S rezervním kolem auta je spojeno nemalé tajemství. Ukázalo se, že ho nezná 98 % českých řidičů

Automobil nemusí být vybaven rezervním kolem, ale bez povinnosti řidič není. Existuje několik alternativ, jak nedostat pokutu.

i Zdroj fotografie: Cjp24 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Rezervní kolo v autě, povinnost mít je v kufru, popřípadě alternativy a výjimky, proč rezervu nevozit. To je téma, které trápí poměrně hodně řidičů, jak lze usuzovat z dotazů, které často přicházejí do redakce AutoŽivě. Naposledy nám napsal pan Jan K. z Dobříše. E-mail dorazil 29. dubna a my zveřejňujeme jeho text v plném znění. „Je nutné mít v autě rezervní kolo? Některé moderní vozy už ho totiž nemají v základní výbavě,“ ptal se čtenář Jan K., „a nejsem jistě sám, koho by to zajímalo a chtěl by v tom mít jasno.“ 

Automobil nemusí mít rezervní kolo, tajemství je prozrazeno

Kdo neví, podívá se do zákona. A Zákon o pozemních komunikacích (č. 361/2000 Sb.) uvádí, že vozidlo musí být vybaveno „prostředky k opravě pneumatiky“ a „náhradním kolem“ nebo „náhradním kolem s pneumatikou“. To znamená, že ačkoli není povinnost mít v autě klasické rezervní kolo, musí být k dispozici alespoň dojezdové kolo nebo jiný prostředek k opravě defektu. Jinak řečeno – a tajemství je tím prozrazeno – řidič nemusí mít v autě rezervní kolo. „Proč tedy některé nové vozy nemají klasické rezervní kolo a jsou vybaveny dojezdovými pneumatikami nebo sadou na opravu?“ ptá se čtenář.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jedním z důvodů může být snaha o snížení hmotnosti, a tím pádem i spotřeby paliva. Kolo s pneumatikou totiž váží několik kilogramů a jeho nahrazení opravnou sadou s náplní do pneumatiky je podstatně lehčí. Dalším důvodem může být úspora místa v autě. Klasické rezervní kolo zabírá poměrně dost prostoru v kufru, který je u moderních aut často již tak omezený. Nicméně je důležité si uvědomit, že opravné sady s náplní do pneumatiky mají svá omezení a nemohou vždy pomoci. Pokud je defekt větší nebo je poškozen boční bok pneumatiky, oprava nebude možná a bude nutné volat odtahovou službu.

Oprava poškozené gumy může být pro někoho složitá

To může být problematické zejména na místech s horší dostupností nebo v nočních hodinách. Neposledním faktorem je bezpečnost. Klasické rezervní kolo je totiž považováno za spolehlivější a bezpečnější variantu než opravná sada. Pokud dojde k defektu na silnici, kde není dostatek místa na bezpečné zastavení, může být rychlá výměna kola efektivnější a bezpečnější řešení než hledání místa na použití opravné sady.

Ještě jednou pohled do zákona. Jestliže musí být vozidlo vybaveno kompletní sadou náhradních pneumatik včetně rezervního kola nebo jiným zařízením pro dojezd v případě poruchy, alternativou jsou také dojezdové pneumatiky typu runflat. Při poškození je automobil schopen další jízdy, byť omezenou rychlostí na omezenou vzdálenost s omezeným komfortem. Ale odpadá nutnost zastavovat a měnit kolo nebo ho opravovat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevýhodou dojezdových pneumatik jsou horší jízdní vlastnosti – nebo spíše úroveň pohodlí – ve srovnání s klasickým obutím. Poslední možností, díky které nemusí mít řidič v autě rezervní kolo, je sjednání havarijního pojištění spojeného s asistenční službou. V případě, že řidič vozidla má sjednanou asistenční službu, může nechat rezervní kolo doma a ušetřit na hmotnosti vozidla, což může mít pozitivní vliv na spotřebu paliva. 

Vozíte v autě rezervu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články