Řidiči přišli na speciální trik, jak natankovat více paliva a ušetřit. Provozovatelé čerpacích stanic neví, jak reagovat

Na čerpacích stanicích prý dochází k ředění paliva. Chytří řidiči prý přišli na to, jak natankovat benzín i naftu neředěné.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Vysoké ceny paliva jsou dlouhodobým tématem, ještě nikdy u nás asi nikdo neřekl, že benzín a nafta jsou levné. Ale teď?! Situace na Ukrajině a ruská agrese pohnuly s cenami pohonných hmot a řidiči platí, jak mourovatí. V Praze aktuálně dají a litr stooktanového benzínu 53 Kč. Majitelé a provozovatelé aut tak vymýšlejí, jak co nejvíce za palivo ušetřit, anebo, jako v tomto případě, za danou cenu natankovat co nejvíce. Objevilo se totiž podezření, že reálně do nádrže teče na pumpách méně paliva, než kolik ukazuje počítadlo na stojanu. 

Ředit palivo se nesmí. Anebo ano?

Extrémní názor je, že benzínové stojany jsou podvod. Při tankování prý dochází záměrně k čeření paliva, tím k jeho provzdušňování. Téma rozpoutalo vášnivou debatu a rozdělilo řidiče na dva tábory. Samozřejmě provozovatelé čerpacích stanic tvrdí, že se nic takového neděje a že stojany jsou certifikované, pod pravidelnou kontrolou příslušné inspekce. Kritici z řad nespokojených řidičů tvrdí, že tím, jak je palivo obohacováno vzduchem, je ředěno.

iZdroj fotografie: Pixabay
ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Při tankování tak řidič platí za stav na palivovém počítadle, ale litr benzínu je prý ve skutečnosti necelý litr benzínu a zbytek vzduch. Důkazem má být bílá pěna. Ať je to pravda či není, řidiči sami přišli s řešením, které by mělo ředění benzínu vzduchem eliminovat. Používají jednoduchý nástroj známý už od dob starověku, a to trychtýř. Nic světoborného, přesto funkčního. Údajné ztráty by měly být odhadem asi dvacetiprocentní.

Benzín je jako pivo, nikdo nechce pod míru

Jak říkají řidiči, nejde o žádné sofistikované a přesné měření certifikovanou laboratoři. Máme zde srovnání s pivem. Při čepování piva bez pěny, teď neřešme tradici a chuť, je-li hladina moku na rysce, v půllitrové sklenici je půl litru piva. Když se čepuje s bohatou pěnou, lze snadno naplnit sklenici tekutinou, na které je bílá čepice. Sklenice je plná ale po opadnutí pěny je objem tekutiny hluboko pod ryskou. S benzínem by to mělo být identické.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejhlasitější kritici říkají, že při natankování osmi litrů paliva je v nádrži ve skutečnost šest, sedm litrů, zbytek prošel hadicí a pistolí jako pěna. Řidič samozřejmě platí osm, to co je na stojanu. Rychlým řešením, zejména u naftových motorů, je při tankování použít trychtýř a víření v kapalině zamezit. Je zde ale druhotný problém, a to bezpečnost. Tankovat do automobilové nádrže palivo přes trychtýř je, kdyby nic jiného, relativně riskantní.

Tankování s trychtýřem má svá rizika

Základem správného čerpání benzínu a nafty je zasunutí čerpací pistole co nejhlouběji do hrdla nádrže. S trychtýřem je nebezpečí v tom, že nedochází ke správnému odtahu par z paliva. Nefunguje automatické vypínání čerpání paliva. Může dojít k přelití nádrže a kontaminaci okolí. V extrému při neodborné manipulaci a vylití benzínu ven je zde značné riziko požáru. Jde u hypotézy s ředěním paliva vzduchem o skutečnost nebo mýtus?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Ze strany čerpacích stanic je jednoznačná odpověď. Čerpací stojany jsou pravidelně kalibrovány a kontrolovány. Podle kompetentních techniků není možné, by docházelo k mísení paliva se vzduchem. Měřič a čerpadlo by s palivem s příměsí vzduchu nefungovaly. Část řidičů vidí „na každém šprochu pravdy trochu“ a připouští, že po natankování má najednou v nádrži méně paliva. Test, který by danou hypotézu potvrdil, proveden nebyl. 

Co myslíte, je to s ředením paliva vzduchem pravda?

Zdroj: Express
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články