Šéf Audi se přiznal ke spojení s Číňany. „Není už cesty zpět, smiřme se s tím. Nikdo s tím nic neudělá“

Nečekaně upřímný rozhovor se šéfem Audi ukazuje, jak si vlastně značka se čtyřmi kruhy stojí v dnešní tvrdé konkurenci. A že z „elektrické cesty“ již není návratu.

i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Že koncern VW momentální „elektromobilní tsunami“ tak trochu překvapila a odsunula na chvíli do pozice pouze hráče na lavičce, nikoli v poli, je celkem známý fakt. Problémy v Číně, problémy se softwarem a naposledy problémy s náhlým (těžko říci, jestli úplně nečekaným) ukončením dotací na německém trhu v prosinci 2023 znamenají jediné: někteří šéfové koncernu elektromobilitu zřejmě opravdu nemilují. Dokážeme se vžít do jejich situace. Tím spíš je zajímavý rozhovor s šéfem Audi právě na toto téma. Nenechte se prosit, tohle vás zaujme.

„Náskok díky technice“ zachován i u elektromobilů (snad)

V celé té šlamastyce ale koncernu nelze upřít jednu věc: i v elektromobilní sféře se snaží, aby „Vorsprung durch Technik“, neboli náskok díky technice, Audi udržovalo i tehdy, pokud již nespaluje benzín nebo naftu a do jeho baterií proudí volty a ampéry. Proti „lidovým“ (spíše lidovějším, cenově nejsou VW elektromobily lidové ani omylem) produktům s VW na masce se Audi snažilo, aby všechny její „e-trony“ odpovídaly místu, které Audi v koncernu již dlouhodobě zaujímá.

iZdroj fotografie: Audi

Tedy prémiový segment, s důrazem na prvotřídní technická řešení, doprovázená neméně prvotřídním designem. S tím se výrobkům z Ingolstadtu, Neckarsulmu a dalších provozů Audi vždy dařilo uspět, a celkem logická úvaha je, že by tomu mohlo být podobně i v novém, elektromobilním světě. Problémem je, že krom Tesly (která svou dominancí nemá ve spalovacích vozech obdobu) existuje ještě Čína, která výrazně přepsala pravidla hry, zejména co se posledních několika málo let týče.

Rozhovor se šéfem: cesta značky v těžké době

Německý magazín Das Automobilwoche přinesl obsáhlý rozhovor s šéfem Audi Gernotem Döllnerem. Ve kterém mimo jiné velmi srozumitelně vysvětluje i ten fakt, proč se kolos, jaký VW s Audi nepochybně je, musí spojovat s čínskými výrobci s nepoměrně méně bohatou historií. O to však možná aktuálnější přítomností, o buducnosti pak raději ani nemluvě. Nečekaná upřímnost v odpovědích a velmi pragmatický tón svědčí o tom, že německé racionální základy byznysu se nemění. Ostatně Audi jimi bylo vždy pověstné. Rozhovor přinášíme v nepatrně zkrácené verzi.

Upřímné odpovědi s jasným podtextem

Automobilwoche (AW): Převzal jste funkci generálního ředitele Audi v nesmírně náročných časech. Byl jste přiveden jako „hasič“?

Dollner: Ne, mým úkolem je dostat Audi znovu do popředí. Ihned poté, co jsem začal, jsme si definovali oblasti, na které se zaměříme. Jádrem jsou čtyři hlavní body: produkt, technologie, značka a regiony Číny a Severní Ameriky. 

Změní se elektrická strategie Audi? V současné době je na trhu velký skepticismus vůči elektromobilům.

Rychlost transformace může tu a tam kolísat, ale hlavní téma je jasné: Všichni půjdeme na elektřinu. To je cesta, to je technologicky jasné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Otestovali jsme 22 let staré auto, v mnohém je lepší než ta dnešní. Nenápadná česká garáž skrývala luxusní Audi A8 našeho čtenáře

Plánuje Audi stále do roku 2033 ukončit prodej spalovacích motorů v Evropě a Severní Americe?

Ano, zůstává to tak. S novou generací plně elektrických modelů, spalovacích motorů a plug-in hybridů se dobře zavedeme a v případě potřeby budeme schopni jednat flexibilně. Ale myslím, že to nebude potřeba. Výrazného snížení objemů prodeje spalovacích motorů se totiž dočkáme již v roce 2026, takže trikem je pro nás inteligentní zefektivnění portfolia. V opačném případě budou objemy na vozidlo tak nízké, že to již nebude možné, zejména pro dodavatele. Komponenty již standardizujeme, ale postupně opustíme určité segmenty a karosářské styly vozů se spalovacím motorem. Cokoli jiného by nedávalo ekonomický smysl.

