Servis elektromobilů svépomocí? Zapomeňte, řidič nic nezvládne, snad jen dolít vodu do ostřikovačů

Koupit si elektromobil a myslet si, že údržba bude stejně snadná jako u auta se spalovacím motorem, je naivní. Bez autorizovaného servisu se neobejdeme.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Elektrická auta jsou stále rozšířenější, pravděpodobně tento trend bude pokračovat. Možná díky stále rostoucím cenám nafty a benzínu. I určitě díky oficiálnímu datu ukončení prodeje aut e spalovacími motory v roce 2035. Veřejně se moc nemluví o tom, jak bude vyřešena infrastruktura dobíjení. Mlčí se také o tom, jak ekologicky náročná je výroba, a pak také likvidace elektromobilů. A příslovečné ticho po pěšině panuje i ohledně servisu. Jedno je jisté, sami si na elektromobilu nic neuděláte.

Auto není bezúdržbové. Ani to elektrické!

Tak jako neumíme sestrojit energeticky nenáročné zařízení ve stylu perpetuum mobile, nezvládáme vyrobit stroj, který by pracoval po celou dobu své životnosti bez nutnosti údržby a oprav. Cokoli, co vytvoříme, potřebuje průběžnou péči a servis. Včetně elektrických aut, jakkoli se tato mohou tvářit jako bezúdržbová. Pokud umíme, nebo alespoň část z nás, opravovat do určité míry automobily doma v garáži, u elektromobilů toto nebude možné.

iZdroj fotografie: Škoda

Z pohledu řidiče automobilu je zřejmě jedinou provozní tekutinou, kterou zvládneme sami doplnit, kapalina do ostřikovačů. Zbývající technologická řešení jsou zcela pod kontrolou automobilových výrobců. Servis je doporučen pouze v autorizovaných servisních střediscích, navíc mechanici musejí splňovat kritéria pro práci se silnoproudem. A patřičným normám musejí odpovídat veškeré pracovní pomůcky a nástroje.

Z mechanika se stane elektrikář. Řidič nezvládne nic 

V případě aut se spalovacími motory existuje řada spojujících faktorů. Světla, brzdové kotouče a destičky, brzdová kapalina. To vše je pro řadu aut podobné či stejné. S tím vším je možné pracovat bez obavy z úrazu elektrickým proudem, bez rizika nevratného poškození elektroinstalace či řídících jednotek. Cokoli spojeného s údržbou akumulátorů je pak běžnému uživateli striktně zapovězeno. Tématem je životnost baterie, která by měla být stejná jako celá životnost automobilu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Akumulátor by měl vydržet 8, ale také prý až 12 let. Což je mimochodem méně, než je aktuální průměrný věk aut v ČR. Jinak řečeno, elektromobily staré tak, jako průměrné současné vozy na našich silnicích, už budou mít baterie na konci životního cyklu. To ale není tématem tohoto článku, jen je třeba to mít na vědomí. Že nastane doba, kdy bude muset majitel elektroauta baterii vyměnit či repasovat. To je aktuálně náklad v řádech vyšších desítek tisíc mnohdy i vyšší. A sám, jak bylo avizováno v úvodu, to nikdo z nás doma v garáži nezvládne.

Jak vidíte budoucnost elektromobilů vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články