Jaká rychlost v autě zařídí nejnižší spotřebu? Trik funguje na 100 % u všech motorů a značek

Jak ušetřit tisíce Kč na palivu? Stačí dodržovat pravidlo o ideálním tempu a správně zařazeném rychlostním stupni.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Kdo jezdí pomalu, šetří palivo a řidič, který šlape na plyn neurvale a pořád, platí zbytečně za spotřebované pohonné hmoty. To je častý omyl, mýtus, jemuž podléhá velká řada řidičů i neodborné veřejnosti. Tedy, ona to je svým způsobem pravda, ale jen zčásti. Tedy řekl bych to jinak. Je to pravda v určitém úhlu pohledu. Rychlost skutečně hraje významnou roli ve spotřebě paliva, ale její vliv je složitější, než si mnozí motoristé myslí.

Nejde o to, jezdit pomalu. Ale o správně zařazenou rychlost

Mnozí řidiči jsou přesvědčeni, že jízda nízkou rychlostí automaticky znamená nižší spotřebu paliva. Jak jsem naznačil, tohle platí jen částečně. Ve skutečnosti je důležité, jaký rychlostní stupeň je při dané rychlosti zařazen. Mohu mluvit z dlouhodobé zkušenosti i na základech svého studia fyziky. Spotřeba paliva závisí na jízdním režimu a použití správného rychlostního stupně v kombinaci s jízdním tempem.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Řidiči, kteří věří, že čím pomaleji jedou, tím méně paliva spotřebují, se často mýlí, a abych dal rovnou konkrétní přiklad, promluvím o takzvaném podtáčení motoru. Auto jede pomalu, ale třeba na šestku. Motor jen tak tak tohle šnečí tempo udýchá. Otáčky jsou tak nízké, že pohonná jednotka de facto chcípá. A bere víc paliva, než kdyby auto jelo třeba na čtyřku. Že je to nesmysl, že takhle nikdo nejezdí?

Češi kupují tohle SUV místo Dacie, stojí stejně ale nabízí mnohem víc: Záruka 5 let, 163 koní, nízká spotřeba a prémiový design

Ale jezdí, divili byste se, kolik řidičů žije v tomhle mýtu. Kolik řidičů skutečně věří tomu, že čím vyšší rychlostní stupeň je zařazený, bez ohledu na rychlost vozu, tím méně auto žere. Skutečně úsporná jízda vyžaduje více než jen udržování nízké rychlosti, je nutné správné řazení. Například při jízdě v městském provozu se často zastavuje a znovu rozjíždí, spotřeba paliva tedy výrazně stoupá. Nejde apriori udržovat plynulost a konzistentnost v jízdě. Brzda, plyn. Brzda, plyn. A tak pořád dokola.

Základem ve městě je hned se dostat na co nejvyšší kvalt

Neustálé zrychlování a zpomalování způsobuje zvýšení spotřeby oproti průměru. Klíčem k úsporám pohonných hmot je zařazení nejvyššího rychlostního stupně co nejdříve, jakmile motor dosáhne přibližně 1 500 otáček za minutu. Ideální je udržovat rychlost mezi 45 až 80 km/h, to minimalizuje spotřebu při jízdě v obcích. Pozor ale! Než se do mě pustíte, že nabádám k porušování legislativy, mám připomínku, dodatek.

Při tomto je více než důležité dodržovat dopravní předpisy a zákony. Bezpečnost je vždy na prvním místě. Vždy je nadřazena spotřebě. Pokud je toto naplněno, pak jde o to snažit se jet co nejplynuleji a využívat vyšší převodové stupně. Správné řazení a plynulá jízda mohou přinést úsporu paliva i v městském provozu. Ano, je to komplikovanější, ale jde to. Co nesouvisí přímo se zařazenou rychlostí, ale má svůj vliv, je předvídavost.

Plynulost je mantra, kterou nelze opomíjet v obci ani na dálnici

Je třeba jezdit tak, aby ideálně na semaforech dojížděl řidič tak, že mu padne zelená. Že neakceleruje agresivně. Že nebrzdí razantně. Čím více zabrzdí, tím více musí člověk šlapat na plyn. Ve výsledku se dá ve městě jezdit úsporně, a to i přesto, že provoz může být nepravidelný a plný překážek. Mimo město, kde je jízda plynulejší a méně přerušovaná, je možné dosáhnout ještě vyšší úspory paliva. Už jen z podstaty věci.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V tomto prostředí hraje hlavní roli odpor vzduchu, který je nutné překonat. Pro dosažení co nejnižší spotřeby by řidiči měli udržovat rychlost kolem 80–85 km/h. Zatímco motor by měl pracovat v rozsahu 1 200 až 1 500 otáček za minutu. V této rychlosti se vozidlo pohybuje nejefektivněji a spotřeba paliva je nejnižší. Ještě větší úspory lze dosáhnout správným řazením. To umožní zůstat na vyšších převodech bez nutnosti častého podřazování.

Pod určitou hranici spotřeby se auto nikdy nemůže dostat

Tato rychlost také umožňuje řidiči projíždět zatáčky a překážky bez toho, aby prudce brzdil. Bez ostré akcelerace. To opět značně přispívá k úsporám paliva. Ten, komu se podaří dodržovat tyto zásady, může spotřebou paliva dosáhnout hodnot blízkých těm, které jsou uvedeny v technických tabulkách výrobce auta. Důležité je ale vždy respektovat pravidla silničního provozu a zajistit bezpečnost všech účastníků dopravy. To říkám znovu, opakuji to, aby to bylo skutečně jasné. Spotřeba není priorita. Úspory paliva nesmí být dosaženo na úkor bezpečnosti.

Jak rychle jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články