Na vlastní oči: Řidič kamionu to nezvládl na železničním přejezdu na Plzeňsku. Chybu odneslo hned 10 osobních aut

Železniční přejezdy jsou velmi nebezpečná místa. A to i ty, které jsou vybaveny signalizací, vše se může porouchat.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Jedno je jisté. Při střetu vlaku a automobilu nemá vozidlo na pneumatikách šanci. Vždy bez výhrady „vyhrává“ souprava na kolejích. Vítězství je to samozřejmě Pyrrhovo, zejména pokud tím automobilem je kamion převážející těžký nebo nebezpečný náklad. Následky takové kolize jsou pak fatální. Bohužel to známe i z naší tuzemské historie. Železniční přejezdy jsou a budou velmi rizikovými místy. Zejména ty bez závor a signalizace.

Nepozornost se nevyplácí, velmi často se platí krutá daň

Je bezpodmínečně nutné, aby na železničních přejezdech řidiči dávali maximální pozor. Chyba se neodpouští. A nevyplácí. Zážitek ze železničního přejezdu má i čtenář Filip H., ten nám poslal 26. 4. 2024 do redakce e-mail, my jsme se ho po přečtení rozhodli zveřejnit v plném rozsahu. „Jel jsem na výlet do Německa,“ začíná svůj příběh čtenář. „A někde u Klatov jsem přijel v obci, jméno si nepamatuji, k železničnímu přejezdu.“ 

iZdroj fotografie: iStock

Podle toho, co viděl pan Filip na místě, bylo zřejmé, že před nedávnem projel vlak. „Závory nebyly dole, červená světla neblikala,“ pokračuje pan Filip s vyprávěním. „Jako první v protisměru stál za kolejemi kamion.“ Stál, nejel. A za kamionem podle Filipova odhadu deset osobních aut.Viděl jsem kolonu z dálky, vypadala podezřele,“ vysvětluje čtenář. „Dlouho dopředu bylo jasné, že přejezd je volný, ale auta nejedou.“

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Když pan Filip přijel na místo, nevěřil vlastním očím. V kabině kamionu řidič s hlavou na volantu. Nehýbal se, nereagoval na troubení aut za ním. „Kamioňák se ani nepohnul,“ popisuje stav čtenář. „Buď měl zdravotní potíže, nebo spal.“ Protože se pan Filip vracel zanedlouho stejnou cestou zpět a kamion už tam nebyl, přiklání se k druhé možnosti. U té první by na místě asi byla sanitka, policie. Otázkou pak je, co se stalo.

Spánek kvůli únavě je za volantem nesmírně nebezpečný

Dá se usuzovat na to, že řidič kamionu zastavil na železničním přejezdu, kde signalizace hlásila blížící se vlak. Než vlak přejel, řidič nákladní soupravy za volantem usnul. Tak hluboce, že ho nevzbudil ani vlak, ani ostatní řidiči svým troubením. Když vlak přejel a signalizace ztichla, řidič nadále spal. Dá se spekulovat nad tím, co vlastně řidič-spáč spáchal. Na železniční přejezd nevjel, neudělal v tomto ohledu nic riskantního. Nejel ani nepřiměřeně pomalu, což zákon zapovídá. Stál. Asi lze mluvit o tom, že omezil ostatní řidiče. Větší problém je asi to, že usnul.

iZdroj fotografie: Alf van Beem / Creative Commons / CC-BY-SA

Zjevně byl tak ospalý, že pár desítek sekund v klidu neudržel oči otevřené. Jak pak v takovém stavu mohl pokračovat v jízdě? Co mohl všechno páchat, pokud by usnul za jízdy, pokud by ho přepadl mikrospánek? To vše je asi mnohem děsivější než to, že usnul, když stál. Jakkoli se může příběh zdát na první pohled veselý, úsměvný, není tomu tak. Jde o děsivou historku, která mohla skončit tím, že ospalý řidič v zatáčce nezvládl kamion, zaspal na zlomek okamžiku a smetl nevinné osobní auto v protisměru. Skutečně tady není nic k smíchu.

Máte na přejezdech strach?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články