Snaha o zvýšení bezpečnosti provozu je u některých pevných radarů minimálně sporná, obce se ani netají tím, že je mají jako „generátor příjmů“. To by se ale mohlo rychle změnit.
Radary kolem našich cest jsou právem postrachem všech řidičů, stačí chvíle nepozornosti, „kochání se“ okolní přírodou nebo zkrátka jen spěch za pracovními či osobními záležitostmi a naše bodové konto je náhle o pár bodů lehčí. Peněženka nebo účet pak jakbysmet. K čemu to celé ale vlastně je? Jako prevence? Snad, někdy, možná. Jako stabilní přísun peněz do státní (obecní) kasy? Vždy a určitě, ostatně obce se s tím ani netají – že radary zřizovaly čistě za účelem vylepšení rozpočtu. S tím už je ale možná konec. Pojďme se na to podívat společně.
Radary by neměly sloužit jen jako pokladnička
Italské ministerstvo dopravy uvádí ústy svého ministra Mattea Salviniho: „Pracujeme na balíčku revizí zákona o silničním provozu. Už jsme měli schůzku na prostudování meziresortní vyhlášky. Souhlasím s potřebou důrazného zásahu ohledně používání a umístění rychlostních radarů, aby se předešlo jejich zneužití. A za určitých okolností se to zjevně děje výhradně za účelem získání hotovosti. A říkám to i přes svůj závazek snížit v loňském roce 3 100 úmrtí na silnicích,“ dodává Salvini.
A doplňuje: „Musíme pomoci místním správám mít zdravější rozpočty. Ovšem bez zatěžování kapes řidičů či motorkářů pokutami nebo rychlostními kamerami, které jsou často zřízeny pouze pro výběr hotovosti a bez zlepšení bezpečnosti silničního provozu.“ Popravdě, slyšet něco takového z úst ministra dopravy, jenž proslul celkem radikálními řešeními a naprosto striktním vymáháním zákona ve stylu „padni komu padni“, je cosi jako zjevení.
Legislativní cesta je možná
Pravdou je, že Itálie je radary přímo prošpikovaná. K věci se dále vyjádřil poslanec Andrea Caroppo ze strany Forza Italia: „Zaručení a podpora bezpečnosti silničního provozu je svatá věc. Stejně jako dodržování rychlostních limitů. Itálie je ale zemí s nejpřísnějšími předpisy v celé Evropské unii a nejvíce instalovanými rychlostními radary: máme jich dvakrát více než Německo, třikrát více než Francie, a dokonce 30krát více než Nizozemsko.
Z tohoto důvodu parlament v roce 2010 schválil zákon definující hranice a pravidla a stanovil lhůtu pro schválení prováděcí vyhlášky, která však zůstala pouze na papíru,“ uzavírá Caroppo. Myslím, že mnoho Čechů (a nejen Čechů) by jeho slova nechalo tesat. Stejný problém je evidentně i v našich tuzemských luzích a hájích – krabice u silnice instalované jen proto, aby na nich mohl někdo vydělávat peníze. Co s tím? Jediná cesta je ta legislativní. Tedy zajít za svým poslancem či senátorem a navrhovat.
A přesvědčovat a naléhat. Jinak se nic nestane. Samo od sebe pak vůbec ne, kdo by se vzdával dobrovolně peněz. Ale jak je vidět na příkladu z Itálie, jde to. Jak to vidíte vy, nestálo by to za pokus i u nás? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!