Jde o pohodlí a to, že se zejména mladí řidiči bojí jednoho typu aut. S kódem ale nastupuje značné omezení při výběru vozu.
Autoškola s automatem. Téma, které ještě před pár lety vyvolávalo v českých řidičských kruzích spíš úsměv a ironické poznámky typu „to už fakt neumíš řadit?“, dneska ale nabírá úplně jiný rozměr. Už dávno to není jen výsada těch, kteří se bojí spojky nebo mají panickou hrůzu z rozjezdu do kopce. Popřípadě, a tady bez ironie, řidičů s nějakým tělesným hendikepem. Těch, kteří prostě obsluhu a řízení auta s manuálem fyzicky nezvládnou.
Tělesný hendikep je jedna věc, obava z převodovky druhá
Tady odbočím a vzpomenu na kamaráda, který přišel o obě nohy. Dvě titanové protézy, s manuálem to prostě nešlo. Ale s automatem jezdil bravurně, dokonce závodil. Stejně jako Alex Zanardi. Ten samozřejmě jezdil jinou ligu. Pokud si vzpomenete, jak přišel o obě nohy a téměř zemřel. A pak se z invalidního vozíku přesunul do závodního speciálu. Pamatuji si, když jsem se s ním setkal v Brně na WTCC. To jsem ale odbočil.
Dnes už tedy náhled na řízení auta s automatem není tak striktní a kritický jako dřív. Ono je to i logické. Hybridy, až na výjimky, elektromobily, ty všechny nemají spojkový pedál, fungují s nějakou formou „automatu“. I kdyby nešlo jen o ústupek technologii, tak výrobci aut už dávno pochopili, že pohodlí je dneska víc než pocit, že jste pánem nad řadicí pákou. A když se podíváte na nabídku nových aut, zjistíte, že automatická převodovka je dneska skoro samozřejmost. U některých modelů už manuál ani neseženete, a pokud ano, tak spíš jako raritu pro fajnšmekry.
Zase takový paradox. Porsche 911 GT3 svého času pouze s automatem. Pak manuál jako volba. Naruby. Faktem je, proč se trápit s něčím, co za vás může dělat stroj? Jinak řečeno, je možné si udělat autoškolu pouze na automobily s automatickou převodovkou. To za mých časů nebylo. Já se trápil ve starém golfu dvojkové generace. Chcípal, neřadil, spojka před kómatem. To byla autoškola! Jak dnes vypadá taková autoškola s automatem v praxi? Přijdete, usednete do auta, kde místo tří pedálů najdete jen dva.
Pro některé řidiče jsou už tři pedály na dvě nohy prostě moc
Žádná spojka, žádné zbytečné přemýšlení, jestli už je čas přeřadit. Prostě šlápnete na plyn a jedete. Můžete se soustředit na to, co je opravdu důležité – provoz kolem vás, značky, přednosti, chodce, cyklisty a všechny ty radosti, které na vás čekají v reálném světě. A teď si položme otázku – je to jednodušší? Ano, je. Ale znamená to, že se naučíte řídit hůř? Kdysi jsem jako dopravní expert navrhoval ideální systém či koncept „nejlepší možné“ autoškoly. Spočíval v tom, že by nejprve žadatel o řidičák zahájil teoretickou výuku.
Aby věděl to, co vědět musí, než sedne za volant. Pak trenažér, ale nutně ne v takovém rozsahu, jako je to dnes. Následovaly by jízdy. Ovšem v odděleném stylu. S autem s manuální převodovkou, ale na uzavřeném polygonu. Tam by se člověk naučil jezdit s autem, ovládat ho, a nebyl by ve stresu z běžného provozu. Druhý typ jízd by naopak probíhal v provozu, ale s autem s automatickou převodovkou. Řidič by se tak mohl plně soustředit na provoz a dodržování pravidel, nemusel by řešit to, že mu zdechne motor. Nebo že se nerozjede do kopce.
Noční můrou je rozjezd do kopce nebo výjezd z křižovatky
Pak by mohl následovat znovu polygon, ale zaměřený na „školu smyku“, tedy řešení krizových situací. Myslí, že takto „vybavený“ absolvent autoškoly by na tom byl mnohem lépe než řidiči, kteří opouštějí kurzy dnes. Takže automat ano, ale ne „pouze“. Čímž vlastně odpovídám na otázku, jestli se s automatem naučí člověk řídit. Určitě ano ve smyslu bezpečné jízdy v provozu. Ale ne s ohledem na komplexní znalosti a zkušenosti řidiče. Když pak bude muset sednout do auta s manuálem, bude ztracený. Tedy pokud by to bylo vůbec legální.
A tady se dostávám k jádru věci. Kdo si udělá autoškolu pouze na automat, dostane do řidičáku kód 78. Co to znamená? Jednoduše řečeno, že smí řídit jen auta s automatickou převodovkou. Takže pokud by si někdy chtěl třeba jen půjčit auto s manuálem, má smůlu. Teď si představte, že jedete na dovolenou do Řecka s tím, že si půjčíte auto a zjistíte, že mají jen manuály. Nebo ten jeden automat, jak je obvyklé, je dlouhodobě rezervovaný.
Řidič s kódem 78 nesmí řídit manuál. Na ten nemá oprávnění
Smůla, musíte hledat dál. A co když se rozhodnete, že byste přece jen chtěli řídit i manuál? Není to nemožné, ale čeká vás další kolečko – musíte znovu do autoškoly, absolvovat doplňovací zkoušku a teprve pak vám kód 78 z řidičáku zmizí. Kód 78 tedy není nějaký úřednický šotek, co se vám vloudil na zadní stranu plastové kartičky. Kód 78 je něco, co může zásadně ovlivnit, čím smíte na evropských silnicích jezdit.
Řada řidičů o tom nemá ani tušení. Myslí si, že když mají řidičák na automat, není to nikde na první pohled vidět. Opak je pravdou, pozor na to. Zatím má omezení na řízení s automatem jen velmi málo řidičů. Podle zjištění redakce AutoŽivě ale množství žadatelů, kterým stačí automat, roste. Lze očekávat, že v rámci EU se bude poměr řidičáků automat vs. manuál do budoucna měnit.