Řidiči aut budou muset povinně znovu do autoškoly, kvůli skútrům a motorkám. Opravdu je to kvůli EU, nebo kdo za to může?

Osobní auto poskytuje člověku falešný pocit jistoty a bezpečí, na skútru a motorce to je jiné. Řidič je neustále v ohrožení života.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Nejde o jednu jedinou nehodu, bohužel se jich dějí desítky. Ale mám v paměti jednu z loňského léta. Na Praze 5 se kropicí vůz vyhýbal rychle jedoucímu policejnímu autu a při tom srazil člověka na skútru. Motorkáři bylo 30 let a ani přes rychlou a intenzivní pomoc se ho nepodařilo zachránit. Zemřel. Nechci tady řešit, k jak závažnému případu tehdy policie jela. Zapnuté majáky prý měli, tak snad zachránili alespoň dva jiné lidské životy, když jeden musel při jejich zběsilé jízdě vyhasnout. Nicméně jde o jinou myšlenku.

Člověk na skútru či motorce je ohrožený, musí být respektován

Řidiči aut stále neakceptují to, že ve velkých městech jezdí i jiné dopravní prostředky. Jistě, Praha není Barcelona, kde jsou obrovské široké bulváry. Ale také je u nás těch skútristů mnohem méně než v katalánské metropoli. Tam to funguje tak, že auta zastaví na červenou, a než opět padne zelená, projedou mezi řadami aut skútry. Předjedou až na čelní pozice a tam čekají. Když padne zelená, jedou nejdříve skútry, pak auta. Nikdo z aut se na jednostopá vozidla netlačí. Žijí tam a jezdí na silnicích v symbióze. Zpět ke zmiňované nehodě.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Podle dostupných fotografií se řidič kropicího vozu rozhodl, že se vyhne střetu s policejním autem. A tak natlačil na zábradlí člověka na skútru. Otázka volby. I když je spíše reálnější, že skútristu prostě přehlédl. Nelze spekulovat o tom, jestli by nebylo lepší riskovat kontakt auta s autem, na to není prostor. Faktem prostě je, že lidi na skútrech jsou velice ohroženi. To ale neznamená, že nemají právo na skútru po silnicích jezdit. A to říkám jako řidič osobního auta, který na skútru nejezdí.

Děsivá nehoda motorkáře zaznamenaná na video naštěstí dopadla dobře. Řidič auta stihl rychle zareagovat

Na silnice se musíme vejít všichni. Samozřejmě je tady ještě jeden poddruh, a to jsou lidi na skútru, kteří se živí jako kurýři. Jejich jízda je diametrálně odlišná od té, kterou lze vidět u „slušných“ lidí. Nedodržují pravidla, jezdí, kudy chtějí, děs a hrůza. Řidiči aut, pokud nemají vlastní zkušenost s jízdou na skútru nebo na motorce, si to neumí představit. To, že motorkář je minimálně chráněný. A to i když má na sobě veškeré možné vybavení. Stále dopadá po nárazu s autem na zem vlastním tělem. Stále jsou to lokty, dlaně, kolena, které okamžitě trpí.

Za volantem je člověk v bezpečí, suchu, teple. Nehrozí pád

A to i přes helmu, chrániče, páteřák. Ideální by bylo, kdyby každý řidič auta, než sedne poprvé za volantem, absolvoval i pár jízd na jednostopém vozidle. Stačí chvíle, pár zatáček, pro ten pocit, jaké to je. Dám ruku do ohně za to, že by se okamžitě snížil počet nehod aut s jednostopými vozidly na polovinu. Tohle bych fakt zavedl povinně. Z logiky věci, ne jako obvyklý diktát z Evropské unie nezaložený na skutečných problémech.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ono by ten nápad vlastně mohl být realizován v autoškolách jako povinná součást přípravy na řidičák na auto. Bylo by to povinné, prostě by nešlo udělat si papíry na osobák, aniž by člověk neseděl na motorce nebo skútru. Nemusí jít o nějaké silniční dělo, stačí nejslabší skútr, s automatem. A řidiči, kteří už řidičák na auto mají? Ti by museli jít zpátky povinně od autoškoly a jízdy na jednostopém vozidle si doplnit. Že je to nesmysl? Myslím, že každý, kdo ztratil někoho blízkého při nehodě s autem, by měl opačný názor.

Souhlasíte s tímto nápadem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články