Řidič v Audi na D1 udělal hrubý přestupek, druhý ho chtěl vychovávat. Nakonec sám zaplatil mastnou pokutu a přišel o papíry

Přestupky řidičů může a musí řešit pouze policie, nikdo jiný nemá právo chování ostatních motoristů hodnotit. Nebo je dokonce vychovávat.

i Zdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Chování řidičů leckdy nelze obhajovat, je vyloženě riskantní a rizikové. Čtenář Jiří Halužík ze Středních Čech nám na redakční e-mail zaslal popis incidentu, u kterého byl 9. února 2023 svědkem. Po přečtení jsme se rozhodli, že ho zveřejníme v plném rozsahu. Takzvané vychovávání je „smrtelným hříchem“ a velmi špatným zlozvykem některých řidičů.

Řidiči se chovají riskantně, nepřipouštějí si vlastní smrtelnost

Typickým případem, když motorista jede rychle, evidentně nad limitem maximální povolené rychlosti. A řidič ve voze před ním schválně jede pomalu, neumožní předjetí a blokuje. Snaží se svou pokřiveným moralizováním ukázat „rychlíkovi“, jak se má jezdit. Druhým případem je člověk, který jezdí po dálnici stále v levém pruhu 120 km/h. To je skutečně špatné, nikdo z řidičů na silici nemá oprávnění kohokoli dalšího školit, jakkoli ho omezovat a poučovat.

iZdroj fotografie: Jagro / Creative Commons / CC-BY-SA
Čerpací stanice OMW na dálnici D1

Rozhodně ne tím, že ho bude blokovat. Přesně takovéto jednání vede k eskalaci napětí a agresivitě za volantem. „Jel jsem svým autem po D1 a sledoval situaci kolem sebe. Chvíli předtím, než jsem chtěl sjet na čerpací stanici, projelo kolem mne osobní auto značky Audi,“ začíná příběh pana Jiřího a pokračuje „za audinou relativně svižně jelo ještě jedno auto, nějaká BMW v kombíku. Obě auta mne předjela.“ Co následovalo? 

Snažit se někoho vychovávat, je absolutní hloupost

„Audi se pak se zařadilo do pravého pruhu. Všiml jsem si, že bez blinkru,“ říká pan Jiří. „Nebyla to klasická myška, řekl bych, že řidič Audi nechtěl mít za sebou toho bavoráka, tak to co nejrychleji stočil doprava. Před nějaký Mercedes. To, co následovalo, mně překvapilo.“ Naštěstí stihl náš čtenář reagovat a sám nenaboural. „BMW se také začalo řadit doprava, před Audi, v tu chvíli ovšem řidič Mercedesu znenadání šlápl na plyn a předjel před Audi.“

Nacpal se mezi obě auta, za BMW, a zabrzdil,“ popisuje situaci pan Jiří a pokračuje, „šlápnout na brzdu musel i řidič Audi. Já jsem se rychle podíval vlevo, tam nic nejelo, tak jsem da blinkr, přejel do levého pruhu a obě zpomalená auta jsem předjel a dostal se mírně za úroveň BMW 5 Touring. BMW ale také začalo brzdit. Předjel jsem i to. V tu chvíli už jsem byl na úrovni sjezdu na čerpací stanice, kam jsem sjel a v podstatě jen periferně jsem zahlídl, kdo sedí v BMW, jakým vybavením je kombi osazeno. Policie.“ 

Policie má nová auta, nenápadnější než kdy dřív

„Na pumpě jsem si došel do prodejny, koupil jsem si kávu a když jsem šel zpět ke svému autu, už jsem viděl rozblikané policejní BMW, jak si vede na čerpací stanici onen Mercedes. Než jsem dopil kávu, z dálky jsem sledoval, co se dělo. Podle mne přišel řidič Mercedesu o papíry,“ a pan Jiří dodává otázku, „nebo ne?“

iZdroj fotografie: Policie ČR
Nové neoznačené policejní BMW

O tom, co se dělo s řidičem Mercedesu, lze jen spekulovat. Nicméně bezpochyby šlo o vybržďování. To obvykle vypadá tak, že řidič předjede pomaleji jedoucí automobil, prudce se před něj zařadí a šlápne na brzdu. Tím pádem prudce zabrzdí a přinutí řidiče v autě za sebou udělat to samé. Jde o vysoce nebezpečné chování, může dojít k dopraví nehodě. Nejenom dvou dotčených aut, ale i dalších účastníků provozu.

Vybržďování končí obvyke u soudu, zákazem řízení

Existují případy, kdy došlo k vybržďování, následně k dopravní nehodě. Ten kdo vybržďoval pak by odsouzen odnětí svobody a zákazu řízení. Nicméně věc není jednoduchá. Vše se totiž odehrává v relativně teoretické rovině, jakkoli míra rizika je vysoká. To, že někdo šlápne na brzdu je stoprocentně riskantní, ovšem na sto procent není jisté, že dojde k nehodě.

A už vůbec není jisté, že řidič jedná s vědomou snahou auto za sebou nabourat a jeho řidiče zranit nebo zabít. Velmi často jde o zkratkovité jednání, jakkoli je také neomluvitelné. Popravdě řidič, který vybrzdí jiné auto, nepočítá s tím, že řidič za ním nedobrzdí. Neakceptuje skutečnost, že by mohl nabourat. S největší pravděpodobností došlo tedy k tomu, že řidič Audi jel možná rychleji, než bylo dovoleno, s policejním BMW za zády. O kterém asi vůbec nevěděl.

Řidiči si nepřipouštějí, že se mohou sami nabourat

Po předjetí se zařadil před Mercedes v pravém pruhu, ovšem bez použití blinkru. Než Policie mohla zareagovat na rychlou jízdu a odbočení bez blinkru, udělal řidič Mercedesu to, že předjel Audi a vybrzdil ho. Policie tedy zastavila řidiče Mercedesu, ne Audi. Lze předpokládat, že vše měla policie nahrané na záznamovém zařízení. Navíc má i záznam s Audi, takže dokáže identifikovat řidiče a předvolat ho k výslechu.

iZdroj fotografie: Fernost / Creative Commons / CC-BY-SA
Autokamery za čelním sklem

Je téměř jisté, pokud nesedl v Mercedesu nějaký vládní prominent, že s řidičem bude zahájeno řízení. Existuje případ, kdy řidič vybrzdil autobus, ale tvrdil, že před vozidlem hromadné dopravy zabrzdil, protože omylem šlápl na brzdu a ne na plyn. To tady nehrozí, takže se dá předpokládat, že skutečně řidič Mercedesu možná v tuto chvíli už nemá řidičské oprávnění a musí zaplatit pokutu.

Co říkáte na vychovávaní řidičů vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články