Řidiči se na dlouhých cestách dopouští stále stejných chyb. Bohužel je nechtěně děláte i vy

Rok co rok se opakují stále stejné chyby vedoucí často k nehodám a tragickým koncům. Možná bychom se už mohli poučit a v roce 2023 se jich vyvarovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Za pár týdnů nám (konečně) začne léto, děti už se nemohou dočkat prázdnin a odpočinutí si od školy a někdy únavných hodin, kantorů a domácích úkolů, nám dospělým pak naopak přibyde o starost navíc, jak se postarat o jejich volný čas. A všem, co plánují dovolenou u moře nebo třeba jen na opačném konci republiky, pak přibudou vyhlídky na dlouhou cestu autem. Většinou plně obsazeným. Není od věci si připomenout několik chyb, které se opakují rok co rok. A pokusit se jich toto léto aspoň trochu vyvarovat.

Nejčastější chyba bývá nejvíc tragická

Jedním z nejčastějších špatných návyků je příliš dlouhé nepřetržité řízení bez dostatečného odpočinku. Řidiči, kteří nedodržují pravidelné přestávky a ignorují potřebu spánku, se v podstatě dobrovolně pouští na tenký led mikrospánku, který může fatálně ohrozit jak je a posádku jejich auta, tak okolní řidiče. Mikrospánek je krátkodobý stav ospalosti, při kterém může řidič na několik vteřin ztratit pozornost a kontrolu nad vozidlem. Nemusíme zdůrazňovat, že speciálně na dálnicích a ve vysoké rychlosti se rizika rapidně zvyšují.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přitom stačí tak málo: naplánovat si pevné přestávky po cestě, třeba s drobným občerstvením (pozor, návštěvy restaurací nejsou ideální, s plným žaludkem po svíčkové a knedlících se vám pojede citelně hůře), protažením těla, krátkou procházkou, odpočinkem. Mít podobnou pauzu například každé dvě hodiny udělá radost i vašim dětem, když se vyřítí z auta po dlouhém sezení. A i když budou spát a vy se budete procházet na prázdném parkovišti a dýchat chladný noční vzduch – i tak to má smysl. Vrátí se vám to v podobě bezpečného dojezdu do cíle.

Kontrola auta před dovolenou: Na co bychom neměli zapomenout

Doma pijeme běžně, na cestách musíme tím spíš

Dalším rizikem je nedodržování pitného režimu. Při dlouhých cestách je důležité udržovat tělo hydratované, aby byla zachována optimální úroveň soustředění a reakční schopnosti. Nedostatek hydratace může vést k únavě, dehydrataci a zhoršení kognitivních funkcí, což pochopitelně zvyšuje riziko nehody. A pozor, „dát“ za noc šest káv nebo šest „energeťáků“ také není cesta, přemíra kofeinu má pak přesně opačný, tedy tlumicí účinek. Ideální jsou minerálky, zelený neslazený čaj nebo obyčejná voda.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě péče o sebe a svoje tělesné a duševní potřeby je dobré věnovat stejnou pozornost i vozidlu. Nebudeme teď zabíhat do detailů přípravy auta na dovolenou, to si necháme na další článek. Jednu výjimku ale uděláme: zajištění nákladu. Volně položené předměty – láhve s vodou nebo třeba notebook s pohádkami pro děti – se při prudkém brzdění nebo manévrech mohou stát projektily, které ohrozí celou posádku. Velmi zásadně. Je tedy nutné zajistit, aby veškerý náklad byl pevně a bezpečně uložen a připoután, ideálně vše v taškách pod krytem zavazadlového prostoru (u kombi a hatchbacků).

Nepokažte si cestu na dovolenou ani návrat z ní

Závěrem? Není možná příjemnější cesta v roce, než je ta na dovolenou. Je zbytečné si ji fatálně pokazit vlastní nedůsledností a lajdáctvím. Dodržování pravidelných přestávek a pitného režimu, správné uspořádání nákladu, cvičení a dodržování nejvyšší povolené rychlosti jsou důležité pro minimalizaci rizika nehody. Cíl dovolené je jasný: dojet v pořádku tam i zpátky. Tak pro to zkuste, prosíme, něco udělat. Držíme palce a přejeme vám, aby právě ta vaše letošní dovolenka byla co nejhezčí!

Jaké máte zkušenosti z dlouhých cest?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články