Řidiči nastupují do auta a furt zapomínají na 1 důležitou věc. Proč za ni dostávají nejen pokutu, ale i trestné body?

Existuje jedna věc, kterou musí motorista pokaždé udělat. Nelze ji vynechat, nelze se vymlouvat a ignorovat ji, jde o zdraví a život.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Je to jedna z prvních věcí, které se člověk učí v autoškole. Vlastně je to povinnost, ještě než se řidič vůbec rozjede, jde totiž o bezpečnost. Ta je při cestování autem prioritou, na niž by neměli řidiči nikdy zapomínat. Bohužel se stává, že motoristé často podceňují jednoduchá pravidla. Taková, která mohou zachránit životy. Při nastupování do auta by měli řidiči myslet na několik zásadních věcí. 

Co musí řidič udělat jako první? Je to jedna jediná věc

„Než sedne řidič do auta, měl by připravit automobil k jízdě,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Základem je pravidelný servis.“ Nicméně automobil musí zkontrolovat řidič před každou jízdou a v případě, že přijde na nějaké problémy, je vyřešit. Nebo nevyjíždět. Druhou „formalitou“ je zapnutí bezpečnostních pásů. Bezpečnostní pásy jsou jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších bezpečnostních opatření, jež v autě jsou.

iZdroj fotografie: Ralf Roletschek / Creative Commons / CC-BY-SA

Statistiky jasně ukazují, že lidé, kteří používají bezpečnostní pásy, mají mnohem větší šanci přežít vážnou nehodu bez závažných zranění. Bohužel mnoho řidičů stále považuje bezpečnostní pásy za zbytečné a obtěžující. Je to absolutní nesmysl a hazard se životem. Navíc u aut s airbagy je zapnutí bezpečnostních pásů nutností. „Systémy v moderních automobilech spolupracují,“ říká expert, „jen se zapnutými pásy airbagy zachraňují, jinak mohou i zabít.“ 

Otvory a spoje, které je třeba mazat, ale řidiči to nedělají. Neznají tuto povinnost a chladné počasí ničí jejich auta

Zapnutí bezpečnostního pásu je však pouze prvním krokem. Stejně důležité je zajistit správné umístění pásu. V oblasti břicha by měl pás přiléhat co nejníže k bokům, zatímco hrudní část by měla sedět nad středem ramene. Tak, aby se zabránilo sklouznutí z ramene. Důležité je také pravidelně kontrolovat napnutí pásu. Problémem je, pokud řidiči dávají na pás kolíček na prádlo. Jde o mýtus, nešvar.

Pásy nelze nijak upravovat. Nebo je používat podle svého

Pomocí kolíčku nechávají pás povytažený, aby je neobepínal. Pás nezajede zpět do napínacího sytému, kolíček se zasekne v pojezdu. A to je opět problém, chyba. Při nárazu pás reaguje špatně, se zpožděním. Na zapnuté bezpečnostní pásy „myslí“ i policie. Řidiči, kteří ignorují povinnost používat bezpečnostní pásy, ohrožují své vlastní zdraví. A také riskují finanční postih a ztrátu trestných bodů.

Pokuta za nepoužití bezpečnostního pásu činí od nového roku 1 500 Kč až 2 000 Kč při jednání na místě. Peněžní trest je doplněn o přidělení čtyř trestných bodů. To není málo. A je to dobře. Zde není prostor pro kompromis. Stejnou „odměnou“ je pak oceněno pochybení při poutání dítěte. Dítě bez autosedačky je také za pokutu 1 500 Kč až 2 000 Kč na místě. A i tady obdrží do záznamu neopatrný řidič čtyři trestné body.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Motoristé musí myslet na pásy vždy, než se rozjedou. Jedinou výjimkou je popojíždění doma v garáži. Ale i „cesta za roh“ bez pásu může skončit tragicky. Popojíždění v provozu, byť jen na pár metrech, je bez pásů nebezpečné. Jeden nikdy neví, jestli zrovna během jediné minuty jízdy nedojde k dopravní nehodě.

Jak používáte pásy vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články