Boj proti stočeným tachometrům je snahou jak zkvalitnit trh s ojetými vozy. U nás je přístup stále ještě celkem laxní, jelikož případné stáčení není ani trestným činem. To v sousedním Polsku má naopak policie možnost jak nahlížet do vozu, tak stav tachometru porovnat s databází při policejní kontrole. Toto přináší nejenom mnohá odhalení, ale i obviňování nevinných řidičů.

Někdy tachometr prostě nestačí

Jsou situace, kdy tachometr zkrátka a jednoduše nestačí. Hlavně u starých automobilů je běžné, že jeho hodnota má pouze 5 jednotlivých číslic. Takových vozidel sice už moc nejezdí, ale pokud by se přesto objevilo, může to být riziko. V praxi to znamená, že hodnota tachometru dokáže jako nejvyšší hodnotu ukazovat 99 999 najetých kilometrů. A potom? Buď se ukazatel zastaví, nebo se začíná od nuly. V obou případech může být majitel obviněn z toho, že s tachometrem manipuloval.

Problémy vykazují i některá auta

Problémy však mohou nastat i u automobilů novějších, které už mají hodnotu tachometru šestimístnou, kde je teoreticky možní najet milion kilometrů. I tady se najdou unikáty, kdy se tato hodnota skutečně dosáhne. Tak časté to přece jenom není. Co je o poznání častější, to je vada auta. Příkladem jsou modely Fiat Ducato a Fiat Doblo, ale také Fiat Punto a Panda. U starších vozidel může dojít k tomu, že se počítadlo najetých kilometrů zastaví na hodnotě 399 999 kilometrů. Potom se místo dalších kilometrů zobrazují jenom vodorovné čáry.

Jak z toho ven?




To, že je někdo obviněn ještě neznamená, že bude také odsouzen. V tu chvíli je na policii aby sháněla důkazy, že s vozem a jeho tachometrem bylo skutečně manipulováno. Svou roli má v celém případu také majitel vozu, který by měl prokázat, že s tachometrem nijak nemanipuloval a že tolik prostě najel, anebo že mu v tomto bodě počítadlo najetých kilometrů prostě přestalo ukazovat.