Řidiči ignorují důležitý symbol na přístrojové desce. Riskují nehody s tragickými konci i opravy aut v řádech stovek tisíc korun

Podzim a zima ukládají řidičům zásadní povinnosti, které ale část lidí zcela ignoruje. Riziko je pro část populace obrovské.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Je období, kdy motoristu hlášení tohoto typu na přístrojové desce nepřekvapí. Dusivá letní horka jsou typickým příkladem. Jakmile se ale začne podzim lámat přes svou polovinu k zimě a teploty klesnou, nekompromisně se blíží chvíle, kdy se na displeji automobilu zobrazí varování se symbolem vločky. Jde o jednoduchou zprávu, teploty klesly na určitou úroveň, zima je tady. Většinou je hlášení nastaveno na 3 stupně Celsia.

Bezpečnostní systémy automobilu reagují na pokles teploty

Se změnou ročního období a přechodem na zimní čas totiž přicházejí pro řidiče nové výzvy a zvýšená opatrnost je klíčem k bezpečnosti na silnicích. Nevyzpytatelné podmínky na silnicích v zimním období a nižší teploty představují vážné nebezpečí, což se odráží v nárůstu dopravních nehod s tragickými následky. V tomto období je prevence klíčová. Mnozí řidiči ignorují skutečnost, že už je zima ve smyslu nízkých teplot.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Nerespektují povětrnostní podmínky a stále jezdí jako v létě. Riskují nehody, které mohou skončit zraněním, nebo dokonce úmrtím. Riskují nehody, které mohou vyústit v servisní úkony v řádech stovek tisíc korun. Ignorují to, že už je třeba pomýšlet na zimní pneumatiky. Letní pneumatiky za chladných teplot ztrácejí přilnavost a účinnost, což může vést k nehodám. Novela vyhlášky č. 30/2001 Sb. přinesla novou příkazovou značku „Zimní výbava“ označující místa, kde jsou zimní pneumatiky od listopadu do dubna povinné.

Zimní kola nejsou jedinou důležitou povinností, jde o víc

Značka přikazuje všem řidičům osobních i nákladních vozidel, která mají nejméně čtyři kola, pokračovat v jízdě pouze se zimními pneumatikami. Pro vozidla do 3,5 tuny musí být hloubka dezénu na všech čtyřech kolech nejméně 4 milimetry, u nákladních vozidel minimálně 6 milimetrů. Podstatné je mít na autě zimní gumy, když to vyžaduje počasí, když jsou nízké teploty. Směs letního obutí v zimě nefunguje.

Časté zimní motoristické problémy, se kterými si poradíte sami

Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a ledu, zlepšují stabilitu při průjezdu zatáčkami, nabízí vyšší adhezi i na suchých vozovkách a zkracují brzdnou dráhu. Správně nahuštěná pneumatika je také důležitá, protože s klesající teplotou klesá i tlak v pneumatikách. Zimní gumy ale fungují lépe, i když není sníh, je „jen“ chladno, kolem nuly. Samozřejmě, že to nekončí pneumatikami. Existují další opatření pro zimní bezpečnost, která je třeba s poklesem teplot začít vnímat a dodržovat.

Motoristé ignorují fakt, že to klouže, nebrzdí a není vidět

Jde například o výhled z automobilu. Když jsou okna zamrzlá, je nejenom nelegální, ale i nebezpečné vyjíždět. Je třeba vždy skla očistit. Netýká se to ovšem pouze ledové námrazy, stejně funguje jako clona i zamlžení. A to se objeví dříve, než rtuť teploměru klesne pod nulu. Viditelnost opět, ale z jiného úhlu pohledu. Vločka na přístrojovce v širším vnímání říká, že je zima, nesvítí tolik slunce, je hůře vidět.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Na chodce, cyklisty. Ti, pokud nemají reflexní materiál na oblečení, mohou být skoro neviditelní. Znovu na začátek, k původní myšlence. Vločka na přístrojové desce není jen o tom, že je venku zima. Že to asi klouže. Ale o tom, že je-li venku zima, je třeba začít jezdit tak, jak se patří. Zohlednit změnu počasí, ročního období, v celkovém ohledu, a ne jenom tak, že je třeba při vystoupení z automobilu nezapomenout na bundu, která leží na zadním sedadle.

Jste připraveni na zimu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články