Chtěl se vyhnout projíždějící sanitce. Udělal však to nejhorší, co mohl. Teď mu hrozí odnětí svobody

Kdo neví, jak vytvořit záchranářskou uličku, neměl by na víceproudých komunikacích nic pohledávat. Tak jako řidič, který naboural vůz rychlé záchranné pomoci.

i Zdroj fotografie: Jan Polák / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Povinnost vytvořit takzvanou záchranářskou uličku mají řidiči už mnoho let, a to od roku 2006, až nedávno došlo ke sjednocení metodiky u nás s evropským standardem. Přesto ale motoristé stále neví a tápou. Přitom je to tak jednoduché. Stačí vědět kdy takzvanou záchranářskou uličku vytvořit a jak. Kam se uhnout?

Vozům IZS musí být umožněn průjezd. Vždy a všude!

Na dvouproudé silnici se oba pruhy uhnou „na svou stranu,“ tedy ten pravý doprava a auta v levém pruhu se odsunou doleva. Komunikace se třemi a více pruhy mohou u řidičů vyvolat obavy z nevědomosti, pomoci může pravidlo pravé ruky. Stačí si představit pravou ruku dlaní dolů a mezera mezi palcem a ukazováčkem signalizuje, jak má být ulička pro vozy IZS vytvořena.

iZdroj fotografie: Policie

Bez ohledu na počet pruhů při více než třech pruzích se ten nejvíce vlevo vždy řadí samostatně, ostatní jdou doprava. Kdyby toto věděl pan Mirek, který se ocitl v jeden čas na jednom místě s houkající sanitkou, nemuselo se stát to, co se stalo. Sanitka se blížila ven z pražského tunelového komplexu směr Holešovice. Řidič Mirek jel také tímto směrem a měl jediný úkol, správně se vyhnout sanitce, vytvořením záchranářské uličky.

Neznalost neomlouvá. Pravidlo pravé ruky platí!

Na obhajobu neznalého řidiče lze prohlásit, že v tom nebyl sám, i řidiči ostatních aut kolem nevěděli co dělat a uhýbali do všech možných směrů. Pan Mirek nejprve uhnul na jednu stranu, pak na druhou. Sanitka se v tu chvíli vyhýbala několika autům, která stála za vozem pana Mirka a tam začal manévr, který skončil dopravní nehodou. Přitom k incidentu dojít nemuselo.

iZdroj fotografie: Policie

Bohužel, řidič sanitky musel kličkovat, ve chvíli, kdy měl projet bezpečně kolem auta pana Mirka vjel před jeho auto a pan Mirek, který se pokusil na poslední chvíli vyhnout, do sanitky naboural. V místě, kde došlo k nehodě, stačilo pouze vytvořit volnou uličku, nepovedlo se. Komplikovaněji jsou průjezdy vozů IZS křižovatkami s aktivními semafory.

Vjet na červenou do křižovatky? Ano, bez obav

Ke smůle pana Mirka policejní hlídka, která dorazila na místo k prošetření nehody, provedla dechovou zkoušku. S pozitivním výsledkem. Pan Mirek nadýchal, a to více než jedna promile alkoholu. Což znamená, že mu hrozí podmíněný respektive nepodmíněný trest odnětí svobody do jednoho roku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Svítí-li červená, řidiči auto obvykle neuhnou a čekají, dokud jim nepadne na semaforu zelené světlo. To, že sanitka za nimi stojí, houká a ztrácí drahocenné sekundy, je nezajímá. Přitom je zcela legitimní vjet do křižovatky na červenou a uvolnit tak sanitce místo k průjezdu. Pan Mirek udělal chybu, nebyl však sám, ale pouze on narazil do sanitního vozu a byl pokutován. Sanitka bohužel nedojela do cíle, je zřejmé, že k pacientovi musel být vyslán jiný vůz.

Při průjezdu sanitky jde o sekundy a minuty

Horší variantou by bylo, kdyby byla sanitka obsazena člověkem v tísni, pak by musel být vyslán jiný vůz na místo nehody, prokousat se zácpu, která za nehodou vznikla, naložit pacienta a spěchat do nemocnice. Poučení je tedy jasné a zřejmé, pan Mirek jistě do budoucna už nikdy chybu neudělá. Pro všechny ostatní řidiče platí tato událost jako memento, co se může stát. Jak bylo řečeno, platí a stačí znát pravidlo pravé ruky, nic víc, nic měně.

Co si myslíte o situaci pana Mirka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články