Kdo má tento motor v autě, dostane až 350 000 Kč. Jak se přihlásit? Výrobce uznává chybu a rozdává hodnotné kompenzace

Zatlačit na výrobce i značkový servis s kompenzací škody někdy nese nečekané ovoce. V tomto případě navíc pomohla nemalou měrou i naše redakce.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Stává se málokdy, aby se nám takříkajíc sešly identické podklady k článku jak v našich vlastních materiálech, tak i v mé mailové schránce, v korespondenci s jedním nešťastným majitelem poruchového vozu. Respektive vozu s poruchovým motorem. A přesně to se stalo v tomto případě. Není to totiž tak dávno, co jsem si psal s majitelem, jenž se tak dlouho bránil tomu, že by měl platit celou opravu „vysypaného“ motoru, až to uznal jak výrobce, tak značkový servis. Pojďme se na to podívat společně.

Redakci kontaktoval přímo dotčený majitel vozu s daným motorem

Je to přitom již několik měsíců, co jsem popsal kauzu „Motor Gate Renault-Nissan“, týkající se konstrukční chyby na sérii motorů 1,2 TCe od automobilky Renault, používaných v mnoha jejich vozech, stejně jako ve vozech Nissan nebo Dacia. V reakci na to se mi ozval pan Petr (redakce celé jméno zná), mající se svým vozem identický problém. Pro ilustraci (a s jeho souhlasem) přikládám znění prvního mailu v celém rozsahu, pro pochopení celé situace to bude myslím zdaleka nejvíce názorné:

Od PETR …….. dne 2023-10-07 17:54
Odesílatel PETR ………..
Adresát [email protected]
Datum 2023-10-07 17:54
Dobrý den, pane redaktore,
 
přečetl jsem váš článek z června 2022 o problémech s motorem 1.2 TCe, kterým je v mém případě osazen Renault Kadjar, rok výroby 21.11. 2016. Před pár dny došlo k Vámi popisovanému kolapsu vozidla, bylo odtaženo do autorizovaného servisu, kde mi bylo telefonicky sděleno, že je upálena svíčka v jednom z válců a zbytek spadl někam do motoru. Zatím motor nerozebírali, neboť mi oznámili, že je to důsledek celkového předčasného opotřebení motoru daného „vlastnostmi“ tohoto agregátu (vozidlo má najeto 70.000 km, olej byl po dobu mého vlastnictví měněn 4x vždy po cca. 12.000 km). Váš článek mi pomohl zjistit o této kauze více info (Vámi uváděné MotorGateRenaultNissan). 
 
Mohl bych se s Vámi spojit telefonicky, pokud byste měl a poskytl mi více informací např. o dění v této věci v ČR, případně např. informace vyplývající z článku, že je 93% poškozených částečně či plně kryto pojištěním? 
Stanovisko servisu je takové, že nedoporučují motor opravovat, radí výměnu za minimálně repasovaný agregát (motor 100 tisíc + práce +ppd. turbo celkem asi 160.000,-), či nový motor (200 tisíc + práce + turbo celkem asi 260.000,-). Současně mi bylo sděleno, že i po výměně motoru mohu očekávat životnost podobnou původnímu motoru tj. kolem 50 tisíc km +-.
 
Děkuji za Váš čas,
 
Petr S.

Konečně Renault, který budou Češi milovat: Jezdí na benzín, má 1 000 km dojezd, obří kufr a vypadá super

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA

A začalo dopisování. Bylo by popravdě divné, kdyby v Čechách nebyl nikdo, koho se kauza vadných motorů Renaultu netýká. A že to není zrovna malá kauza. Jak totiž uvedla mj. evropská odnož magazínu Automotive News, Renault začne čelit žalobě kvůli vadným motorům, protože skupina zákazníků plánuje příští týden podat na automobilku trestní oznámení, jak tvrdí právník skupiny. „V pondělí podáme žalobu jménem nejméně několika desítek lidí,“ řekl Christophe Leguevaques v pátek agentuře Reuters.

Žaloba vůči Renaultu, rozpory v náhledech na celou věc

Žaloba, o níž jako první informoval list Le Parisien, bude podána u trestního soudu v Nanterre. „Bude zahrnovat žaloby od údajných přitěžujících podvodů, pochybných obchodních praktik až po podvod a ohrožení života druhých,“ uvedl právník. „Rozhodnutí podat žalobu následuje po sérii neúspěšných diskuzí mezi Renaultem a žalobci ohledně vadných motorů,“ dodal. Bude na státních zástupcích, aby rozhodli, zda zahájí formální vyšetřování. Mluvčí Renaultu řekl, že společnost poskytovala technickou podporu a finanční pomoc postiženým zákazníkům.

