Zelená, žlutá a červená. Tři barvy semaforu, přesto ale nejde o jednoduchý koncept, řidiči chybují a zbytečně platí pokuty.
Zelená na semaforu. Pro většinu řidičů jasný signál, že mají šlápnout na plyn a vyrazit vpřed, jako by se otevřela brána do světa bez pravidel. Jenže právě tady se skrývá jeden z největších omylů, který na českých i zahraničních silnicích dennodenně vídám. Spousta lidí si myslí, že zelená je automaticky povolenka k jízdě, bez ohledu na to, co se děje kolem. Zapomeňte na to, že zelená znamená „jet za každou cenu“. Právě naopak, ač zelená je výzva k jízdě.
Není to automatické, zelená barva neznamená šlápnout na plyn
Ale pořád platí, že musíte dát přednost těm, kteří na křižovatce mají přednost, a hlavně musíte sledovat situaci před sebou. Jinak řečeno to znamená, že i když se rozsvítí zelená, nemůžete se bezhlavě rozjet, jako byste byli na startu rallye. Není v tuto chvíli nic jednoduššího a důležitějšího než se podívat na to, co říká legislativa. Máme tady zákon o silničním provozu, řízení provozu světelnými signály, předpis č. 361/2000 Sb., znění od 1. 11. 2024, kde je oddíl, který se semaforům věnuje. Tam se píše, že při řízení provozu na křižovatce se užívá zejména světelných signálů tříbarevné soustavy s plnými signály nebo se směrovými signály.
Je tady věc ohledně červeného světla. Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál s červeným světlem „Stůj!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením. Jinak řečeno, padne červená, řidič své vozidlo zastaví. Máme tady žluté světlo, jde o signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem „Pozor!“, povinnost připravit se k jízdě.
Jde o situaci, že stojíte na červenou a začne k ní svítit žlutá. My jí na rozdíl od zákona říkáme většinou oranžová. Pak máme druhou možnost se žlutou, předtím, než padne červená. Jde o signál se žlutým světlem „Pozor!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali, že na žlutou (oranžovou) se do křižovatky nejezdí, že to je za pokutu jako v případě červené. Až na jednu výjimku.
Pražáci to dělají, hlavně v Brně. Do plné křižovatky se nejezdí
Je-li vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. To je ona, ta výjimka. Do třetice, žlutá, a to když svítí světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály. Konečně zelená. Signál se zeleným plným kruhovým světlem „Volno“ umožňuje pokračovat v jízdě.
Dodrží-li řidič ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. A teď si představte tu situaci, stojíte na semaforu, vedle vás nervózně podupává řidič v SUV, za vámi troubí netrpělivý mladík v Octavii a vy už cítíte, jak vám stoupá tlak.
Rozsvítí se zelená a všichni čekají, že okamžitě vyrazíte. Ale co když před vámi ještě někdo přechází nebo auta z ostatních směrů ještě neodjela z křižovatky? Vrátím se zpět k citaci zákona, tentokrát § 22 Jízda křižovatkou, odstavec 3. Tam se píše, že řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce.
Tři barvy semaforu, ale víc než tři možnosti, co má řidič udělat
Chápu, děje se to ve velkých městech, při dopravní špičce. Kdy řidiči najíždějí do křižovatky a ucpávají ji. Ale přesně to je ten moment, kdy neplatí rovnost mezi zelenou barvou na semaforu a signálem s volnou jízdou. V takovou chvíli řidič nesmí šlápnout na plyn a do křižovatky vjet. Že se to děje? Ano, vím.