Retro tuning: David ze starého Žigulíka udělal vysokorychlostní sporťák. Do úprav zainvestoval asi 540 000 Kč

Kolik peněz by stálo, aby stará šunka ze SSSR nechala na silnici za sebou sportovní ikonu německé produkce? Mnoho ne, stačí utratit asi půl milionu korun.

i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
i Zdroj fotografie: S vědomím RetroFord
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Tuning není na ústupu, jen se od přelomu milénia změnil. Tehdy došlo k absolutními rozmachu úprav automobilů poté, co byl do kin uveden film Rychle a zběsile. Kdejaká parta nadšenců si začala hrát na Dominica a Briana. Lepila na auta bez ladu a skladu obří nárazníky, křídla a podsvícení podvozku. Dnes už je situace trochu jiná. Z jednoho filmu se stala sága na pomezí akčního nářezu a 007. A nadšenci upravují auta lépe než ve filmu.

Tuning nezemřel, žije dál. Ale jinak než dřív

Tuning přestal být spojován s nevkusnými doplňky karoserie, řada úpravců teď dbá spíše na technické ladění, než vzhled. Jako třeba studio RetroFord z Velké Británie. Majitel David, který má k Česku velmi blízko, koupil za pár set liber starý VAZ-2101 z roku 1981. Lada anebo také Žigulík, jak jsme byli tento klenot sovětského automobilového průmyslu nazývat podle jeho jména Žiguli pro tamní trh, vyšel v přepočtu asi na 15 000 Kč.

iZdroj fotografie: S vědomím RetroFord

Nadšenec se rozhodl, že jej částečně zrestauruje, a částečně jej upraví. I když ono slovo „částečně“ není tak úplně na místě, vzhledem k modifikacím, které auto nakonec dostalo. Žiguli přišel na trh v roce 1970, v případě modelu 2101/2102 šlo o první model sovětské automobilky VAZ. Ta připravila osobní automobil na základě Fiatu 124, ovšem s provedením značných úprav a změn.

V Československu šlo o oblíbené, nedostatkové auto

Na trhu se objevil také model 2103, je vidět v červeném laku na naší fotce, jako luxusněji vybavený příbuzný levnějšího předchůdce. Do produkce šly také verze s karoserií kombi. Později se objevila verze 2105 s typicky hranatými předními světlomety. Stav vozu, který měl projít úpravou, byl podle očekávání otřesný. Korozí byly zasaženy snad všechny díly karoserie, podběhy, blatníky. Investice do renovace a úprav spolykala 29 000 dolarů, to je aktuálně v přepočtu asi 540 000 Kč.

iZdroj fotografie: S vědomím RetroFord

Práce na autě trvaly osm měsíců. Žigulík byl snížen, dostal moderní pružiny a tlumiče značky Blistein. Ráfky jsou obuté do nízkoprofilových pneumatik. Do interiéru byla namontována moderní kožená sedadla, řidič sedí za novým sportovním volantem. Zásadní změny samozřejmě proběhly také pod kapotou. Místo v motorovém prostoru opustila původní benzínová dvanáctistovka.

Majitel mohl mít nové auto, investoval ale do sleeperu

Místo standardního malého motoru teď pracuje ve voze 2,3litrový čtyřválec Ford Cosworth Duratec o výkonu 235 koní. Hnací síla jde na zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku z Mazdy MX-5. Do vozu byl namontován samosvorný sportovní diferenciál. Jestli teď umí aut driftovat? Samozřejmě, s touto výbavu není problém hnát Žigulíka dlouhými řízenými smyky.

Aby bylo učiněno bezpečnosti zadost, vůz krotí moderní brzdy. Starý brzdový systém by neobstál v situaci, kdy auto má hmotnost 950 kg a dosáhne na maximální rychlost 240 km/h. Poměr výkonu a hmotnosti je dechberoucí. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá automobil za 4,5, což je mimochodem lepší čas, než za který (4,9 s) dosprintuje na stovku třeba mnohem mladší Porsche 911 Carrera generace 997.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Co říkáte na divokého Žigula vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články