Akutní svolávací akce Renault a Dacia po celé zemi: Pozor, riziko vznícení a požáru se týká i českých řidičů

Dva modely z francouzské produkce jsou rizikové s ohledem na možnost požáru. S LPG si není radno zahrávat, hoří velice rychle.

                   

Věc, kterou nikdo nechce zažít. Tak si to představte, jedete si na výlet, všude kolem vás kolony, nervózní řidiči a do toho vám začne hořet auto. Ne, tohle není scénář nějaké béčkové katastrofické komedie, ale reálná hrozba pro majitele některých modelů Renault Captur II a Dacia Duster III. Francouzský výrobce musel v druhé polovině dubna 2025 svolat tyto modely po celé Evropě kvůli závadě, která může způsobit, že se vaše auto promění v pojízdný gril. Bez nadsázky a pokusu o vtip. Není na tom nic legračního. Netýká se to všech aut.

Nejde o všechna auta globálně, ale vybrané modely na LPG

Jde o modely s pohonem na LPG, tedy na plyn, který je, jak všichni víme, „docela hořlavý“. Takže pokud je někdo ekologicky uvědomělý řidič, jenž šetří životní prostředí jízdou na LPG, možná bude muset přehodnotit své priority. Bezpečnost, nebo ekologie? Těžká volba, že? Ale teď vážně – v čem přesně spočívá problém? Podle RappelConso, francouzské platformy pro svolávací akce, je příčinou „nevhodný výrobní proces“, kvůli kterému může chybět těsnění mezi elektromagnetickým ventilem a nádrží na LPG. A co to znamená pro běžné řidiče?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

No, může dojít k úniku plynu. A jelikož je LPG hořlavé (překvapení!), existuje riziko, že se vůz vznítí. Představte si tu situaci – jedete v koloně na dálnici, děti vzadu se hádají o to, kdo si první zahraje na tabletu, manželka vám připomíná, co jste zapomněli sbalit, a najednou cítíte podivný zápach. A než se nadějete, váš rodinný výlet se změní v katastrofu a auto v ohnivou kouli. Pokud máte některé z uvedených aut, nebojte se, nejste v tom sami. I když, upřímně řečeno, podle statistik ministerstva pro ekologickou transformaci jezdí na LPG méně než 1 % Francouzů.

Dalšímu vozu Tesla selhal autopilot a vůz havaroval. Došlo také k masivnímu požáru

Takže vlastně možná jste v tom docela sami. Každopádně jak poznáte, zda se vás tato svolávací akce týká? Pro Duster III si zapamatujte tato čísla: e192018/8580000112 a e192007/46002623 až 25. Pro Captur II je to pak 46068427 až 29. Pokud vaše auto odpovídá těmto číslům a jezdí na LPG, měli byste okamžitě kontaktovat svého prodejce. Neříkám, že vaše auto určitě shoří, ale… no, raději to neriskujte.

Svolávací akce nejsou ničím výjimečným, požáry už ano

Mimochodem, není to poprvé, co se francouzské automobilky potýkají s podobnými problémy. Nedávno byly svolány i modely Peugeot 208, příbuzný Opel Corsa a DS3 kvůli riziku náhlého vypnutí motoru. Zdá se, že francouzské automobilky mají v poslední době smůlu. Nebo je to spíš otázka kvality? To nechám na vašem posouzení. Pokud se přece jen rozhodnete riskovat a vyrazit svým Capturem nebo Dusterem, možná si s sebou přibalte hasicí přístroj.

iZdroj fotografie: The Car Spy / Creative Commons / CC-BY-SA

Jen pro jistotu. Lepší hasicí přístroj v kufru než hořící auto na dálnici? Možná, ale teď vám trochu zkazím náladu. Hasičák nepomůže. Jak to vím? Mám kamaráda, kterému se přesně tohle stalo. S Renaultem Captur. U nás, v Čechách, na české dálnici. Koupit si v rámci Evropy auto původem z Francie, to není nic nemožného. Naopak, dnes jde o celkem běžnou věc. Takže kamarád si koupil (pro něj nového, jinak ojetého) Captura. Najezdil s ním pár kilometrů a pak se to stalo. Jel po dálnici, auto začalo hořet. Odstavil ho.

Tohle se může stát i v ČR, i sem se mohou tato auta zatoulat

Okamžitě prý vedlě něj zastavila jiná auta a jejich řidiči pomáhali hasit. Prý to bylo tak rychlé a silné, že hasicí přístroj neměl šanci. Kamarád jel v autě sám, naštěstí. Žádné děti. Nicméně je to už pán v letech, k tomu slušný pivní mozol. Nikdy jsem ho neviděl ani popoběhnout. Venku z auta byl prý během vteřiny. Nestihl ani vyndat klíče od ostatních aut. Provozuje půjčovnu a měl u sebe klíčky od dalších vozidel.

Všechny skončily v plamenech, stejně jako doklady. Takže auto na popel, klíče od dalších sedmi vozů na popel, doklady na popel. Umíte si představit tu radost. Hlavně, že se ale nikomu nic nestalo. Každopádně mohu potvrdit, že riziko vznícení tady je. Nebyl jsem na místě, ale fotky a video na telefonu u kamaráda jsem na vlastní oči viděl. Nepřál bych to nikomu. Takže honem rychle, zkontrolujte si evidenční čísla.

Nemáte náhodou Captur nebo Duster?

Zdroj: RappelConso
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články