka něco předvádí na veletrhu nebo na internetu ještě neznamená, že to bude ještě za rok schopna reálně dodávat.

Více kolapsů najednou: efekt dominových kostek

Trh potřebuje pročistit, o tom zkrátka není diskuse. Ze silné pětky (SAIC, Geely, Chery, Nio, Dongfeng) pravděpodobně něco jako bankrot nehrozí nikomu, a podobně bych si vsadil řekněme na dalších 10 v pořadí, včetně „sublabelů“ od Geele (Polar) nebo Dongfengu (Forthing/VOYAH). Ale na ty další, které sice „zazáří“, ale stejně tak mohou rychle zhasnout, bych popravdě příliš peněz nevsadil. Navíc, pokud se spustí několik bankrotů „těsně kolem sebe“, může to vyvolat dominový efekt.

iZdroj fotografie: Nio

Ve kterém padnou i ti, co by to jinak v zásadě „ustáli“. V dnešní nijak extra příznivé vnitroekonomické čínské situaci, kterou sužuje zejména realitní krize opravdu nebývalých rozměrů jsou bankroty automobilek asi to poslední, co by si ministři hospodářství a šéfové bank mohli přát. Každopádně uvidíme, nakolik se trh v Číně pročistí. Jak to tipujete vy? Kolik ze stávajících 160 čínských automobilek přežije dalších pět let? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Kolik z čínských automobilek tu podle vás bude ještě za 5 let?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články