Z elektromobility již není cesty zpět. Zkrátka není

Jaká je maximální doba, po kterou můžete ponechat svou poslední generaci spalovacího motoru na trhu?

Pro Audi neexistuje žádný relevantní trh, na kterém bude spalovací motor běžet neomezeně dlouho. V Číně se naše poslední spalovací motory, které představíme v roce 2026, začnou prodávat pravděpodobně až v roce následujícím. Pokud předpokládáte klasický životní cyklus sedmi let, jste nastaveni na polovinu příští dekády. 

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Co když se politická situace změní, pokud červnové volby do Evropského parlamentu vyhrají pravicoví populisté nebo v listopadu v amerických prezidentských volbách vyhraje Donald Trump?

V zásadě se nebráním debatě o otevřenosti technologiím. Zároveň však již dávno máme na všech trzích platnou příslušnou legislativu pro snížení emisí CO2 a výfukových emisí. V současnosti neexistuje jiná technologie než elektromobilita, která by těchto cílů mohla dosáhnout. I kdyby byla ochota znovu změnit zákony, neměli bychom novou politickou situaci před koncem tohoto desetiletí. Do té doby platí aktuální předpisy a my jsme schopni v jejich rámci jednat.

Synergie mezi VW a Audi jsou pochopitelné

Jako hlavní vývojový ředitel a zároveň generální ředitel Audi jste nyní také zodpovědný za koncepty luxusních plně elektrických modelů Landjet a Landyacht. Jaký je stav těchto vozidel, která se mají vyrábět ve vašem závodě v Neckarsulmu v Německu již v roce 2027?

Elektrický segment D (střední třída) je pro nás velmi zajímavý. Stále jsme v rané fázi plánování produktu. Intenzivně se tomu věnuji a jsem si jistý, že výsledek bude pro naše zákazníky vysoce atraktivní.

Audi také získá vozidlo vyvinuté se softwarově definovaným centrem vozidel VW Group. Co od něj očekáváte?

Téma je mi velmi blízké. Ve své předchozí roli hlavního stratéga VW Group jsem pomáhal vymýšlet základní koncept. Software je vyvíjen pod vedením Cariad. Značky Volkswagen a Audi vyvíjejí každý vůz, jenž bude v podobném segmentu, aby maximalizoval synergie. Je snadné shrnout, co tam plánujeme udělat: tři partneři, dvě vozidla, jeden tým a jeden software pod jednou střechou. To je hlavní vize.

Jste nejslabší, máte padáka. VW došla trpělivost a vyhazuje na dlažbu kvůli elektromobilům

Proč k tomu musíte vytvořit nový projekt a ne jen implementovat koncept do vašeho stávajícího rozvoje?

Protože potřebujeme oddělit inovace a rozsah. V minulosti jsme se pokusili udělat velký inovativní krok v softwaru pro příliš mnoho vozidel současně. Teď děláme věci jinak. Proto chceme tímto novým způsobem vyvinout dva samostatné projekty vozidel, než se budeme zabývat otázkou škálování. SDV hub je motorový člun s inovativními týmy, které rychlým tempem zkoušejí nové věci pro různé značky.

Pro čínský trh jste získali platformu od SAIC. Jak se budou tato vozidla jmenovat?

Dá se předpokládat, že vozidla, která značka Audi uvádí na trh, budou označena jako Audi. Na další podrobnosti o plánovaných modelech je příliš brzy.

Kdy se vrátí „Vorsprung durch Technik“? Cíl je jasný: BMW a Mercedes

Všechna tato opatření mají Audi pomoci dohnat konkurenty, kteří jsou v technice napřed. Jak dlouho bude trvat, než se Audi opět bude moci pochlubit „Vorsprung durch Technik“ (Náskok díky technice)?

Audi je již v klíčových oblastech napřed. Vezměte si technologii pohonu, efektivitu, doby nabíjení i rámy podvozku a zážitek z jízdy. Jsme napřed ve všech oblastech? Ne, ale myslím, že už jsme v dobré pozici.

Válka v Evropě změní design našich vozů, říká šéfdesigner Audi. V Ingolstadtu otáčí kormidlem

iZdroj fotografie: Audi

Nicméně BMW s nadcházejícími vozy Neue Klasse a Mercedes s prvním elektrickým MMA slibují technologické skoky. Kdy se vrátíte na úroveň vašich tradičních rivalů?

Naším cílem je nejen být na stejné úrovni, ale také se dostat před tyto dva konkurenty, a máme před sebou kus cesty.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Bude Audi technickým lídrem i v elektromobilech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články