Co to jako je? Takto vypadá nový elektro Renault. Francouzi zcela přeskočili jeden stupeň, posuďte sami

Skupina Renault se nikdy nezřekla odpovědnosti a pokračuje ve zkoumání požadavků, které dostává,“ řekl mluvčí. Popravdě řečeno, co jiného by člověk od mluvčího skupiny Renault čekal. Přiznání a omluvu zatím evidentně nikoli. Přestože jsme o tomto problému na našich stránkách psali již nejméně před rokem, situace se od té doby nejenže nevyřešila, ale spíše ještě vyostřila. Přitom nejde o žádnou „malichernost“, nikdo by se nepozastavil nad nepasujícím krytem, který v servisu vymění za 10 minut i s kávou.

Zdaleka nezanedbatelný problém, vedoucí ve finále k destrukci celého motoru

O co se tedy vlastně jedná? V 1,2litrových motorech používaných napříč celou skupinou Renault, stejně jako třeba v partnerském Nissanu nebo Dacii, se v letech 2012 až 2016 objevily problémy se zvýšenou spotřebou oleje, náhlým vynecháváním chodu nebo jeho nepravidelností. Celkově se problém týkal zhruba 400 000 jednotek. Renault uznal, že například ve Francii mohlo být postiženo až 133 050 vozidel, ale také uvedl, že neexistuje žádné bezpečnostní riziko – což je ale přesně ta skutečnost, kterou skupina zákazníků zpochybňuje.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

8 nejhorších naftových motorů všech dob. Servis vyjde pekelně draho. Používala je Škoda, VW, Renault, Toyota, Ford a další

A to jsme jenom ve Francii. Stejné motory použité v Cliu, Capturu nebo třeba Daciích se však prodávaly po celé Evropě. A Renault zřejmě tuší, že kdyby se propojili zákazníci se stejnými problémy v evropských zemích, mohla by vzniknout jakási „Renaultgate“, jako se to kdysi přihodilo VW s „cinknutými“ motory TDI a aférou Dieselgate. Nevíme, zda si ale uvědomuje, že jakmile se z technického problému stane mezinárodní aféra s médii a pozorností žalobců a prokurátorů, částky na „sanaci“ se rapidně zvednou.

Kauza má v Čechách nečekaně dobrý konec. A skýtá i naději pro ostatní

A u nás v Čechách? Pojďme se zpátky podívat, jak se vyvíjel „náš příběh“ s panem Petrem. Vyměnili jsme si několik e-mailů a já jsem začal s údivem zjišťovat, jak velký rozsah celé kauzy vlastně je. Na to konto jsem pana Petra začal intenzivně nabádat, aby se nedal, aby „zabojoval“ nejen v servisu, ale zkusil napsat i na zastoupení Renaultu v Čechách. Výsledek? Nad jiné příjemný mail na závěr od pana Petra. Opět jej přikládám v plném znění. Celá kauza má tak dva výstupy: Renault i značkové servisy jsou opravdu schopny věc uznat a na nákladech za opravu motorů 1,2 TCe se podílet.

——– Původní zpráva ——–
Předmět: RE: Re: motor 1.2 TCe
Datum: 2023-10-20 16:01
Odesílatel: „PETR …………”
Adresát: [email protected]

Mám poslední informace k mému problému, kdy z ústředí zastoupení
koncernu Renault bylo sděleno, že se budou podílet na opravě 20 %. Tak
autorizovaný servis 20 % koncern 20 % takže celkem se budou podílet z 40 %.
To jsem ani nečekal a je to i Vaše zásluha, kdy jsem se dostal k
potřebným informacím. Děkuji a hezký den.

Petr S.

Redakce AutoŽivě.cz jako iniciátor i zprostředkovatel pomoci motoristům

Ten druhý je osobní, o to příjemnější. Jsem rád, že jsme jako redakce mohli v tomto konkrétním případě pomoci. S novelou o hromadných žalobách, která jen před nedávnem vstoupila v platnost, se otvírají dveře i pro nové možnosti, pokud se více dotčených majitelů domluví na společném postupu. A my jako redakce AutoŽivě.cz vám budeme dál tuze rádi nápomocni.

Máte také problémy s tímto motorem? Nebo s nějakým jiným?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články