Řidič jel po městě 600 km/h, nikdo neuhádne, v jakém autě. Pokud byla stanovena na 150 000 Kč

Pokuta za neuvěřitelné překročení povolené rychlosti padla, bylo to černé na bílém. Řidič věřil ve spravedlnost a skoro se dočkal.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Nejprve opakování, aby bylo zřejmé, jaké jsou u nás rychlostní limity. V zásadě platí, že pokud značka neuvádí jinak, v obci lze jet maximálně 50 km/h. Mimo obec je nejvyšší povolená rychlost 90 km/h a na dálnici 130 km/h. Je tady novinka ohledně 150 km/h, úprava pro jiné typy komunikací a podobně, ale základní přehled v tuto chvíli stačí. Zejména ta část, kde se řeší rychlost ve městě – 50 km/h. Už podle titulku článku je zřejmé proč.

Překročení rychlosti je téměř vždy „odměněno“ pokutou

Jak je to u nás s prohřešky, co říká bodový systém na překročení rychlosti? V obci dostane řidič za rychlost vyšší o 5 km/h pokutu až 2 500 Kč. Za překročení rychlosti o 20 km/h pak hrozí stejná pokuta a 3 body k tomu. A jde to dále, překročení rychlosti o 40 km/h je až za 10 000 Kč, 5 bodů a zákaz řízení až na 1 rok. Mimo obec přestupek za jízdu ve 110 km/h (a vyšší rychlosti) vyjde až na 5 000 Kč ve správním řízení, k tomu ještě 3 body.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejpřísnější trest čeká řidiče, pokud v obci jede rychleji než 90 km/h. Trestem je pak pokuta až 10 000 Kč a 5 bodů. Novela přináší zjednodušené dělení na 2, 4 a 6 bodů a přesnější sazby, to ale až od nového roku. V platnost tím vstoupí ve své podstatě pravidlo „dvakrát a dost“ pro vážné přestupky. Díky 6 trestným bodům při dvou stejných přestupcích přijde řidič o řidičský průkaz. Třeba za překročení rychlosti o více než 50 km/h.

Audi se řítilo rychlostí 200 km/h na rušné okresce a ohrožovalo desítky řidičů. Policisté museli řidiči pohrozit střelnou zbraní a násilím ho vytáhnout

Své o postihu za rychlost ví i jeden Belgičan. Ten zaplatil obrovskou pokutu za neuvěřitelnou rychlost přes 600 km/h v zastavěné oblasti. Jak k tomu došlo a jak se situace vyřešila? Někdy se stane, že kamery zachytí zdánlivě nemožné rychlosti. A právě takový případ se odehrál v Belgii. Motorista byl pokutován neskutečnou pokutou za překročení rychlosti v zastavěné oblasti. Údajně jel přes 600 km/h. Incident se odehrál ve městě Quiévrain, které leží nedaleko hranic s Francií. Rychlostní kamera zachytila automobil, který jel rychlostí 654 km/h.

Je možné jet ve městě rychlostí přes 600 km/h bez pokuty?

To je tempo srovnatelné s rychlostí osobních letadel. Bizarní je tento rekordní případ překročení povolené rychlosti i v tom, o jaké šlo auto. Jednoho by možná napadl třeba Chiron, ale ne. Dotčený řidič seděl za volantem Opel Astra druhé generace. To je vším, jen ne typickým představitelem rychlých aut, že? Řidič se obrátil na policii a rozporoval neobvyklý záznam z rychlostní kamery. Policisté provedli důkladné šetření a zjistili, že jde zjevně o chybu v měřicím zařízení. Pokuta samozřejmě byla anulována.

Tedy nebyla, bohužel. Po opravě radaru se ukázalo, že řidič skutečně překročil povolenou rychlost, avšak o „pouhých“ 10 km/h. Za to vyfasoval trest v přepočtu pouhých 1 200 Kč. Tento případ připomíná, že technická zařízení mohou být náchylná na poruchy. A že občasné chyby mohou vést k absurdním situacím. Podobné incidenty se staly i v jiných zemích, a nijak daleko od nás.

iZdroj fotografie: Honza Groh (Jagro) / Creative Commons / CC-BY-SA

Tak třeba v Polsku. Ve městě Paparzyn zaznamenalo zařízení řidiče Škody Octavia při jízdě 367 km/h. To by ocenil asi nejeden český milovník naší značky. Nicméně je znám také případ Fiatu Seicento, který táhl přívěs rychlostí téměř 200 km/h, se dvěma lidmi na palubě. Tato událost byla zaznamenána v Raszyně u Varšavy. Inu, technika je stále jen technika.

Jak nejrychleji jste kdy jeli?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články