Řidičský průkaz na auto nově od 15 let. Vyděšené bio-matky a důchodci zásadně nesouhlasí

Sedmnáct let jako hranice pro řízení automobilu je špatně zvolená. Měla by se ještě minimálně o dva roky posunout.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Otázka, od kolika let by měl člověk řídit legálně osobní automobil, je záležitostí, která je v různých státech řešena různě. Je na ni nahlíženo odlišnou optikou. V USA už dávno můžete řídit auto, ale nesmíte se dotknout sklenky alkoholu, u nás je tomu naopak. Dokonce tam existuje jakýsi provizorní řidičák od 14 do 16 let věku. Řídit mohou mladiství pod dohledem staršího řidiče. Doteď u nás platilo, že až na výjimky mohl legálně řídit osobní automobil člověk od 18 let věku.

Nově mohou řídit auto lidé od 17 let, a to je špatně

Toto změnila novela, která vstoupila v platnost před několika dny, respektive kterou před několika dny schválila sněmovna. Podle ní může nově vlastnit řidičský průkaz a řídit osobní automobil člověk od 17 let. Jsou stanovena jasná pravidla, za kterých může žadatel řidičský průkaz získat a také řídit. Jednou ze zásadních podmínek je jízda s takzvaným mentorem. To je člověk na místě spolujezdce, který vlastní řidičský průkaz a je za řidiče zodpovědný.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle mého názoru je to ale špatně. Ne jízda s mentorem, ale 17 let jako nejnižší možná hranice. Já si myslím, že by měl člověk mít možnost řídit automobil už od 15 let. Pokud na to má samozřejmě fyzicky, ten, kdo je opožděný v růstu by měl bohužel smůlu. Nevidím ale rozdíl mezi tím řídit malý motocykl a automobil. Jízdou na malé motorce se člověk může zabít. Jízdou na malé motorce může člověk způsobit dopravní nehodu a zabít někoho jiného. A naopak čím dříve se začne učit řídit automobil, tím dříve si zafixuje všechny správné návyky a bude lepším řidičem.

Co všechno se o nás stát dozví, když nás vyfotí radar? Registrační značka slouží nejen jako občanský průkaz

Celý systém by vlastně mohl kopírovat to, co přinesla zmiňovaná novela, jen od nižšího věku. Jde o to, aby se mladí lidé nebáli řídit, měli možnost učit se řídit a měli možnost jezdit autem s někým, kdo je to opravdu naučí. Věk tady nehraje roli. Tedy podle mého názoru. Jakkoli psychologové nebo rodiče by mohli mít jiný názor. Vlastně by tím mentorem například od 15 do 17 let mohl být právě rodič, aby tam byla zdůrazněna ona odpovědnost za nezletilého. Udělali jsme krátký průzkum z redakce.

Senioři bourají a často mohou za tragické dopravní nehody

Ptali jsme se výběrového vzorku čtenářů na to, zda by řidiči měli jezdit autem už od 15 let. Ukázalo se, že 37,5 % dotázaných nesouhlasí, podle údajů průzkumu, který byl sice anonymní, ale zohledňoval určité rysy respondentů, vyšlo najevo, že největší problém s tím mají senioři a matky. V rámci možnosti okomentovat náš dotaz se vyjádřili, že si myslí že to není dobrý nápad. Senioři argumentovali tím, že patnáctiletí jsou příliš mladí na to, aby uměli řídit. Což je trochu paradox k tomu, jak moc dopravních nehod páchají právě starší řidiči.

Výhradu proti řízení patnáctiletých lze do určité míry chápat u rodičů, respektive matek. Ty podle doplňujících poznámek vnímají své děti stále jako malé a neschopné a ani v 15 letech je zdaleka nepovažují za schopné řízení auta. Otcové mají postoj odlišný, s řízením aut patnáctiletými by v zásadě problém neměli. V pohledu dané kategorie s tím souhlasí 89 % otců.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro všechny oponenty je pak tady argument v podobě malých autíček pro nedospělé řidiče. Ta splňují legislativně to, že s nimi mohou jezdit řidiči, kteří mají oprávnění pouze na malou motorku. Už se ale jedná o vozidla, která jsou svými rozměry podobná malým hatchbackům. Jízda s nimi je v podstatě identická jízdě s běžnými automobily. Tak v čem je problém?

Co si o minimálním věku myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články