Majitelé benzínových a naftových aut mají problém: STK v roce 2024 zpřísní podmínky a zkomplikuje život všem řidičům

Vlastnit auto se spalovacím motorem bude čím dál častěji nejen známka určitého „konzervativismu“, ale též zdrojem problémů se stále přísnějšími kontrolami na STK.

i Zdroj fotografie: STK Modřany / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Nadcházející rok 2024, stejně jako v podstatě všechny po něm následující bude pro majitele vozů se spalovacími motory v lecčems specifické. S blížícím se přechodem na úplnou elektromobilitu, pro který Evropská unie stanovila datum 1.1.2035 (a zatím na tom nehodlá nic měnit) budou spalovací vozy jednak čím dál vzácnější, jednak budou více a více trnem v oku všem regulatorním úřadům, které budou mít tu moc život s naftou a benzínem alespoň trochu znepříjemnit. A STK k takovým rozhodně patří. Pojďme se na to podívat společně.

V příštím roce přijde nová emisní norma Euro 6e

Jak navíc uvádí například německý autoklub ADAC, Evropská komise chystá další aktualizaci emisní normy Euro 6 : Euro 6e. Jinými slovy, než vstoupí v platnost v některých směrech nebývale přísná norma Euro 7, budou výrobci nuceni zvládnout „mezipřechod“. Tato norma bude povinná pro všechny počáteční registrace od 1. září 2024 a stanoví další úpravu parametrů pro tzv. měření RDE. To probíhá přímo v běžném provozu za jízdy pomocí mobilního analytického systému PEMS (Portable Emissions Measurement System).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Expert potvrdil: Nulové emise elektromobilů jsou lží. Ve střední Evropě jsou EV horší než benzín nebo nafta

Vozy s touto emisní normou je pak možné nově registrovat až do 31. prosince 2025. Osobní vozy splňující tyto požadavky dostávají v registračních dokladech záznam „Euro 6e“ s číslem emisního kódu „36EA“. Vozy s předchozí emisní normou Euro 6d-ISC-FCM lze přeregistrovat do 31. srpna 2024. Neboli, na STK budou mít další zpřísnění pro výfukové emise na stole. A pokud máte na svém voze normu 6d, a chtěli byste „o stupeň lepší“, budete mít čas právě a jenom do konce prázdnin.

Jakmile se trh vyhrotí, začne boj o každý jeden elektromobil

A pokud vám jen čirou náhodou přijde jako další ze série malých znepříjemnění pro majitele spalovacích motorů, pravděpodobně to nebude náhoda. Není totiž až tak daleko doba, kdy výrobci elektromobilů budou přímo životně nutně (to slovo „životně“ bychom podtrhli 10x) potřebovat, abyste kupovali právě jejich elektromobilní produkci. Protože do ní investovali nedozírné miliardy a pokud nebudou prodávat, může je to ohrozit na samotné existenci. Neboli na životě.

Automobilový průmysl v Česku zasáhla rána století. Škoda, je konec. Horko těžko se z toho oklepeme

A s tím (a s rozhodnutím EU opravdu zásadně změnit životy milionů lidí) půjdou i snahy o to, abyste definitivně opustili benzín a naftu a svěřili se do rukou bateriím, elektromotorům a nabíječkám. Osobně to vnímám tak, že dokud nebudou na trhu auta zcela srovnatelná se spalovacími protějšky, která půjdou nabít například na 1200 kilometrů za maximálně 15-20, nedává mi elektromobilita příliš smysl. Ale možná se mýlím. Na každý pád, čas a trh (jako vždy) ukážou. Tedy doufejme, že čas a trh. A nikoli třeba úředníci z Bruselu.

Jak to vidíte vy, zvládnete komplikace spojené „se spalováky“, nebo se chystáte přejít na druhou stranu řeky, do tábora elektromobilistů? Dejte nám váš názor vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Necháte si auto se „spalovákem", nebo přejdete na elektromobil?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články