Policie začala ve velkém kontrolovat u řidičů opomíjenou skutečnost: Nezná v tomto ohledu slitování

Sníh, led a nesprávné obutí? To nemůže nikdy skončit dobře a řidiči na to musí v daném období myslet, jen tak se vyhnou pokutě a nehodě.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Zima, která u nás panovala doteď, byla spíše mírná. Až na jedno zasněžení byly na blátě nejenom vánoční svátky, ale v podstatě celý čas od konce podzimu. Teď je tomu ale jinak. Teploty klesly hluboko pod bod mrazu, a co bylo ještě včera mokrou kaluží, je dnes ledovou klouzačkou. A to platí i pro silnice. Takže je třeba připomenout si, jak je to s přezouváním na zimní pneumatiky. Doteď totiž nebyly reálně na většině území zapotřebí.

Povinností řidiče je přizpůsobit se tomu, že dorazila zima

Zákon č. 361/2000 Sb. říká, že v období od 1. listopadu do 31. března je nutné mít na vozidle zimní pneumatiky. A to za jasných podmínek, pokud lze předpokládat nebo pokud se nachází na komunikaci souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Má to určitou logiku a za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a minimalizovat riziko dopravních nehod. Připomenout si to mohou motoristé tím, že si představí sebe sama v situaci, jako je na titulní fotce. Do sněhu a na led by asi nikdo nešel jen tak v pantoflích.

iZdroj fotografie: Pexels

Nejde ale jen o výměnu obutí jako takovou. Při výměně pneumatik je nezbytné dbát na několik důležitých věcí. Za prvé, zimní pneumatiky musí být namontovány na všechna kola auta. Nestačí u předokolek nebo zadokolek jen hnaná náprava. Za druhé, důležitý je vzorek. Ten musí mít zimní pneumatika nejméně 4 mm hluboký, jde o auta do 3,5 tuny. U vozidel, která mají hmotnost převyšující 3,5 tuny, pak pneumatika musí mít vzorek nejméně 6 mm.

Nejsou jenom na sníh. Tyto a další mýty o zimních pneumatikách

Ostražití musí být motoristé, kteří používají celoroční pneumatiky. Na první pohled mají vyřešeno na celý rok, ale jen v případě, že jejich gumy skutečně splňují zákonné požadavky. Některé z celoročních gum pravidla na provoz v zimě splňují, jiné ale ne. Podle zákona musí být na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S (případně M. S, M/S nebo MS). A je tady ještě jedna věc, za zimní dezén se považuje také speciální dezén, u něhož je na bočnici vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.

Důležité je stáří pneumatiky, stará s dobrým vzorkem nefunguje

Pokud je na pneumatice vyobrazena pouze sněhová vločka, bez písmenného kódu, nic to neznamená. Podle zákona nejde o zimní pneumatiku. Vhodné také je, aby řidič věděl, co je to DOT a jak ho na pneumatice najít a přečíst. Jde o kód, který definuje datum výroby pneumatiky. Platí, že jak pneumatika stárne, ztrácí své vlastnosti. Respektive ty se mění k horšímu. Po sedmi a více letech je zimní pneumatika obvykle tvrdá jako kámen a i přes dostatečný vzorek nefunguje tak, jak má. Vyplatí se měnit staré obutí za nové včas.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejde jen o pneumatiky jako takové, při jízdě v zimním období je klíčové přizpůsobit rychlost a způsob jízdy aktuálním povětrnostním podmínkám. Klíčové je dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Na místě je zvýšená opatrnost, ohleduplnost a předvídavost. Jak bude odměněn řidič, který zapomene v zimě přezout z letního na zimní obutí? Za nesprávné použití zimních pneumatik může hrozit pokuta na místě do výše 2 000 Kč. Ve správním řízení pak samozřejmě víc. Tady ale nejde o pokutu, ale vážně o bezpečnost. V zimě to na sněhu a ledu bez zimních pneumatik nezvladatelně klouže, to je fakt.

Máte přezuto na zimní?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články