Od letošního roku budou řidiči povinni absolvovat testy způsobilosti. Jinak si nesednou za volant

Nový systém vyšetření bude mít na mušce řidiče, kteří představují riziko v rámci bezpečnosti na silnicích. Na co se zaměří a týká se i vás?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V roce 2024 čekají na některé řidiče komplikace v podobě absolvování pravidelných testů řidičské způsobilosti. Jedná se konkrétně o lékařská a psychologická vyšetření, která mají za úkol vyhodnotit schopnost daných osob dostatečně zvládat řízení. Souhrnně budou testy označovány jako psychotechnické. Tyto testy se týkají řidičů starších 65 let.  

Prevence, která ovlivňuje psychiku seniorů

Zatím stále ještě připravované nařízení představuje pro seniory komplikaci, která je nijak nepotěší. Absolvování povinných lékařských a psychologických vyšetření je bude stát nějaký čas. Ale především stres z toho, že mohou přijít o možnost řídit svůj vůz. To by pro mnohé důchodce totiž znamenalo ztížení jejich cestování na denní bázi, ale v některých případech i trauma z neschopnosti vyplývající z jejich věku.

Větší nákupy, běžné návštěvy lékařů, lékáren, cesty na výlety, na chalupy, ale také třeba transport vnoučat v případě jejich hlídání – to vše by se jim ztrátou možnosti řízení najednou velmi zkomplikovalo. A závislost na někom, kdo vás bude po vyjmenovaných aktivitách vozit, to určitě není nic příjemného. A už vůbec ne flexibilního. Navíc se senioři bojí reakcí lidí ze svého okolí. Poslouchat od svých dětí, jak vyprávějí vnoučatům, že děda nebo babička už nemohou řídit auto, určitě na psychice nepřidá. Senioři se mohou najednou cítit tak trochu odepsaní, za zenitem.

Rizika jsou z pohledu lékařů zcela jasná

Nicméně je logické, že budou v případě seniorů testy jejich řidičských schopností vyžadovány. Jejich cílem je jediná věc, a to zvýšení bezpečnosti na silnicích. Stáří nad 65 let přináší řadě lidí sníženou schopnost pohybu, jejich reakcí, ale mnohdy také sníženou schopnost správně vyhodnotit nečekané události. A s těmi se všichni na silnicích setkáváme dnes a denně. Z toho vyplývá, že starší řidiči představují obecně za volantem určitě riziko. Tomu je třeba z pohledu zákonodárců předcházet tím, že dojde k detailnímu rozklíčování řidičů, kteří přes svůj vysoký věk jsou a kteří nejsou schopni řídit vůz bezpečně, aniž by ohrožovali ostatní účastníky provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zdravotní testy budou zahrnovat především vyšetření smyslů řidičů, a to jejich zraku a sluchu. Ale také budou zkoumat rychlost reakcí, citlivost končetin, jejich třas a případné riziko křečí v rámci určitých zdravotních poruch seniora. Podle lékařů vyplývá největší riziko za volantem ze starších řidičů trpících Parkinsonem, Alzheimerovou chorobou, cukrovkou, onemocněním ledvin, artritidou a řadou dalších.

Odborný psycholog bude mít zase za úkol vyhodnotit jejich psychickou zdatnost, jako je například schopnost rychlé orientace v rámci nečekaných událostí. Z pohledu psychologů jsou největším rizikem za volantem senioři trpící schizofrenií, maniodepresivní psychózou a těžkými depresemi.

Odebrání řidičáku nemusí být navěky

V případě, že některým vyšetřením senior „neprojde“, hrozí mu odebrání jeho řidičského průkazu. Nicméně se nemusí jednat o trvalý zákaz jejich řízení, protože tito v testech neúspěšní řidiči mají možnost jednotlivá vyšetření absolvovat opakovaně. Tedy v případě, že netrpí nemocí, která jim řízení zamezí definitivně. V připravovaném návrhu budou muset senioři nad 65 let psychotechnické testy absolvovat každých 5 let a lidé starší 75 let pak každý rok.       

V Polsku aktuálně velmi žhavé téma

Pokud se blížíte k věku 65 let nebo jste jej právě překonali, nemusíte se však obávat. Nové nařízení vstoupilo v platnost u našich sousedů v Polsku. A právě v této zemi je také toto téma aktuálně velmi diskutované. Někteří nové nařízení hodnotí jako smysluplné, jiní hovoří o diskriminaci seniorů. Zajímavé je, že právě důchodci statisticky v Polsku každoročně způsobí jen minimum nehod.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Odborníci tento fakt přisuzují tomu, že jich ve skutečnosti řídí relativně malý počet, a navíc jezdí mnohem pomaleji než jejich mladší kolegové za volantem. Na druhou stranu právě pomalá jízda však na určitých místech způsobuje dopravní zácpy. Navíc evokuje u ostatních – především mladších řidičů častější nutnost předjíždění.

Jak je testování seniorů nastavené v ČR?     

U nás mají senioři povinnost absolvovat zdravotní prohlídku rovněž ve věku 65 let. Další na ně čeká o tři roky později a pak každé následující dva roky. Podle vyhlášky číslo 277/2004 Sb. cílí preventivní vyšetření zejména na takové nemoci řidičů, které podmiňují zdravotní způsobilost k řízení.

Již deset let je navíc v platnosti nařízení, které hlídá, aby řidiči se zásadními onemocněními nemohli ohrožovat ostatní účastníky provozu. V případě, že lékaři zjistí u řidiče onemocnění, které omezuje jeho řidičské schopnosti, mají povinnost o tom informovat úřady. Konkrétně se jedná o hlášení na oddělení dopravně-správních agend městských, ale také obecních úřadů. Řidič však v takovém případě nemusí zákonitě ihned přijít o své řidičské oprávnění. Zásadní je jeho reálný stav ve smyslu jeho řidičských schopností.

Vezměte sami rozum do hrsti

Zásadní je, aby si každý senior sám uvědomoval svůj zdravotní stav a míru svých řidičských schopností. V případě, že cítí, že není schopen skutečně bezpečného řízení, neměl by sedat za volant za každou cenu. V konečném důsledku by mohl ohrozit jak svůj život, tak zdraví a život svých pasažérů, ale také ostatních účastníků provozu.  

Máte nějakou negativní zkušenost s řidiči seniory?

Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články