Automobilka Zeekr naučí Čechy jezdit v elektromobilu: Za 15 minut dobije na 500 kilometrů, benzín a nafta ztrácí smysl

Zásadní zkrácení doby nabíjení a bleskurychlé nabití na 500 kilometrů by mohlo znamenat opravdovou revoluci v oboru. A nový Zeekr 007 přesně s takovým pohonným ústrojím přichází.

i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Jednou z největších překážek rozšíření elektromobilů je dlouhé nabíjení baterií a z něj vyplývající ztráta času na nabíječkách. Ne vždy můžeme skloubit nabíjení s nákupem, případně nechat auto nabít ve firmě, zatímco se budeme věnovat svým běžným pracovním záležitostem. Nejen o dovolených před námi bývají dlouhé cesty, kdy někam jedeme stovky kilometrů „na otočku“ a potřebujeme být co nejrychleji zpátky. Zdá se však, že tento problém je jednou provždy vyřešen. Pojďme se na to podívat společně.

Zkrácení doby nabíjení je nutný předpoklad rozvoje EV

Snah o zkrácení doby nabíjení (a ruku v ruce s tím jdoucího prodloužení dojezdu) přitom „elektroscéna“ zažila poměrně hodně. S postupem času bylo zřejmé, že dnešní Li-Ion baterie jsou v podstatě na hraně, co se nějakých zásadních zlepšení týče. A pokud má dojít k opravdové „elektrorevoluci“ znamenající výrazně rychlejší dobíjení a výrazně delší dojezdy, bude muset dojít ke změně i v technologii článků.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Téměř současně pak s novými články přišel jak bateriový kolos CATL (mimochodem jeden z dodavatelů baterií pro Teslu). Ten vloni ohlásil uvedení nové baterie s názvem Shenxing Superfast Charging Battery. Ta je založena na principu LFP (lithium-železo-fosfát) a její největší předností je vysoká kapacita (a s tím související vysoký dojezd při současně velmi krátké době dobíjení). V číslech: na 400 km dojezdu máte dobito za 10 minut, což už je opravdu akceptovatelná hodnota. Celkový dojezd má pak v první generaci až 700 km.

Toyota dlouho odolávala. O to větší revolucí jejich elektromobily budou

A podobně regovala i japonská Toyota, která minulý rok ohlásila polovodičové baterie. Ty jsou na rozdíl od stávajících Li-Ion baterií postaveny kolem pevného, nikoli kapalného elektrolytu, mají výrazně vyšší hustotu, a tím pádem delší životnost i dojezd. V roce 2027 přijde verze umožňující na jedno dobití dojezd až 1 200 kilometrů, později (hned v roce 2028) dokonce zvýšený k metě 1 500 kilometrů. Proti dnešním několika stovkám kilometrů jde o skokové zvýšení, o rozdíl třídy.

Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Díky použití nově vyvinutých materiálů a zjednodušenému konstrukčnímu návrhu dosahuje objemové využití nového bateriového bloku 83,7 %, což je více než u mnoha jiných světových konkurentů. Vynikající hustota energie nepřichází s kompromisem v oblasti bezpečnosti, obaly prošly šesti přísnými bezpečnostními testy včetně penetrace hřebíků provedenými Národním centrem pro kontrolu a testování kvality motorových vozidel.

(tisková zpráva společnosti Zeekr)

Geely/Zeekr představuje revoluci baterií ve vlastní režii

Čínský výrobce Zeekr (divize kolosu Geely) pak aktuálně totiž představil nové vlastní baterie, založené podobně jako u zmíněné firmy CATL na technologii s fosforečnanem lithným a železným (LFP). A i když jsou baterie LFP obecně hodnoceny jako energeticky méně vydatné, Zeekr tvrdí, že jeho baterie předčí většinu konkurentů. Byly vyvinuty zcela ve vlastní režii Geely/Zeekr a budou napájet 800V elektroinstalaci. V jejich první aplikaci – u sedanu Zeekr 007 – pak umožní dojezd 500 km za pouhých 15 minut rychlého nabíjení.

To už je myslím hodnota, se kterou se dá bez problémů žít. Přijedete „na benzinku“, připojíte kabel, pro vás a pro partnerku kávu, dětem čokoládu, povinně vyčůrat – a je dobito na dalších 500 km. Sedan 007 (inspirace Jamesem Bondem?) přitom není žádný malý hatchback, jedná se o rodinné auto standardních rozměrů, fotografie přikládáme v galerii. Pokud se potvrdí predikce, vkládané do něj jeho výrobcem, mohlo by to opravdu znamenat malou (velkou) revoluci. Necháme se překvapit.

iZdroj fotografie: Zeekr

Jak to vidíte vy, dokázalo by vás auto podobných parametrů přesvědčit na elektromobilitu? Dejte nám vědět do dikuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Přesvědčily by vás podobné hodnoty na elektromobil?

Zdroj: Zeekr, UON News
Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články